Elektrické paletové vozíky jsou už dlouhou dobu běžně dostupnou alternativou k jednoduchým ručním vozíkům. Používají většinou baterii a kombinaci elektrického motoru pro pohon zdvihu a pojezdu. Škála provedení je obrovská − od různých výkonů motoru přes robustnost konstrukce, použité technologie a asistenční systémy po kapacitu baterie.

Naopak při používání běžných manuálních paletových vozíků je třeba vynakládat fyzickou námahu tak značnou, že při využití jeho plné nosnosti může dojít i k pracovnímu úrazu. Manuální vozíky mají ovšem i výhody − díky lehké a kompaktní konstrukci je lze snadno přemisťovat nebo je mít trvale na ložné ploše dodávky či nákladního automobilu. Ale vzhledem ke stále většímu tlaku na optimalizaci a "humanizaci" pracovních činností roste snaha i tyto jednoduché manipulační pomocníky motorizovat.

V praxi to znamená zabudování pojezdového elektromotoru do předního kola pod ovládací ojkou a instalaci elektrohydraulického nebo elektromechanického systému zdvihu nakládacích vidlic. Zdrojem energie je kompaktní trakční baterie typu Ni­-Cd, Ni­-Mh a v poslední době stále častěji typu Li­-ion, kterou může obsluha snadno vyměnit. Pro nabíjení baterie je k dispozici jednoduchá přenosná nabíječka.

Zájem o elektrické paletové vozíky v České republice dlouhodobě roste. Představují jednoduché a cenově dostupné řešení, které usnadňuje práci s těžkými břemeny. Řada firem se dnes také potýká s nedostatkem vhodných pracovníků a výměna ručních paletových vozíků za elektrické znamená jak zvýšení efektivity, tak i zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance.

Elektrické paleťáky

"Máme řadu realizací, kde se management rozhodl pořídit elektrické vozíky čistě kvůli lidem a jejich zdraví a pohodlí," říká Martin Koudelka z firmy Jungheinrich ČR. Jednoduché skladové vozíky s menším výkonem jsou podle něj určeny hlavně firmám, jež potřebují manipulační techniku jen na pár hodin denně.

Ruční paletový vozík Linde MT 12 s nosností 1200 kilogramů, standardně vybavený li­-ion technologií trakční baterie a kompaktní přenosnou nabíječkou.
Ruční paletový vozík Linde MT 12 s nosností 1200 kilogramů, standardně vybavený li­-ion technologií trakční baterie a kompaktní přenosnou nabíječkou.
Foto: Linde MH

Zatímco ceny ručních paletových vozíků bez motoru se u tohoto výrobce pohybují v rozmezí 8 až 14 tisíc korun, základní elektrický paletový vozík není o tolik dražší − přijde na 39 900 korun včetně dopravy. "Jedná se o stroj pro použití do dvou hodin denně. Delší nepřetržitou práci nevydrží baterie, kterou je následně nutné dobít, a vozík ani není celkově koncipován na celodenní použití. Při vyšším nasazení by docházelo k rychlejšímu opotřebení komponent," vysvětluje Martin Koudelka.

Další kategorii u Jungheinrichu představují vozíky pro nasazení až čtyři hodiny denně s cenou 59 900 korun. Jsou již robustnější, se silnějším motorem i baterií. I ty výrobce doporučuje do méně náročného provozu.

Cena standardního vozíku, který je schopný jezdit i několik směn v kuse (výrobce garantuje dvě směny bez nutnosti výměny baterie) začíná na 99 tisících korun. Zde již stroj umožňuje velké množství uzpůsobení podle potřeby uživatele, od nosnosti přes délku vidlí, různé kapacity baterie až po dodatečné odkládací plochy a podobně.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci