Tranzitní časy jsou v námořní dopravě nevyzpytatelné. Do transportu může zasáhnout přetížení přístavních terminálů, nepříznivé počasí na moři, zpožděný tranzitní spoj, ale i stávky nebo piráti. Rejdaři proto obvykle neručí za čas dodání nákladu.

Na to reaguje globální přepravní a logistická společnost se sídlem ve Švýcarsku Kühne + Nagel, která začala nabízet službu KN Pledge. Ta zahrnuje garantovaný tranzitní čas pro všechny kombinace od základní přepravy „port-to-port“ po „door-to-door“.

„Rejdaři nám sice tranzitní čas negarantují, takže na nás leží určité riziko, ale umíme si spočítat, jaká je pravděpodobnost, že loď dopluje v termínu, který dáme zákazníkovi. Je to díky tomu, že v aplikaci Sea Explorer sledujeme velké množství dat včetně tranzitních časů, tudíž víme, jak lodní spojení fungují. Systém pořád sbírá data, takže se vše neustále zpřesňuje,“ uvedl v rozhovoru generální ředitel logistické společnosti Kühne + Nagel ČR Miroslav Pudil.

Podle něj se za službu neplatí paušální poplatek, ale cena se vypočítává ad hoc v rámci nabídky kompletní ceny. Ta probíhá online přes zákaznickou aplikaci myKN.

Pokud se zásilka zpozdí, dopravce vrací celé přepravné. Služba platí pro celokontejnerové zásilky a zahrnuje také rozšířené pojištění odpovědnosti až do 100 tisíc dolarů na rizika jako náhodné poškození, požár, výbuch, smetení do moře, přírodní pohromy, válečná rizika a další.

Firma tvrdí, že se jedná v rámci celého světa o unikátní servis. „Jsme v námořních přepravách první na světě, kdo zákazníkům nabízí takto komplexní službu,“ uvedl Miroslav Pudil.

Umožňuje ji rozsáhlý tým 7500 dispečerů, kteří pracují s reálnými daty o pohybu zásilek a lodí a zanášejí je do inteligentní online platformy Sea Explorer, a také soubory desítky let sbíraných dat o časech v námořní přepravě.

Související