Komunikační formát PDK vyvinula česká firma PharmData, kterou vlastní tři velkodistributoři léků Alliance Healthcare, ViaPharma a Phoenix, a slouží k elektronické výměně strukturovaných dat mezi tuzemskými nemocnicemi či lékárnami a jejich dodavateli.

Velkoobchody na farmaceutickém trhu dnes však neprodávají zboží pouze nemocnicím a lékárnám – jejich zákazníky jsou také e-shopy, supermarkety, drogerie nebo prodejny zdravé výživy, navíc obchodují se zahraničními dodavateli. V těchto obchodních případech dávají přednost EDI.

„Dříve jsme dodávali asi 6000 položek zboží, dnes dodáváme 17 000 položek. Našimi klienty už nejsou jen nemocnice a lékárny, ale rovněž benzínové pumpy, drogerie nebo prodejny se zdravou výživou. A tyto firmy PDK nepoužívají, s nimi musíme komunikovat pomocí EDI,“ vysvětluje Tomáš Procházka, manažer logistiky Alliance Healthcare.

„Kromě klasického prodeje navíc působíme na trhu také jako logistický provider. To znamená, že velcí výrobci léčiv ze zahraničí si u nás skladují zboží a my jej podle jejich pokynů expedujeme. Za hranicemi je přitom EDI hodně rozšířené, proto jsme na něj přešli také a využili řešení Orion EDI od firmy Grit,“ dodává Tomáš Procházka.

Na EDI přechází i některé lékárny, jednou z prvních je Pilulka.cz, síť internetových a kamenných lékáren. „EDI nám šetří ohromné množství práce při objednávání zboží a zpracovávání dokladů. Do roku 2020 chceme do EDI zapojit co nejvíce našich dodavatelů a zvažujeme, že jej v této době zavedeme také jako podmínku pro spolupráci s námi,“ uvádí Michal Hanáček, provozní ředitel Pilulka.cz.

Plošné zapojování dodavatelů je přitom běžná praxe, která provází zavádění EDI na každém trhu. „K EDI nás kdysi přiměl klíčový odběratel, dnes si bez něj nedovedeme představit podnikání. Nikde se nám netoulají dokumenty, a když pošlu fakturu, dostanu doručenku, že v pořádku dorazila,“ říká Michal Valent, jehož firma Health Factory dodává kojenecká mléka a dětskou výživu do největších českých e-shopů a lékáren.

„Ve farmacii dlouhodobě funguje vyspělé řešení elektronické komunikace mezi dodavateli, velkoobchody a lékárnami či nemocnicemi. Nicméně platí jen v Česku a jen pro léky. EDI tak na trhu zaplňuje pomyslnou mezeru, umožňuje velkoobchodům pohodlně objednávat a prodávat také zboží, jako jsou potravinové doplňky a komunikovat se zahraničními dodavateli,“ doplňuje David Reichel, produktový manažer Orion EDI ve společnosti Grit.

Související