Ještě než začal start-up Rivian s výrobou elektromobilů, kterou má spustit až za rok, dostal obrovskou injekci od jednoho ze svých investorů. Šéf e-shopu Amazon Jeff Bezos oznámil, že si od Rivianu objedná 100 tisíc dodávek na elektřinu. První by měly jít do provozu za dva roky a všechny by je chtěl do doručování zapojit do roku 2024, uvedla agentura Reuters.

Jde o součást plánu Amazonu dosáhnout do roku 2040 uhlíkově neutrální stopy. Taková firma musí buď snížit emise na nulu, což je prakticky nemožné, nebo nahradit vypouštěné zplodiny „zelenými“ aktivitami, jako je třeba sázení stromů.

Amazon také očekává, že do roku 2024 bude 80 procent jím využité energie pocházet z obnovitelných zdrojů, zatímco nyní je to 40 procent, uvedl server The Wall Street Journal s tím, že ekologické závazky přišly den před stávku, kterou zaměstnanci online obchodu plánovali, pokud e-shop nezačne snižovat způsobenou ekologickou zátěž.

Automobilka Rivian z Michiganu v USA, která byla založená v roce 2009 a plánuje masovou výrobu tradičního pick-upu a SUV na elektřinu, získala investice v hodnotě 1,9 miliardy dolarů, z čehož ji 700 milionů poskytl právě Amazon. Dalším velkým investorem je pak Ford s 500 miliony dolarů.

Rivian bude vyrábět elektrododávky exkluzivně pro Amazon v bývalé továrně Mitsubishi v Illinois. E-shop tak pokračuje ve snaze snížit závislost na velkých dopravcích, jako jsou UPS, Fedex nebo DHL, a zároveň snížit náklady na doručování. Kvůli nízkým maržím ze zásilek pro Amazon s ním nedávno Fedex částečně ukončil spolupráci.

E-shop si například loni objednal 20 tisíc dodávek Mercedes-Benz Sprinter od společnosti Daimler, které pak nabídl menším doručovacím společnostem prostřednictvím poskytovatelů fleet managementu.

Vlastní řidiče začal Amazon nabírat i v Německu, kde s ním nedávno ukončila smlouvu v oblasti doručování čerstvých potravin společnost DHL. „Pokud máme last-mile ve svých rukách, můžeme nabídnou více služeb, jako je doručení v den objednávky,“ uvedl pro agenturu Reuters Bernd Gschaider, ředitel Amazon Logistics v Německu.

U našich sousedů zároveň probíhá debata o zapojení subdodavatelů do doručování. Většina velkých firem, včetně Amazonu, si totiž najímá na doručování menší dopravce. Německá policie v únoru zjistila, že třetina z těch, které prověřila, neplatila svým řidičům minimální mzdy nebo nedodržela sociální předpisy, uvedl Reuters. Vláda proto chce, aby byly za podmínky najatých řidičů zodpovědné i logistické firmy.

Amazon má svou logistickou divizi v Německu, které je jeho druhým největším trhem, od roku 2015. Nyní tam provozuje čtyři velká třídicí centra a 13 distribučních center. K nim chce přidat dalších 11 logistických center a dvě třídicí.

Související