Distribuční kanály, respektive cesty, kterými e-shop Mall dostává své zboží ke konečným zákazníkům, ilustrují trendy, jež se prosazují v dnešním e-commerce. Hlavním jmenovatelem je multikanálový prodej. Mall v současnosti provozuje 25 prodejen s kompletním servisem, kde si zákazník může nakoupit i off-line. Výdej zboží zajišťuje také síť stovek franšízových poboček Uloženka, která ale nabízí své služby i mimo mateřskou skupinu Mall Group. 

Novinkou v doručování e-shopu jsou od loňska Mall Boxy, tedy síť 77 balíkomatů převzatých od polské společnosti InPost a posléze rebrandovaných. Přes ně už k zákazníkům proudí šest procent zboží. Dalším způsobem je pak standardní doručení přes externí dopravce. Na výběr jsou pro přepravu balíků čtyři firmy, velké zásilky vozí další tři. Tuto kategorii se ale e-shop rozhodl doručovat i vlastní flotilou.

Rozvoz Mallu v číslech

Mall Shop (vlastní prodejny): 25

  • Počet kusů v objednávce – 1,8
  • Nevyzvednuto – 6 %

Mall Point (Uloženka): přes 300

  • Počet kusů v objednávce – 1,6
  • Nevyzvednuto – 7 %

Mall Box (balíkomaty): 77

  • Počet kusů v objednávce – 1,3
  • Nevyzvednuto – 6 %

Dopravci: 7 + vlastní doprava

  • Počet kusů v objednávce – 2,1
  • Nevyzvednuto – 2,5 %

Nároky na služby

Tzv. big boxy, jako například lednice nebo pračky, byly a jsou stěžejní kategorií Mallu, zmínil Pavel Knap s tím, že při jejich nákupu se zákazníci rozhodují podle ceny produktu, ale stále více i podle kvality služby.

Externí dopravci ale nebyli schopni zajistit kompletní servis podle představ e-shopu. Proto se Mall loni rozhodl, že pro velké zásilky zavede ve spolupráci s partnerskou společností vlastní dopravu. V rámci ní si zákazník může vybrat i den doručení − včetně víkendů −, čas doručení nebo instalaci nového zařízení a odvoz starého. "Trvalo rok a půl, než jsme byli schopni najít partnera, s kterým jsme tu službu rozjeli," uvedl Knap.

Správnost rozhodnutí zavést vlastní dopravu podle něj dokládá úspěšnost doručení, která je (v režimu D+1) 93 procent, zatímco s externími dopravci 75 až 82 procent. Lepší je i procento nedoručených zásilek − 1,6 vs. 2,2 procenta.

Plány

Firma do budoucna plánuje rozvozovou aplikaci, která by upozorňovala zákazníka na příjezd kurýra s objemnějším zbožím. "Zvažujeme také dynamická časová okna, kdy se cena bude měnit podle toho, jak se bude vyvíjet poptávka, a zákazník se může rozhodnout podle toho, jestli je pro něj důležitější čas nebo cena. Kolem poledne moc doručovat nechtějí. Nejvíc poptávané jsou časy ráno a později odpoledne," uvedl Pavel Knap.

Firma také zvažuje, že by v Praze zavedla vlastní dopravu menších zásilek. Knap připustil, že by to mohlo být i ve spolupráci s firmou Košík.cz, který patří do stejné skupiny. V současnosti ale přechází na nový podnikový informační systém, takže se čeká, až se tento proces dokončí, obě firmy se více propojí a budou moct svá doručování kombinovat. 

Článek vyšel v Logistice č. 5/2019.

Související