Ministr hospodářství německého státu Severní Porýní - Vestfálsko Andreas Pinkwart a člen představenstva DP DHL Tobias Meyer si prohlížejí elektroflotilu logistické firmy.
Ministr hospodářství německého státu Severní Porýní - Vestfálsko Andreas Pinkwart a člen představenstva DP DHL Tobias Meyer si prohlížejí elektroflotilu logistické firmy.
autor: Deutsche Post DHL

Firmu StreetScooter založili v roce 2010 Achim Kampker a Günther Schuh jako soukromou společnost určenou pro výzkum elektromobility RWTH Aachen University. Později se z ní stala nezávislá firma a v roce 2014 ji koupila Německá pošta. Jejím cílem je postupně vyměnit celou flotilu 70 tisíc užitkových vozů. Zatím má za sebou jednu sedminu. K tomu je potřeba připočítat ještě 12 tisíc kol a nákladních tříkolek na elektřinu.

Celá elektroflotila DP DHL má za sebou 100 milionů kilometrů a firma udává, že za rok díky svým elektromobilům ušetří 36 tisíc tun oxidu uhličitého.

V Německu je v současnosti celkem téměř 21 tisíc dobíjejících stanic, které jsou plně nebo částečně veřejné. Deutsche Post DHL je tak se svými 13 500 stanicemi v logistických centrech a doručovacích depech největším soukromým provozovatelem dobíjecí sítě v zemi a minimálně jedním z největších v celé Evropě.

Největší konkurent, UPS, uvádí, že provozuje přes 10 tisíc vozidel s alternativním palivem, nicméně většina jezdí v USA a využívá zemní plyn ve formách CNG a LNG.

StreetScooter vyrábí modely Work Box s nosností 720 kg a objemem nákladového prostoru 4,3 m3 a Work L Box s nosností 905 kg a objemem 8 m3. Maximální rychlost vozů je 85 km/h a čas dobíjení 4,5 – 7 hodin, respektive 10 – 13 hodin. Maximální dojezd výrobce udává 113 km, respektive 187 km. Kromě „boxové“ verze je ještě „pick-up“ a bez nástavby.

Ve spolupráci s Fordem pak StreetScooter vyrábí i větší dodávky Work XL založené na modelu Transit, které ujedou maximálně 200 km, nejvyšší rychlost je 90 km/h, objem zavazadlového prostoru 20 m3 a nosnost 1275 kg.

Tyto charakteristiky ale stále značně zaostávají za běžnými vozy. Na trhu je i řada dalších elektrododávek s podobnými čísly jako například Mercedes-Benz eVito nebo Nissan Voltia. Doručovací firmy, které je testují, vesměs nejsou se současnými možnostmi užitkových elektromobilů spokojené a s nasazením čekají na další vývoj. Německá pošta přesto pokračuje v rozšiřování své flotily StreetScooterů a do roku 2025 chce pomocí tohoto pohonu provést až 70 procent všech doručení. Do roku 2050 má být celá logistika firmy uhlíkově neutrální.

Nákladní elektromobily DP DHL

Navíc StreetScooter jde i do dalších zemí. Na jaře firma uzavřela strategické partnerství s vedoucí japonskou logistickou společností Yamato, které bude dodávat na míru upravené elektrododávky, v první várce pět stovek vozů.

V září se pak StreetScooter dohodl během návštěvy kancléřky Angely Merkelové v Číně uzavření „dohody o porozumění“ s místním výrobcem Chery Holding Group, který v zemi ovládá pětinu trhu s komerčními elektromobily. Společně budou vyrábět lehký užitkový vůz na elektřinu, přičemž plná produkce by měla začít za dva roky a měla by dosáhnout roční kapacity 100 tisíc vozidel.

Autoři: rn