Na rozdíl od aut se spalovacími motory je v elektromobilech stěžejní komponentou baterie, která tvoří zhruba třetinu jejich hodnoty. Na vývoji akumulátorů a jejich schopnosti absorbovat a vydat energii závisí, jak moc se auta na elektřinu skutečně rozšíří. A zároveň na dodávkách surovin pro výrobu baterií, na lokacích výroby samotné a na odbytu do značné míry závisí i to, jak bude v budoucnu vypadat architektura dodavatelských řetězců v auto­motive.

"Baterie bude kritická z pohledu OEM. Ti budou chtít mít kontrolu nad dostatečnou kapacitou, udržitelnou produkcí a kvalitou baterií, zhruba jako jsou dnes motory a převodovky ve vozech se spalovacími motory," předpokládá Petr Knap.

Podle něj se obecně očekává větší role některých Tier 1 dodavatelů a celkové zjednodušení dodavatelských řetězců díky tomu, že v pohonech elektromobilů bude výrazně menší počet dílů. "Automobilky se také zaměřují na vybudování zcela nových dodavatelsko-odběratelských řetězců, zejména pro své 'původní' elektromobily, tedy designované jako bateriové vozy od začátku. A v mezičase ještě uvidíme poměrně dlouhé prolínání dodavatelských řetězců v případě produkce vozů s hybridním pohonem, které budou tvořit krátko- a střednědobě poměrně významnou část prodejů," myslí si Per Knap.

1/3

V elektromobilech budou stěžejní komponentou baterie, které tvoří zhruba třetinu hodnoty auta.

Hlavně v Asii

Podle studie výzkumné společnosti Transport Intelligence zatím dochází k vývoji a výrobě bateriových technologií především mimo země, které tradičně produkovaly pohonné jednotky pro konvenční auta. Tomuto novému sektoru nyní dominují Japonsko, Jižní Korea a Čína, které stupňují odběr surovin pro baterie zejména z rozvojových zemí Asie, Afriky a Jižní Ameriky, zatímco Evropa a Severní Amerika (kromě firmy Tesla) se dosud ve vývoji a výrobě baterií a souvisejících technologií příliš neprosadily.

K největším producentům stěžejní suroviny pro dnešní baterie − lithia − patří vedle zemí Jižní Ameriky a Austrálie i Čína. V ní je zároveň nejvíce odběratelů lithia, tedy továren na výrobu akumulátorů, a také se zde prodává nejvíce elektromobilů. Loni to bylo 769 tisíc, což představovalo 64 procent z odbytu po celém světě.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci