Manipulační technice dlouhá léta vládly vozíky se spalovacími motory. Dieselový pohon poskytoval dostatečnou rezervu výkonu a spoustu motohodin mezi čerpáním paliva. Pohon na zkapalněný ropný plyn (LPG) či na stlačený zemní plyn (CNG) zase vynikal nízkými náklady.

Elektrické vozíky s baterií se prosazovaly pomalu a zprvu nacházely uplatnění především v provozech s vysokými požadavky na čistotu ovzduší ve skladu. Zprvu se potýkaly s omezenou kapacitou olověných baterií a s nutností vybité těžké akumulátory často měnit za nabité. Baterie byly náročné na provoz i údržbu a jejich dobíjení vyžadovalo zvláštní místnosti s odvětráváním nebezpečných výparů. Také bylo třeba dodržovat stanovené procesy vybíjení a nabíjení, aby se baterie nepoškodila.

Ale elektřina měla od počátku i nesporné výhody. Vedle čistého provozu nabídla přímý záběr motoru se stabilním výkonem a zbavila firmu nutnosti dovážet a skladovat palivo. Není divu, že se postupně v řadě použití prosadila na úkor spalovacích motorů a dnes se v manipulační technice využívá stále více. Přispěla k tomu i řada inovací olověných baterií, které snížily nároky na údržbu a zvýšily jejich kapacitu, a zejména nástup nové, lithium-iontové technologie.

Elektrifikaci pohonu

manipulační techniky urychlil nástup nové, lithium-iontové technologie. Li-ion baterii stačí 20 až 30 minut dobíjení a získá 50 procent své kapacity.

Výhodou vozíku se spalovacím motorem

je rychlé doplnění zdroje energie dolitím nafty z kanystru či výměna propan-butanové lahve.

Spalovací motor není odepsán

Manipulační technika se ale bez spalovacích motorů dosud stále neobejde. Ačkoli je elektrický pohon jednodušší a například se skládá z mnohem menšího počtu částí než pohon se spalovacím motorem, cenu vozíků zvyšují poměrně drahé baterie, a elektřinou poháněná technika je tak náročnější na výši počátečních nákladů.

Používají-li vozíky olověné baterie, zůstává jejich nabíjení stále ne zcela snadným procesem trvajícím několik hodin. Po tuto dobu vozík buď stojí, nebo je třeba těžkou baterii vyměnit za jinou, předem nabitou. Problémem může být i infrastruktura, tedy dostatečně silné elektrické vedení, které umožní současné nabíjení i většího počtu baterií.

Právě zde se projevuje stálá výhoda vozíku se spalovacím motorem, kterou je rychlost doplnění zdroje energie. Dolití nafty z kanystru či rychlá výměna propan-butanové lahve je vždy nepoměrně rychlejší než i to nejsofistikovanější nabíjení baterií.

Výhodou může být i orientace provozovatele na určitý druh paliva. Pokud má logistická firma například dodávková vozidla na stlačený zemní plyn CNG a nechala si pro ně postavit plničku, bylo by nesmyslné, aby toto palivo nevyužívala také pro pohon své manipulační techniky ve skladu.

Pohledem výrobců

Přes to vše jsou podle zástupců velkých výrobců manipulační techniky výhody elektrické trakce dnes již nesporné a firmy v nich vidí budoucnost. "Elektrické vozíky získávají stále větší podíl na úkor spalovacích motorů," vysvětluje Martin Kereszteny z Jungheinrich (ČR). "Již řadu let jsou výkonově naprosto srovnatelné se spalovacími motory. Olověné baterie ve vozících Jungheinrich zvládnou i dvě směny bez nabíjení a stroje mohou pracovat také venku v nepříznivém počasí."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci