Česko patří v rámci Evropy k zemím s největším počtem e-shopů na člověka, aktuálně jich tu je celkově téměř 42 tisíc. Obrovská konkurence nutí online obchodníky neustále hledat cesty, jak přivábit zákazníky a také jak si je udržet. Významnou roli v tom hraje i rychlost a kvalita doručení, jak vyplývá z průzkumu Asociace pro elektronickou komerci.

Právě na to sází i největší český e-shop Alza, který nyní zavedl doručování přes desítky svých prodejen po celém Česku a Slovensku (výjimkou jsou Opava, Frýdek Místek, Trenčín a Martin) ještě v den objednání zboží, takzvaně same-day.

Tak rychlé doručování nabízejí sice i další české e-shopy. Například Mall dodá zásilky na prodejny v Praze ve stejný den, pokud si zákazník objedná do 12 nebo 13 hodin, v Brně pak do devíti hodin. Rychlý rozvoz v takovém rozsahu, jako to nyní nabízí Alza, je ale výjimečný.

Alza tuto možnost nabízela i dříve, ale jen na některých prodejnách, zejména v Praze a středních Čechách. Nyní ji rozšiřuje díky tomu, že začala využívat pro rychlé doručení i své slovenské distribuční centrum v Senci nedaleko Bratislavy.

„Cílem bylo přinést stejný uživatelský komfort i zákazníkům na Moravě a Slovensku. Službu čerstvě spouštíme. Limity, do kdy je potřeba vytvořit objednávku, abychom byli schopni doručit ve stejný den, se různí podle dojezdové vzdálenosti ze Sence. Většinou se jedná o čas 11:00, u vzdálenějších prodejen 9:00, východ Slovenska vzhledem ke vzdálenosti v 7:30,“ říká Pavel Chmelař, regionální manažer prodejní sítě Alza.cz.

V distribučním centru v Senci se kvůli tomu značně zvýší množství práce spojené s nakládkou rozvozových vozidel, což přinese také nárůst nákladů na logistiku. Podle Chmelaře se ale zvyšuje poptávka po rychlém dodání a v lokalitách, kde Alza same-day už dříve nabízela, se obrat zvyšoval rychleji.

„Věříme, že dodat objednávku co nejdříve je jeden z klíčových faktorů, proč se k nám zákazník rád vrací a opakovaně u nás nakupuje. A zákazníci rychlost velmi často poptávají. Náklady pochopitelně vzrostou, my jsme ale přesvědčeni o tom, že z dlouhodobého hlediska se to vyplatí,“ předvídá Pavel Chmelař.

V samotné Praze e-shop spustil doručování v den objednávky už před pěti lety, kdy zavedl samoobslužné výdejní boxy a vlastní rozvoz v rámci služby Alza Expres. Ta v současnosti funguje i v Ostravě.

Zvýšený zájem o rychlé doručení je jedním z velkých trendů online nakupování zejména v západní Evropě a USA. Například v Paříži se každý den odehraje až půl milionu doručení, z čehož zhruba 10 procent proběhne do dvou hodin. Nejde ale jen o zboží z běžných e-shopů, důvodem je zejména dovoz hotového jídla. To si alespoň jednou týdně objedná 12 procent Pařížanů

Rychlé doručení je také součástí konkurenčního boje mezi největšími e-shopy v USA. Amazon už jej nabízí řadu let svým prémiovým zákazníkům, v poslední době rozšiřuje same-day i mimo Spojené státy. Jeho hlavní americký konkurent na poli online prodeje rychloobrátkového zboží, největší tradiční obchodní řetězec světa Walmart, nyní testuje dodávky potravin v den objednávky na několika místech USA. 

Související