Faurecia nasadila ve své písecké továrně bezpilotní vozíky.
Faurecia nasadila ve své písecké továrně bezpilotní vozíky.
autor: Toyota MH

Faurecia využívá k zásobování výrobních linek systém vláčků, které rozvážejí komponenty přímo k jednotlivým výrobním stanovištím v malých KLT boxech různých typů. Když jsou prázdné, operátoři je vyskládají na paletu, zakryjí víkem a po dvou na sobě uloží do zóny, ze které si je později odebere automat, který je odveze do centrálního skladu, odkud se vracejí dodavatelům.

„Dosud tuto činnost vykonával jeden operátor s vysokozdvižným vozíkem. Ze skladu se automat vrací zpět pro další náklad. Zatím se vrací prázdný, ale to chceme v budoucnu změnit a plně ho vytížit i na zpáteční cestě," říká Václav Mareš, improvement coordinator v logistice Faurecia Components.

V centrálním skladu je automatický vozík schopný stohovat čtyři palety až do výšky čtyř metrů. Stohy palet jsou umístěny vedle sebe a v několika řadách za sebou. „Unikátnost řešení spočívá v tom, že Autopilot je schopný zajet do volné řady mezi dva vysoké stohy a přitom neztratit kontakt s navigačním systémem. Stroj to zvládne díky teleskopickému laseru, který se vysune do výšky a přes stohy palet snímá laserový signál odražený od navigačních reflexních pásek, tedy odražečů umístěných na různých místech ve skladu," dodává Václav Mareš.

„Místa uložení v prostoru odvozu i v centrálním skladu jsou předdefinována. Vytvořili jsme dvě zóny pro nakládání, první s 11 stanicemi, druhou s 12 stanicemi. V každé zóně je dotykový displej od řídicího systému, na kterém si operátor pouhým dotykem vybere stanici, ze které má automat vyzvednout naložené palety a druhým dotykem určí typ přepravovaných KLT boxů. To je vlastně veškerá činnost, kterou musí operátor udělat pro vytvoření objednávky. Díky tomu automat ví, co má provést, co a kam odvézt a kde to v hlavním skladu uložit," dodává Petr Fiala, aplikační technik Toyota Material Handling CZ.

externí video: Unikátní řešení stohování pomocí vozíku Autopilot SAE160
Unikatni_reseni_stohovani_pomoci_voziku_Autopilot_SAE160.jpg

Bezpilotní vozík Autopilot SAE160, který je založený na ručně vedených zakladačích BT Staxio, odveze každých osm minut stoh dvou palet s hmotností kolem 150 kilogramů. Pokud vozík nemá práci, sám zajede do nabíjecí stanice a napojí se na dobíjení.

Faurecia projekt spustila proto, že v její písecké továrně budou koncem letošního a začátkem příštího roku výrazně narůstat vyráběné objemy. Díky novému stroji nebude muset navyšovat počet operátorů vozíků, kterých je v současnosti nedostatek. Vozík šetří jednoho pracovníka na směnu, celkem tedy tři lidi za celý den.

Návratnost investice je tři až tři a půl roku. V rámci továren Faurecie v Evropě jde o první nasazení podobného stroje. V plánu jsou nyní podobné projekty i v dalších závodech firmy, řekl Václav Mareš.

Francouzská firma má v Česku celkem sedm továren, v Písku vyrábí 550 pracovníků rámy pro sedačky automobilek jako BMW, Porsche, Audi, Volkswagen, Peugeot nebo Citroen.

Autoři: rn