Ilustrační foto
Ilustrační foto
autor: Radek Novotný

„Vše tedy závisí na nastavení sazeb, jako je mýto, silniční daň, spotřební daň, a dotačních programů pro pořízení nákladnější technologie, případně zřízení vlastní plnicí stanice. Nutnou podmínkou je dostupná síť plnicích stanic nebo třeba dlouhodobý kontrakt se stabilním zákazníkem se zajištěním doplňování plynu na nasmlouvaných trasách," uvedl Hromíř.

Pořizovací cena nákladního automobilu na LNG je podle něj aktuálně zhruba o polovinu vyšší než u nafty, kde se cena pohybuje kolem 70 000 až 80 000 eur (kolem dvou milionů korun).

Martin Koráb, fleet manažer logistické firmy ESA, která kamiony na LNG testuje, nedávno uvedl, že tahače na LNG jsou oproti naftovým dražší více než o třetinu. Jde ale o základní ceny, které se liší případ od případu, a vzhledem k zatím téměř nulovým prodejům LNG vozů není jasné, jaký posun ceny u nich způsobí další obchodní jednání.

Podle ČPS vyšší cenu tahačů na LNG kompenzuje čtvrtinová úspora nákladů na pohonné hmoty při použití LNG.

Výkonná ředitelka ČPS Lenka Kovačovská uvedla, že v současnosti je v Česku v provozu jedna veřejná plnicí stanice na LNG a několik testovacích mobilních stanic LNG u firem, které o zavedení LNG uvažují. Do roku 2022 by podle ní měly veřejné stanice na LNG vzniknout v dalších 13 lokalitách.

„Klíčové je především zajistit základní infrastrukturu LNG plnicích stanic, což se postupně realizuje prostřednictvím dotačního programu ministerstva dopravy. V rámci první výzvy Operačního programu Doprava byla podpořena výstavba prvních z nich," uvedl zmocněnec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský. K dispozici podle něj je 100 milionů korun. „Další výzva je plánována letos na podzim, těch 13 proto nemusí být konečné číslo," dodal.

Jedním z hlavních zájemců o stavbu je společnost GasNet, největší tuzemský distributor plynu. „Skoro rok a půl se problematice LNG intenzivně věnujeme. Jsme připraveni zajistit dopravcům testování LNG přímo v jejich areálech instalací dočasné čerpací stanice včetně dodání samotného paliva," uvedl specialista firmy na LNG Ladislav Pivec. První mobilní stanice chce firma nabídnout v prvním čtvrtletí příštího roku. Konkrétní plány rozvoje LNG infrastruktury GasNet plánuje zveřejnit na podzim.

V Evropě je 6000 tahačů na LNG

ČPS uvedl, že LNG zaujímá v nádrži třikrát menší objem než stlačený zemní plyn (CNG). To v praxi znamená, že automobil na LNG dojede téměř třikrát dál než vozidlo se stejně velkou nádrží na CNG. Naopak nevýhodou LNG, který vzniká zkapalněním zemního plynu při teplotě -162 °C, je, že i přes tepelně izolovanou nádrž dochází při delší odstávce vozidla k jeho odpařování. „Velký potenciál pro LNG je proto především v nákladní dopravě a také mezinárodní kamionové dopravě, což potvrzují zkušenosti zahraničních dopravců a spedičních firem. Jen v Evropě je v současnosti v provozu více než 6000 tahačů na LNG," uvedla Kovačovská.

Podotkla, že mezi českými motoristy neustále roste zájem také o CNG. „V současnosti jezdí po českých silnicích již více než 23 000 vozidel na CNG, z toho 1370 autobusů, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o 26 procent," uvedla. „Náklady na ujetý kilometr ve výši zhruba jedné koruny a pořizovací cena CNG automobilů srovnatelná s vozy na klasický pohon dělají z CNG jeden z nejdostupnějších alternativních pohonů," dodala.

Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň. Od loňského roku činí spotřební daň na metr krychlový obou plynů (jako automobilového paliva) 1,44 korun proti 12,84 korun za litr benzinu. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku registrováno zhruba osm milionu vozidel všech kategorií. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí necelé tři desetiny procenta.

Autoři: ČTK, rn