ČD Cargo je největším nákladním dopravcem na tuzemské železnici. Ke konci loňského roku firma vlastnila 21,7 tisíce nákladních vozů, zhruba 18 tisíc jich bylo v provozním stavu.
ČD Cargo je největším nákladním dopravcem na tuzemské železnici. Ke konci loňského roku firma vlastnila 21,7 tisíce nákladních vozů, zhruba 18 tisíc jich bylo v provozním stavu.
autor: Shutterstock

Největší nákladní železniční dopravce ČD Cargo se připravuje na horší časy. Skupině letos ubývá objednávek. Kvůli tomu se jí zatím nedaří přepravit tolik zboží a surovin jako loni. V prvním pololetí se navíc dceřiné firmě Českých drah i kvůli vysokým investicím meziročně snížil zisk z 350 na 270 milionů korun.

"Zpomalující ekonomika ovlivňuje úroveň očekávaných tržeb i v druhém pololetí. Vedení společnosti tak připravilo sadu opatření, která se na jedné straně zaměřují na náklady, jež lze v krátkodobém horizontu postrádat," popisuje mluvčí skupiny České dráhy Radek Joklík.

 Podle odborářů chce firma šetřit hlavně peníze, které dnes směřují do reklamy a právních služeb. "Velký tlak je také na snížení přesčasové práce a na čerpání dovolené," upozorňují odbory. Podle vedení společnosti však méně přesčasů souvisí právě s nižším objemem přepravy

Největší dopravci na české železnici

ČD Cargo

Největší dceřiná společnost Českých drah přepravila za první pololetí letošního roku celkem 33,4 milionu tun zboží. Za stejné období jí klesl zisk na 270 milionů korun z loňských 350 milionů korun. Firma drží zhruba 60 procent trhu.

Metrans Rail

Dopravce je součástí německé logistické skupiny Metrans Group, která působí v osmi evropských zemích. Její česká dceřinka loni zvýšila zisk na 91 milionů korun. Na trhu má přes osm procent.

AWT

Dopravce koupila v roce 2014 polská státní společnost PKP Cargo od podnikatele Zdeňka Bakaly. Firma loni zdvojnásobila ztrátu na 107 milionů korun. Drží sedm procent trhu. Vedení společnosti letos oznámilo, že se v prvním pololetí dostalo do kladných čísel.

15 miliard korun

chce v příštích pěti letech investovat ČD Cargo do obnovy vozového parku. Chystá se expandovat do zahraničí.

Železniční nákladní dopravě se v posledních letech daří. Loni objem přepravy dokonce málem překonal úroveň před ekonomickou krizí. Problém však začíná nastávat u některých komodit. "Zpomalující ekonomika je patrná především v oblasti hutnictví a energetického průmyslu," popisuje Joklík.

ČD Cargo od jara zaznamenává výpadky zakázek na dovoz rudy a dalších surovin pro výrobu železa. Podle informací HN je to dáno nižšími objednávkami od Třineckých železáren a ostravské huti Liberty (donedávna ArcelorMittal), která letos v červenci oznámila, že dočasně snižuje výrobu oceli o 20 procent.

V nákladních vozech ČD Cargo se letos převáží také méně hnědého uhlí. To je dáno dlouhodobou snahou Evropské unie protežovat v energetice čisté zdroje.

Dalším problematickým odvětvím může být v příštích letech automobilový průmysl. Ten má za sebou rekordní tři roky a podle zástupců automobilek už nemá kam růst. V případě brexitu se navíc podle nich může snížit vývoz aut z Česka do Británie až o deset procent. Británie přitom pro firmy českého autoprůmyslu v současné době představuje třetí největší exportní trh.

ČD Cargo nyní upravuje svůj byznys a chce se soustředit na komodity, kterým se bude dařit i v případě zpomalující ekonomiky. Nákladním dopravcům dnes například nahrávají problémy s kůrovcem, kvůli kterým je třeba převážet velké množství kalamitního dřeva. Společnost chce také více expandovat do zahraničí, především do Německa. Kvůli tomu chystá mimo jiné miliardové investice do nových vlaků a vagonů.

Právě německý trh výrazně vylepšil hospodaření společnosti Metrans Rail. Ta se loni, co se přepravních výkonů týče, stala druhým největším železničním dopravcem v Česku. Díky nárůstu přepravy mezi přístavy v Německu a českými terminály jí vzrostl zisk o 10 milionů korun na 91 milionů. Dnes jí patří více než osm procent trhu, ČD Cargo má přes 60 procent.

Metrans Rail z druhé příčky sesadila skupinu Advanced World Transport (AWT). Ta loni zdvojnásobila svou ztrátu na 107 milionů korun. Zatímco před šesti lety držela firma zhruba 12 procent trhu v tuzemské železniční dopravě, v současné době je to lehce přes sedm procent. Dlouhodobý pokles je způsobený výpadkem zakázek od hlavního klienta, uhelné společnosti OKD.

Železniční dopravci nemají s poklesem zakázek problém pouze v Česku. Slovenský státní nákladní dopravce ZSSK Cargo v červenci oznámil, že je nucen sáhnout po výrazných úsporných opařeních. Kvůli velkému výpadku v hutním průmyslu se rozhodl dočasně zkrátit pracovní dobu zhruba třetině svých strojvedoucích, kterým následně snížil mzdu. Pokles objemu přepraveného zboží letos oznámila také polská skupina PKP Cargo na svém domácím trhu.

Autoři: Adam Váchal