Zájem o půjčování vozíků se v poslední době zvyšuje a také nabídka použité manipulační techniky roste. Pro uživatele tyto způsoby představují možnost, jak s nižší investicí získat potřebné vybavení do svého skladu či továrny. Půjčování přichází ke slovu nejčastěji v situaci očekávaných i neočekávaných špiček u výrobců či skladovatelů sezonního zboží. Nebo pro vykrytí nenadálých krátkodobých i dlouhodobějších potřeb, třeba při získání nečekané zakázky a podobně. Jindy uživatel potřebuje půjčením stroje překlenout období mezi objednávkou a dodáním specifické manipulační techniky, kterou však potřebuje nasadit ihned.

Nejvíce se půjčují čelní vozíky

Podle údajů prodejců je zájem o půjčování prakticky všech typů strojů a frekvence pronájmu jednotlivých modelových řad je obdobná jejich prodejům. Například Toyota Material Handling CZ disponuje flotilou zhruba jednoho tisíce vozíků v ČR a dalšími vozíky v rámci Evropy. Čelní vozíky nižších nosností, skladová ručně vedená technika i retraky se pronajímají více než čelní vozíky vysokých nosností, systémové vozíky či vozíky pro práci ve velkých výškách.

"Uvedené číslo je proměnlivé, protože flotila slouží i jako zdroj pro prodej použité techniky," vysvětluje Jindřich Přívora ze společnosti Toyota Material Handling CZ. Někdy zapůjčení techniky skutečně spěchá, například při havárii či jiném poškození vozíku v důsledku kolize. V takovém případě firma garantuje expedici stroje do dvou hodin od objednání.

1000

Flotila v počtu kolem jednoho tisíce manipulačních vozíků představuje pro Českou republiku dostatečnou rezervu, s níž lze pokrýt zájem o půjčení.

Stáčení

Problémem použitých vozíků jsou manipulace s počtem najetých motohodin. Tomu se lze vyhnout, pokud byl vozík po celou dobu v péči autorizovaného servisu.

60 %

Při financování manipulační techniky převažuje ze 60 procent operativní leasing. Za tímto vysokým podílem stojí financování flotil pro korporátní klienty a distributory techniky.

Pro rychlé řešení akutního problému je ovšem třeba, aby si pronajímatel držel nájemní flotilu nejrůznějších typů vozíků, aby byl schopen zapůjčit přesně ten stroj, který uživatel potřebuje. Na to dbá i Jungheinrich, který má v Česku v pronájemní flotile přes 1200 vozíků všech specifikací. "Není tedy problém pokrýt jakoukoliv potřebu, od ručních vozíků po velké tahače a čelní vozíky," říká Lukáš Bezvoda z Jungheinrich (ČR). "Největší zájem je kvůli jejich univerzálnosti o půjčování čelních vozíků." Často se podle Lukáše Bezvody jedná o techniku, pomocí které uživatel vykrývá sezonní špičky. Typické jsou retailové firmy v období od září do Vánoc, kdy využívají více vychystávacích vozíků než ve zbytku roku. Vlastnit tyto vozíky po celý rok by se jim nevyplatilo.

Důležitá je šíře flotily na půjčování

Flotila v počtu kolem jednoho tisíce strojů zřejmě představuje pro Českou republiku dostatečnou rezervu, s níž lze pokrýt zájem o půjčení. Podobné číslo totiž uvádí i firma Still. "V současnosti má naše krátkodobá pronájemní flotila 900 strojů. Největší zájem je o čelní elektrické vozíky, které dodáváme i s li-ion baterií, v sezonách o retraky a opomenout nesmíme ručně vedené vozíky či některou speciální techniku, například autonomní vychystávací vozík," říká Alexandr Moucha ze Still ČR.

Také Linde MH klade důraz na širokou nabídku strojů ve flotile na půjčování. Podle slov Petra Kloučka z této firmy si zájemce může vybrat z nabídky manipulační techniky s nosností v rozmezí od 1000 do 16 tisíc kilogramů a s výškou zdvihu od jednoho do 12 metrů. "Kromě toho nabízíme i terénní vozíky značky Ausa, které se využívají hlavně na stavbách a v zemědělské výrobě, a vysokozdvižné pracovní plošiny JLG," říká Petr Klouček a upozorňuje, že velkou výzvou na trhu je také otázka bezpečnosti práce a pojištění strojů. "V této oblasti nenecháváme nic náhodě. Obecně mohu doporučit pronájmy u společností, které disponují novějšími stroji a mají pro jejich provoz řádné certifikáty," říká Petr Klouček.

Pracovní plošiny k zapůjčení nalezneme i v nabídce prodejce manipulační techniky Auto SAS. Kromě plošin půjčuje i řadu elektrických vozíků o nosnostech 6000 kilogramů, se spalovacím motorem až 8000 kilogramů. Specialitou jsou vozíky s vysokým zdvihem. Populární k půjčování jsou i malá nákladní vozidla Multicar. "Obecně velmi oblíbený a využívaný je pronájem těžkých vozíků s nosností nad šest tun a vozíků s vysokým zdvihem," říká Martin Folkman z Auto SAS.

Použitá technika je stále v kurzu

Roste také zájem o zakoupení použitých vozíků. Prodejce ovšem musí zájemce přesvědčit, že ojetý vozík prošel kontrolou, opravami či přímo repasí v takové míře, že jeho užitná hodnota zůstává stále vysoká. Prodejci mají často vypracované programy, v jejichž rámci použitou techniku nabízejí. A nezůstává u pouhého prodeje, stejně důležitý je i následný klientský servis.

Zdrojů použité techniky bývá více, patří mezi ně výkupy doma i v zahraničí, různé ukončené projekty, vozíky z pronájemní flotily vlastní i z evropských flotil a podobně.

Vykoupené či z leasingu vrácené vozíky je tedy třeba pro další použití důkladně připravit. Toyota MH pro použitou techniku používá značku Prověřený stroj, která má pevně nastavena interní pravidla a používá se ve všech zemích. Značka potvrzuje, že původ stroje je znám a garantuje servisní krytí po celou dobu jeho životnosti. Stroje pocházejí převážně z pronájemních flotil krátkodobého nebo dlouhodobého pronájmu a po celou dobu provozu jsou pod plnou kontrolou servisu. Při přípravě použitého stroje k dalšímu prodeji se podle stanovených pravidel jednotlivé díly vyměňují nebo repasují. Toyota také ručí za to, že stroj odpovídá legislativě v dané zemi. Vozík je možné před prodejem podle potřeby uživatele různě upravovat či vybavit potřebný zařízením.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci