Automobilky chtějí v příštích letech přejít z výroby aut se spalovacím motorem na elektromobily. Jak se kvůli tomu promění logistika a dodavatelské řetězce v automotive?

Nebude to žádná revoluce. Nemyslím si, že se fungování dodavatelských řetězců změní od základu. Hlavní dodavatelé z byznysu nevypadnou. Firmy, které vyrábějí díly do dieselových motorů, mají různé alternativy a začínají se situaci přizpůsobovat a přeorientovávat svou výrobu. Nejspíš to ale pár menších firem neustojí.

Budou se měnit objemy toků, hlavně kolem baterií. Automobilky chtějí stavět své továrny na výrobu baterií. Je do toho zapojen i stát, který vyžaduje plnění určitých ekologických norem a firmy od něj chtějí podporu.

Velkou roli bude v celém procesu hrát i ekologie. Budou se měnit toky, kdy se levnější díly už nebudou přepravovat přes půl světa. Již nyní se odehrává obrovská změna v mentalitě. Firmy dosud téma ekologie zajímalo hlavně jako PR, teď ale mění přístup a už vyžadují i konkrétní změny. Chtějí třeba nakupovat ekologičtější námořní přepravu, a výrazně tak snížit celkové emise.

Autobyznys DHL v číslech a faktech
  • Denně přepravuje komponenty 400 až 500 kamionů.
  • Přepravu zajišťuje 48 vlastních nákladních aut + smluvní dopravci.
  • Zákazníci: Volkswagen Group (Audi, Seat, Škoda Auto, Lamborghini), Porsche, Renault, Jaguar Land Rover a nově Volvo Cars.
  • Celkem cca 350 lidí ve třech pobočkách (Nepřevázka, Mošnov, Jirny).
  • Hlavní cross-dock v Nepřevázce u Mladé Boleslavi – plocha 13 000 m².
  • Měsíčně jím proteče 100–120 tis. m³.

Co bude změna výroby automobilů znamenat pro vás jako dodavatele logistických služeb? Elektrovozy se skládají z menšího množství součástek − neohrozí vás to?

Ano, objemy součástek se sníží, ale změna nebude tak radikální, že by se všechno rok od roku změnilo.

Myslím si, že to je hlavně příležitost. Byznys se vyvíjí, ale podstata logistických služeb je pořád stejná. Navíc se zlepšují technologie. Robotizace se zatím týká hlavně výroby, ale procesy "před branou závodu" jako sekvencování, kanbany, sběrná služba atd. je také potřeba vylepšit. My máme zde v Nepřevázce šest hlavních zákazníků − koncových výrobců −, ale nikdo z nich nemá tyto logistické procesy před výrobou organizované zrovna ideálně.

Vidíte tedy příležitost v tom, že budete automobilkám nabízet lepší, technologicky vyspělé logistické služby?

Příležitost je hlavně v lepším a přesnějším plánování, díky čemuž budou stačit menší kapacity. Třeba bude stačit méně kamionů. I kdyby řidiči dostali mnohem vyšší platy, stále jich bude nedostatek jako dnes. Málokdo sní zrovna o této profesi a ani nastupující generace nebude chtít sedět pět dní v týdnu v kamionu a něco někam vozit.

Co děláte pro to, abyste se dobře připravili na proměny v automobilovém průmyslu?

Jako poskytovatel služeb jsme závislí na tom, s jakým projektem přijdou naši zákazníci, tedy výrobci, a tomu se přizpůsobujeme. Přidanou hodnotu v logistice můžeme vymýšlet ve chvíli, kdy dostaneme zadání.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci