Běžné zásilky, zejména větší množství balíků nebo náklad uložený na paletě, se po silnici přepravují nejčastěji ve třech režimech − systémovou sběrnou službou, celovozovou přepravou (FTL − Full Truck Load) nebo jako dílčí náklad kamionu, který se ještě doplňuje o další zásilky, tedy tzv. dokládka (LTL − Less Then Truck Load).

Systém sběrné služby umožňuje přepravu zásilek do a z celé Evropy na bázi pravidelných linek. Tato služba se hodí především pro zásilky, které je drahé dodávat balíkovou přepravou nebo jsou pro tento typ příliš velké. Systémové přepravy jsou vhodné zejména pro paletizované zboží, ale i další typy balení, které se dají nakládat zadními vraty do kamionů či výměnných nástaveb. Zásilky musí být také dostatečně odolné pro překládku, která je podstatou konsolidace v systému sběrné služby. Oproti celovozovým přepravám bývá sice sběrná služba o něco dražší v přepočtu na jednotku, ale tyto náklady vyvažuje možnost častějšího odesílání zboží, kdy odpadá nutnost velkých skladů a skladových zásob zvyšujících fixní náklady a blokujících firmám cash flow.

Vždy však záleží na konkrétním příkladu − na vzdálenosti, hmotnosti a objemu konkrétní zásilky. Obecně lze říci, že pro systém sběrné služby je vyhovující zásilka v objemu od tří balíků až po pět palet. Větší zásilky je vhodné přepravit spíše celovozovou přepravou, která se vyplatí, když náklad zaplní celou kapacitu vozidla nebo její značnou část. "Kdy se cenově více vyplatí dokládky než sběrná služba, nelze přesně definovat, je to různé pro každý region," vysvětluje Rastislav Čarnogurský ze společnosti Geis SK. Zkušený speditér by ale podle něj měl nabídnout to nejvýhodnější řešení.

Celovozové přepravy využívají zákazníci s velkým objemem zboží, kteří jsou schopni využít celou kapacitu vozidla. Nemusí to však být vždy tento případ. Jsou určité typy zásilek, které nevyplní celou kapacitu vozidla, nicméně není vhodné je dokládat s jinými zásilkami. Hlavními omezujícími faktory jsou zejména citlivost přepravy na čas, ať už z hlediska času nakládky, vykládky nebo celkové rychlosti přepravy. Dále je třeba vzít v úvahu hodnotu zboží, citlivost na teplotu, možnou kontaminaci jiným zboží, nebo naopak jde o nebezpečné zboží.

2 dny

Naše nejdelší linka sběrné služby do Španělska je se zbožím z celé České republiky u příjemců v oblasti Barcelony za dva dny, říká Jan Polter.

"Celovozová zásilka je vhodnou alternativou tehdy, když zákazník na přepravu spěchá. U tohoto typu přepravy má totiž jistotu, že zásilka jede přímo z místa nakládky na místo vykládky bez překládek na jednotlivých terminálech, se kterými je potřeba počítat u sběrné služby," dodává Jan Kodada ze společnosti Gebrüder Weiss.

Podle Kamila Michny ze společnosti Cargo­-partner se někdy pojem sběrná služba označuje nepřesně. "Tento termín může být zavádějící. Mnohdy totiž není uživateli přepravních služeb rozlišována systémová přeprava zásilek v rámci logistické sítě daného poskytovatele logistických služeb a přeprava přímá formou dokládky," říká Kamil Michna.

Například produktové portfolio Cargo­-partner rozlišuje přepravu kusových zásilek pod produktovým označením Road Groupage, kdy přeprava zásilek probíhá v režimu Hub & Spoke v rámci přepravní sítě logistické firmy. Ta sestává z geograficky vhodně rozmístěných překladišť, která obsluhují přesně vymezené oblasti s danými rozvozovými a svozovými trasami. Překladiště jsou pak propojena přesně netaktovanými linkami. Druhým typem řešení, které se někdy chybně považuje za sběrnou službu, je přeprava ve formě přímé dokládky. Ta umožňuje odesilatelům využívat pouze určitou část kapacity vozidla s tím, že je do značné míry zachována flexibilita přepravy.

Doplňkové služby

Sběrnou službu doplňuje řada dalších služeb. "Lze zvolit například garantované doručení do určitého času či dne, testujeme poskytování informace o přibližném času doručení (ETA − Estimated Time of Arrival), dále je možné zásilku doručit na dobírku (COD − Cash on Delivery). V rámci sběrných služeb nabízíme i možnost přepravy nebezpečného zboží (ADR)," říká Jan Kodada.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci