Elektroskútr BeRider jezdí maximální rychlostí 66 km/h.
Elektroskútr BeRider jezdí maximální rychlostí 66 km/h.
autor: Petr Homolka

Zatímco počet prodaných vozů v Evropské unii klesá, množství skútrů a motorek roste. A to především mezi mladými, kteří na vlastnictví auta tolik nelpí, a navíc se stěhují do měst, kde se stále více prosazují jiné formy cestování, vedle MHD i vlastní či sdílená kola, koloběžky nebo motorky. Přestože aut se stále prodá mnohem více než jednostopých dopravních prostředků, jde o velice perspektivní trh. Tomu nahrává i rostoucí zájem o dovoz jídla nebo zásilek z e-shopů, který často zajišťují kurýři na kolech i motorkách.

Na tento trend nyní naskakuje i automobilka Škoda, která ve spolupráci se španělským výrobcem Torrot vyvinula skútr na elektřinu. V rámci pilotního testu nyní rozmístila po Praze 50 těchto strojů s názvem BeRider, které si můžou lidé půjčit po stažení příslušné aplikace a registraci do ní.

Zatím je k dispozici osobní verze s boxem pro helmy, do budoucna se firma nebrání ani „nákladní“ verzi. „S výrobcem hardwaru jsme ve velmi úzkém spojení. Není vyloučeno, že se budeme posouvat a že skútr bude mít například bednu na pizzu,“ uvedla Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu.

Skútr má elektrický pohon, který zajišťují dvě lithium-iontové baterie, a dojezd do 70 kilometrů. „BeRider podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škoda Auto DigiLab,“ uvedl Andre Wehner, šéf digitalizace ve společnosti Škoda Auto.

Displej skútru ukazuje základní informace jako rychlost a dojezd. Držák mobilního telefonu na řídítkách usnadňuje navigaci přes smarphone. Prostřednictvím integrovaného USB konektoru lze za jízdy dobíjet telefony a další elektronická zařízení. „Každý skútr BeRider je také vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase. Díky tomu zlepšujeme zákaznický zážitek při používání skútrů,“ řekla Jarmila Plachá.

Po dohodě s úřady městských částí bylo pro půjčování skútrů zvoleno zatím širší centrum města. Tam mohou uživatelé skútry odstavit na libovolném legálním místě. Parkovací pozice, nabití a další data se v reálném čase přenáší dispečinku. Takto lze lokalizovat chybně zaparkované nebo vybité skútry.

„Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib.

Aby mohli uživatelé službu „BeRider“ využívat, musí si do svého chytrého telefonu bezplatně instalovat aplikaci „BeRider“ (k dispozici pro iOS a Android) a přes ni se přihlásit. Po registraci mohou v aplikaci najít a rezervovat volný skútr a telefonem, bez klíče, odemknout a zamknout. Po skončení jízdy uloží příslušné přilby zpět do uzamykatelné schránky. Po krátkém potvrzení prostřednictvím aplikace doba používání končí. Půjčovné se pak platí kartou a účtuje se po minutách. Cena za minutu je pět korun. Pro použití skútru je nutný řidičský průkaz skupiny B.

„Naším cílem je v tuto chvíli otestovat existující hardware, zkušenosti a data přinést mateřské firmě a říct, jak by to mohlo vypadat, kdybychom chtěli rozšířit tento způsob mobility dál,“ sdělila Jarmila Plachá.

Nabídka sdílených služeb pro přepravu zažívá v posledních letech boom. Zhruba 50 elektrických skútrů uvedl v minulých týdnech do pražského provozu například start-up Revolt. Přes 1500 elektrokoloběžek v Praze provozuje firma Lime. V metropoli funguje také služba sdílených kol Rekola či carsharingové služby Car4way, Revolt či Anytime. Koloběžky, automobily či kola je možné si půjčit i v dalších českých městech.

Autoři: Radek Novotný, ČTK