ilustrační foto
ilustrační foto
autor: Shutterstock

„Všechny čtyři země jsou s tím (projektem vysokorychlostní železnice) ztotožněny. Odborné komise už začaly konat. Dalším krokem je studie proveditelnosti projektu,“ uvedl Érsek. Dodal, že plánovaná vysokorychlostní železnice by měla spojit Budapešť, Bratislavu, Brno a Varšavu.

Připravovaná trať podle Érseka umožní jízdu vlaků o rychlosti 300 kilometrů v hodině, což by výrazně zrychlilo vlakovou dopravu mezi zmíněnými zeměmi. „Budeme konkurovat letecké dopravě. Půjde o zcela novou trať,“ řekl Érsek. Odhad nákladů na vybudování nového železničního propojení stanoví studie proveditelnosti, zúčastněné země chtějí na projekt žádat příspěvek z evropských fondů.

„Problematika vysokorychlostních tratí je i pro mě v České republice prioritou,“ uvedl na tiskové konferenci Kremlík.

Zástupci zúčastněných zemí se rovněž vyslovili proti snížení objemu peněz na silniční infrastrukturu v evropských fondech na příští sedmileté rozpočtové období EU, tedy na roky 2021 až 2027. „Budeme bojovat za to, abychom dostali peníze alespoň na úrovni současného období,“ řekl Érsek po jednání s kolegy ze zemí visegrádské čtyřky, které Slovensko nyní předsedá.

Slovenský ministr dopravy se také vyslovil pro urychlení možnosti přeshraničního vymáhání pokut za nezaplacené poplatky za použití silniční sítě. V EU současnosti neexistuje společný postup při trestání například řidičů osobních vozidel, kteří v jiné členské zemi unie jezdili po dálnici bez zakoupené dálniční známky.

Autoři: ČTK