Ve společnosti se stupňuje debata o tom, do jaké míry má lidstvo změnit svůj přístup k planetě a jejím zdrojům. Často se týká obalů, zejména těch spotřebitelských, jejichž prostřednictvím se firmy snaží motivovat lidi k nákupu určitého zboží.

Ve veřejné diskusi se zatím zřídkakdy objevuje téma průmyslových či transportních obalů, jejichž správné nastavení přitom může neméně přispět k ochraně klimatu. V odbornějších kruzích je to ale horké téma. "Tlustou červenou čarou, která se táhne všemi obaly, je šetrný přístup k životnímu prostředí. Průmyslové obaly z tohoto trendu nevybočují a je to dobře," říká David Marouš, obchodní ředitel firmy Cordstrap pro Česko a Slovensko.

Kontroverze kolem materiálu

Nejvíce kontroverzí vyvolává otázka, který materiál je ekologicky přijatelný. Záleží samozřejmě na mnoha faktorech, jako je hmotnost baleného produktu, do jaké destinace směřuje, kdy se vyplatí obal vracet zpět, z jakého materiálu je přepravované zboží atd.

Nejčastějším materiálem je papír a plast a právě mezi nimi panuje největší "rivalita". V současnosti se přitom mínění naklání směrem k obalům na bázi papíru. A nejde jen o "svršek", změna přístupu je patrná i v kategorii fixací a výplní.

"Světem hýbe trend ekologie a to se týká i průmyslu. Firmy hledají alternativy plastových fólií a obalů. Jako taková náhrada slouží papírová fixace a výplň," říká Silvie Tökölyová, mluvčí společnosti Raja. Právě proto se podle ní v současnosti dobře daří strojům na výplňový a fixační materiál z papíru. Novinkou je například stroj WrapPak, který vyrábí papírové polštářky, jež zafixují výrobek a chrání ho tak během transportu. "Pro menší výrobky se jako výplň dá použít FloPak. Tedy polštářky ve tvaru osmičky, které jsou vyrobené z kukuřičného škrobu. Tento materiál je zcela rozložitelný," dodává Silvie Tökölyová.

10 %

Papír i obaly z něj vyrobené zdražují. Oproti situaci před dvěma lety poskočily ceny obalů z vlnité lepenky o 10 procent, říká Vlado Volek. Podobně se chovají i dřevěné exportní obaly.

Nejvíce "zeleným řešením"

je skutečně zdravá spotřeba jednoduchých obalů, to, aby obaly byly vratné, vícekrát použitelné a dále zpracovatelné, říká Tomáš Körner, obalový specialista Geis.

Zlomky mm

Konstrukce obalů se přizpůsobuje automatizaci. To klade zvýšené požadavky na přesnost, která se posouvá do zlomků milimetrů, přepravky mají zesílená dna, aby se neprohýbala na trati nebo v regálu.

Vlado Volek, ředitel Obalového institutu SYBA, tento trend potvrzuje. Podle něj se plastové, respektive pěnové fixace často nahrazují fixacemi z vlnité lepenky. "Na druhou stranu je trendem nahrazovat polystyrén polyetyléntereftalátem (PET) v tvarovaných proložkách," dodává Volek.

Nahrazení pěnových plastů vlnitou lepenkou má ovšem svá rizika. "Konstrukčně se to musí umět. Jinak hrozí, že fixace opakovaně nezafunguje, jak ostatně ukázaly i některé vzorky přihlášené do soutěže," upozorňuje Vlado Volek na Obal roku. Obalové výrobky přihlášené do této soutěže jsou dobrým průřezem toho, kam se odvětví posunuje. Speciálně obaly v kategorii Automotive/ přepravní a průmyslové obaly, které i letos získaly nejvíce ocenění. K hlavním trendům patřil právě šetrnější přístup k životnímu prostředí.

V průmyslu se tak v současnosti prosazují hlavně obaly na bázi papíru, které jsou recyklovatelné, lehké a flexibilní. "Jejich rozvoji pomáhá určitě skladba našeho průmyslu s významným podílem automotive. Lepenkové obaly se masivně využívají při dodávkách náhradních dílů a komponentů pro zámořské výrobní závody jednotlivých automobilek a jejich dodavatelů," říká David Marouš.

Častěji se objevuje i dřevo. "Poptávka je zejména po šetrnějších alternativách obalů. Stále vysoká poptávka je po odolných krabicích ze sedmivrstvé lepenky, které mají nosnost až 350 kg. Nebo to jsou také překližkové kontejnery, které se dají použít vícekrát. Mimo jiné tyto kontejnery mají normu ISPM 15, což znamená možnost exportu i do zemí, jako je například Indie," říká Silvie Tökölyová.

Zvýšená poptávka po průmyslových a přepravních obalech z papíru, za kterou stojí také rozvoj e-commerce, je jedním z důvodů, proč roste cena této suroviny. "Je to dáno zvýšenou poptávkou po papíru, ale také tím, že jeho výroba je poměrně nákladná. Na to reagují jak výrobci, tak i distributoři," zmiňuje Silvie Tökölyová.

Oproti situaci před dvěma lety poskočily podle Vlada Volka ceny obalů z vlnité lepenky o 10 procent. "Podobně se chovají i dřevěné exportní obaly. Hlavní plasty používané v obalovém sektoru po zlevnění počátkem roku o cca 10 procent se opětovně dostávají na úroveň cen v roce 2017. S výjimkou PET, který se udržuje v hladině z počátku roku," říká Volek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci