Vytížit efektivně nákladní auto na cestě do cílové destinace, ale i zpátky bylo dříve poměrně komplikované. Dispečeři si museli vystačit s telefonem a adresářem známých firem, které obvolávali a dotazovali se, zda někdo snad nepotřebuje něco odvézt směrem, kterým se jejich vozidlo vrací. Dnes už ale mají k dispozici řadu nástrojů. Přesto stále jezdí řada nákladních vozů poloprázdných. Zbytečně.

Výpomoc na burze

Velkou pomocí se pro dispečery staly takzvané burzy nákladů a volných vozů či spediční databanky. Jejich zlatý věk přišel s nástupem internetu, kdy začalo být možné na jednom serveru shromažďovat nabídky přeprav a párovat je s poptávkou. Velké burzy mají desetitisíce uživatelů, a proto je relativně snadné pro dopravce najít vhodnou poptávku po dopravě tím správným směrem.

V dnešní době ale nejsou spediční databanky jen pouhými databázemi, kde uživatelé naleznou aktuální nabídku jednorázových volných přepravních kapacit či přeprav. Využívají informační technologie, a mohou tak nasazovat různé nástroje a řešení. Jeden nástroj může být pro přepravy vnitrostátní, v druhém se řeší mezinárodní transport a v dalším cizí kabotážní či třetizemní přepravy. Takto sofistikovaná technologie umožňuje dopravcům optimálně vytěžovat vozidla.

8 mld.

Firma Roca ročně utrácí za dopravu v Evropě zhruba 40 milionů eur, lepším vytížením kamionů díky řídicím věžím by chtěla ušetřit osm milionů eur.

50 %

V Evropě využívají nákladní vozidla průměrně zhruba polovinu své kapacity.

"Dopravce nebo zasilatel může do svého výběru zahrnout i další parametry pro výběr," vysvětluje Jan Hrubý ze spediční databanky TimoCom. "Systém umožňuje nejen řešení krátkodobých přeprav, ale uživatelé mohou vypisovat dlouhodobé přepravní zakázky ve výběrových řízeních z celé Evropy a účastnit se jich." V aplikaci TimoComu lze řešit také třeba elektronické poptávkové řízení na potenciální partnery nebo vyhledávat i nabízet skladové prostory či nechat zákazníka sledovat své zboží na cestě díky propojení telematiky. Objednávky mohou uzavírat a spravovat přímo v systému.

"Aktuální hospodářská situace zatím stále ještě nahrává dopravcům," upozorňuje přitom Martin Staněk z další spediční databanky Raaltrans. "V roce 2018 existoval přetlak nabídek přeprav, který se, podle mého názoru podloženého daty z naší databanky, nyní vyrovnal, poklesla nabídka nákladů a trh se stabilizoval. Stále existují relace, které jsou z pohledu přepravy zboží nevyvážené a jejich zpětné vytížení může být problematické. Toto ovšem není zásluhou aktuální situace, ale dlouhodobých obchodních trendů."

Přestože jsou burzy nákladů na trhu už řadu let, někteří dopravci a speditéři jim stále nedůvěřují naplno. Důvodem jsou zejména odcizené kamiony takzvanými fantomovými dopravci, jejich kriminální aktivity se ale v posledních letech daří eliminovat.

"Využíváme tradiční burzy nákladů, ale jen okrajově, na spotové bázi. Snažíme se spolupracovat s dopravci, které známe. Vozíme i zboží vysoké hodnoty, takže musíme vědět, že dopravce má za sebou nějaký kapitál," říká například šéf logistické společnosti Kühne + Nagel ČR Miroslav Pudil.

Mezi další zajímavé aplikace, které propojují odesílatele a dopravce, patří stále více on-line spediční platformy jako Convoy, Uber Freight nebo české Shipvio. Ve srovnání s tradičními burzami nákladů využívají ale náročnější a propracovanější algoritmy, pomocí kterých vlastně automatizují spedici a umožňují rychlé vytížení přeprav. Podobné aplikace, ale jen pro své zákazníky a najaté dopravce, zavádějí i velké logistické firmy.

Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?