Umí určit polohu kteréhokoliv objektu v hale s přesností na 30 centimetrů, dokáže sledovat až 10 tisíc objektů a přizpůsobovat se třeba každodenním změnám prostředí. Za necelých pět let od chvíle, kdy se poprvé objevil na trhu, udělal indoor lokalizační systém české společnosti Sewio Networks obrovské pokroky. Významný podíl na jeho rozvoji má i výzkumný tým z Ústavu telekomunikací Vysokého učení technického v Brně. Není proto divu, že unikátní technologii pocházející z Česka dnes ve svých logistických provozech využívají firmy v Evropě, Severní Americe a pilotně i v Thajsku nebo v Indonésii. Celkem ji používá 170 klientů v 37 zemích světa.

"Umíme sledovat pohyb jakýchkoliv objektů, například dopravních prostředků a různých přepravních vozíků, materiálu, jednotlivých komponentů, ale i sportovců nebo zvířat, a to s poměrně vysokou přesností, kterou jiné lokační technologie užívané v praxi zatím nezvládají. Systém dodáváme společně se softwarem pro instalaci a správu řešení a vizualizaci sledovaných objektů," vysvětluje marketingový ředitel společnosti Sewio Networks Petr Passinger.

20 %

Automobilka Volkswagen využívá technologii Sewio v jedné ze svých lisovacích hal, kde se díky tomu zvýšila využitelnost skladových prostor bezmála o pětinu.

Lokalizační systém pracující v reálném čase ve vnitřních prostorách lze využít hned k několika účelům. Umí přesně určit polohu dopravních prostředků, materiálu nebo zboží. Vytváří mapy a diagramy pohybu přepravníků a ukazuje hustotu jejich provozu, což umožňuje optimalizovat trasy i vylepšit jejich vytížení. Zejména v USA pak převládá bezpečnostní použití. "Dnes jezdí v provozech ještěrky s modrým světlem, aby byly vidět i za roh. My jdeme ještě o úroveň dál. Naše technologie dokáže například určit kritická místa provozu a před nebezpečnými křižovatkami nebo zónami logistických hal třeba automaticky zpomalit pohyb přepravních vozíků," zmiňuje Petr Passinger.

"Venku určíte pozici pomocí GPS, ale pro vnitřní lokalizaci je tento systém nepoužitelný. Uvnitř budov se proto používá hned několik různých lokačních technologií, přičemž v mnoha případech se jako nejspolehlivější a nejpřesnější ukazuje UWB, tedy širokopásmová technologie. A právě na ní je od počátku postaven systém Sewio," objasňuje Petr Mlýnek z Ústavu telekomunikací VUT v Brně.

Možnosti technologie objevili akademici z Brna

Historie firmy Sewio Networks se začala psát v roce 2014, kdy si Milan Šimek a Lubomír Mráz z VUT v Brně uvědomili, že by širokopásmové bezdrátové (UWB − Ultra WideBand) technologie, jimž se věnovali v rámci výuky a výzkumu, mohly mít pro své unikátní vlastnosti velmi zajímavé uplatnění v praxi. S jejich využitím následně vytvořili první prototyp systému a zjistili, že dobře funguje i v prostředí, kde jiné lokalizační technologie selhávaly.

Bezpečné vozíky

Možnosti technologie ultraširokých pásem využívají i výrobci manipulačních vozíků. Například systém Jungheinrich zoneControl zvyšuje bezpečnost v nejkritičtějších místech skladu. Skládá se z rádiového modulu na vozíku a z dalších modulů na vybraných místech uvnitř hal. Okolo každého z nich se vytváří kruhové přenosové pole. Když se k němu vozík přiblíží, rádiový modul zareaguje na konkrétní situaci, například brzděním stroje. Podobnou technologii zavedla do svého systému Connect pro monitorování pohybu flotil manipulačních vozíků také společnost Linde Material Handling. Díky aplikaci Inteligentní zóna jsou v halách definovány oblasti, v nichž vozíky automaticky zpomalují.

"V interiérech logistických provozů je spousta překážek, stěn, bariér v podobě metalických objektů, regálů, kvůli nimž často nebylo možné jiné lokační systémy využívat. Náš systém si s nimi umí poradit. Navíc využíváme metodologii výpočtu, které se říká Time Difference of Arrival (TDoA), díky níž je systém škálovatelný. Když chceme třeba přidat oblast sledování nebo další místnost, případně změnit její podobu, nemusíme kvůli tomu celý systém znova konfigurovat. Zároveň nám nastavení umožňuje sledovat velký počet objektů v daném okamžiku. Ve spolupráci s týmem z VUT v Brně navíc systém stále zdokonalujeme, zpřesňujeme," vysvětluje Petr Passinger.

Sledovat lze pohyb dopravních prostředků, lidí, ale i zvířat

A tak zatímco před pěti lety šlo zaměřit objekt s přesností zhruba na 1,5 metru, dnes je to možné na desítky centimetrů. "Pro určení polohy konkrétního zboží nebo materiálu je metr hodně. Větší přesnost je nezbytná třeba i pro bezpečnost provozu vysokozdvižných vozíků, které se pohybují mezi regály ve skladovacích prostorách," doplňuje tajemník Ústavu telekomunikací Petr Číka.

Širokopásmové technologie nejsou žádnou novinkou a na univerzitách celého světa se jim akademici věnují už dlouhé roky. Ovšem společnost Sewio Networks ji zatím jako jedna z mála dokázala přizpůsobit pro využití v praxi. "Jednou z výhod tohoto lokačního systému je počet vysílaných signálů, který je nutný k určení polohy. Zatímco v jiných případech vysílač sledovaného objektu posílá k přijímačům, takzvaným kotvám, signály tam a zpět pro ověření, a to i devětkrát, systému Sewio stačí poslat jeden signál, aniž se zajímá o to, na kterých adresách jsou konkrétní kotvy. Ty mohou být v prostoru rozmístěné v síti zhruba co 15 metrů. Každá zaznamená čas, kdy signál dostala, a pošle ho do serveru. Ten pak vypočte polohu podle údajů ze tří nejbližších kotev. Výrazné omezení počtu signálů z devíti na jeden nejen šetří čas a umožňuje nezahltit systém, který díky tomu může sledovat až tisíce objektů, ale také snižuje energetickou náročnost, takže déle vydrží baterie v celém zařízení," vysvětluje princip Petr Mlýnek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci