Dlouhá souprava – road train.
Dlouhá souprava – road train.
autor: Dachser

Na pravidelných linkách mezi Ostravou a Brnem hlásí Dachser u silničních vlaků o 40 procent vyšší kapacitu než u souprav se dvěma výměnnými nástavbami, které zde dosud jezdily. „Linky sběrné služby v naší síti jezdí zpravidla se dvěma výměnnými nástavbami v jedné soupravě, čímž už tak dosahujeme vyšší kapacity, než je tomu v případě běžného návěsu. Zavedením dvou road trainů jsme ještě dále navýšili kapacitu jedné soupravy a ušetřili tak jednu celou linku. Místo tří vozidel tak mezi Ostravou a Brnem pravidelně každý den jezdí jen dva silniční vlaky,“ vysvětluje Jan Polter z Dachseru.

Silniční vlak neboli road train je přes 25 metrů dlouhá souprava s návěsem a výměnnou nástavbou a maximální kapacitou 104 palet. Jeho nasazení na české silnice podléhá schválení ministerstva dopravy a Policie České republiky. Legislativa umožňuje pohyb soupravy pouze po stanovené trase na dálničních tazích bez křížení železničních koridorů. Schvalování zahrnulo i skutečnost, že Dachser přepravuje silničními vlaky i nebezpečné zboží.

Dachser využívá silniční vlaky využívány vedle Česka i v několika dalších evropských zemích. Nevýhodou road trainů ovšem je, že tyto velkokapacitní soupravy nelze používat pro přeshraniční přepravy. Povolení se týká vždy jedné konkrétní země a vozidlo nesmí překročit hranice.

K dlouhým silničním soupravám se stále častěji uchylují i další firmy. Využívá je například DB Schenker, který po jejich pětiletém provozu na trase Praha – Brno nedávno zavedl druhou linku mezi Rudnou u Prahy a Libercem.

Podobně využívá road trainů třeba logistická společnost HOPI, která zavedla pravidelný road trainový shuttle mezi distribučními centry firmy v Jažlovicích u Prahy a Prostějově. Road trainy na této trase zajišťují přepravy v různých teplotních režimech.

Zavedení dlouhých souprav na svých dálkových linkách zvažuje také balíkový dopravce GLS, který je v současnosti testuje na německých dálnicích. Od používání dlouhých souprav si slibuje efektivnější přepravu většího množství zásilek, redukci emisí CO2 a také nižší nároky na počet řidičů.

Autoři: pat