Na veřejnosti se o tom příliš nemluví, ale mezi lidmi z přepravní branže je to horké téma. Transport a doručování (zejména balíků) ve městech je velice drahá záležitost a firmy se připravují na to, že se jim v budoucnu nejspíš ještě prodraží. Vypovídá o tom i několik zajímavých událostí, které se odehrály během letošního léta.

Asi nejvýmluvnější je spolupráce, kterou oznámily Rakouská a Německá pošta. Ty se dohodly, že si jejich dceřiné firmy v Česku a na Slovensku budou navzájem doručovat balíky, respektive zatímco v Česku bude od září vozit rakouské zásilky společnost PPL, patřící pod německou skupinu DP DHL, na Slovensku se o balíky DHL naopak postará tamní dcera Rakouské pošty. Znamená to, že ukládají ke spánku svůj byznys v zemi, kde jejich balíky vozí partner. A zároveň nenápadně říkají, že důvodem je prostě to, že doručování je drahé.

Takováto spolupráce konkurenčních, nebo částečně konkurenčních firem není vlastně nic nového a už jsme o tom v poslední době psali. Jen o tom lidé z branže většinou moc nemluví, nebo minimálně ne příliš otevřeně. V budoucnu se ale budou tyto vztahy se vší pravděpodobností rozrůstat.

Balíkové a menší zásilky se doručují hlavně ve městech, která ale zavádějí omezení pro vjezd do svých center. Řada přepravních společností už se na to připravuje, například Dachser. Jeho hlavní postava a zároveň vnuk zakladatele Bernhard Simon o tom otevřeně promluvil v obsáhlém rozhovoru. Přiznává v něm, že firmě se v rámci projektu ekologicky šetrné městské logistiky podařilo snížit emise CO2, ale zároveň kvůli tomu stouply provozní náklady o 15 procent. Ředitel také uvedl, že doručování ve městech je komplikované, firma na něm nikdy moc nevydělala, ale nelze se mu vyhnout.

Dachser se sice nezaměřuje na balíkové služby, ale ani specialisté na tuto disciplínu nemají život lehký. Třeba jeden z největších globálních doručovatelů menších zásilek, Fedex, přestal poskytovat e-shopu Amazon leteckou a pozemní přepravu, protože se mu to kvůli nízké marži nevyplatí.

Náročné podmínky doručování ve městech nejspíš přispějí k tomu, že dojde na tomto trhu ještě k nejedné prekérní situaci. Mimo jiné i díky tomu, že evropské metropole včetně Prahy hledají "zelená" řešení pro městkou logistiku a přemítají nad tím, jak donutit balíkové konkurenty, aby doručovali do "erárních" city dep a přenechávali úplně tu poslední míli na jedné firmě.

Související