Rychlost ukládání zásilek dovnitř zařízení je další výhodou Z-bota oproti tradičním balíkomatům.
Rychlost ukládání zásilek dovnitř zařízení je další výhodou Z-bota oproti tradičním balíkomatům.
autor: Radek Novotný

Produktoví manažeři Zásilkovny mají v posledních měsících napilno. Firma nedávno spustila novou službu doručování zásilek mezi lidmi (C2C), oznámila brzkou expanzi do celé Evropské unie a nyní rozjíždí novou formu výdeje balíků. Jde o robotické zařízení, které využívají například lídři globálního retailu Walmart nebo Zara, v Česku a ve střední Evropě je ale zatím unikátní.

„Jako technologickou firmu nás samozřejmě zajímá praktická využitelnost robotů v logistice. Chceme být zase o krok před konkurencí a zákazníkům nabídnout něco výjimečného,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny.

Ta svůj stroj nazvala Z-bot a umístila jej do obchodního centra na pražském Chodově. Ještě letos chce další robotické výdejny spustit na druhé straně Prahy, v Plzni, Brně a Ostravě. Celkem by jich chtěla nasadit několik desítek, a to i v zahraničí. Ideálním místem jsou podle Simony Kijonkové právě nákupní střediska, kde je velká koncentrace lidí. Zařízení stojí jednotky milionů korun, firma do nich chce celkově investovat desítky milionů.

V tuzemsku zkoušelo automatické výdejny balíků už několik firem. Česká pošta je po pilotním projektu nakonec do plného provozu nezavedla. Na rozdíl od e-shopu Alza, který má v současnosti síť 73 boxů po celé České republice. Další byla před šesti lety společnost Integer, pod kterou patří největší soukromý poštovní operátor v Polsku InPost a zároveň výrobce balíkomatů neboli lockerů, jak se těmto automatickým výdejním boxům také říká.

V té době rozjížděl podobný projekt pod názvem Kouzelná almara i podnikatel Tomáš Čupr spolu s investičními skupinami Miton a Enern, aby jej posléze přenechali právě skupině Integer. Spojení ale provázely problémy, pak se projekt probral, ale začátkem loňského roku se polská firma z českého trhu stáhla. Dohodla se však s e-shopem Mall, který přebral její síť 77 balíkomatů.  V současnosti přes ně proudí k zákazníkům Mall asi šest procent zboží.

Samostatné přeskladnění

Robotická výdejna, kterou nyní spustila Zásilkovna, je ale technicky mnohem dál než zmíněné balíkomaty, které jsou vlastně poměrně jednoduchými skříněmi s mnoha pevnými přihrádkami, jež se otevírají zákazníkům po zadání kódu. Také Z-bot vydává zásilky po zadání kódu, ale technicky funguje na jiném principu.

Velikost zásilky, která se do robotického zařízení může vložit, je omezená rozměry vstupního okénka a zásobníku. V tomto případě je to 40 x 40 x 60 cm. Zařízení při vstupu zásilku změří a naskenuje, a pokud jsou rozměry i označení v pořádku, pustí ji dovnitř. Uprostřed stroje je prostor pro horizontální a vertikální pojezd, kterým se zásilky pohybují na jakýchsi podnosech. Systém je pak umísťuje tak, aby v úložném prostoru vzniklo co nejvíce místa pro další zásilky.

Při výdeji zásilky si pak silný magnet vytahuje podnosy, které se středem zařízení přesouvají zpět k výdejnímu okénku. Jde tak vlastně o podobný systém, jaký se používá v logistických provozech pod označením kardex, což je ve skutečnosti název asi nejznámějšího dodavatele těchto automatických skladovacích skříní.

Díky úspornému uložení balíků Z-bot zabírá asi o třetinu méně plochy než tradiční balíkomaty, navíc jej lze „rozšířit“ i do výšky, protože zákazník potřebuje přístup jen k výdejnímu okýnku.

Výdej i naskladnění balíků do Z-bota trvá maximálně 10 vteřin. Systém je tak rychlý i díky tomu, že si ve volných chvílích přeskladňuje zásilky, aby byly blíže výdejnímu okénku.

Maximální kapacita zařízení, které je umístěné na Chodově, je 315 zásilek, denní kapacita ale může být mnohem vyšší, záleží jen na četnosti závozů.

Rychlost ukládání zásilek dovnitř zařízení je další výhodou Z-bota oproti tradičním balíkomatům, do nichž se musí každý balík vkládat zvlášť do různých schránek. Systém neustále analyzuje zaplněnost robotické výdejny, a když zjistí, že bude plná, zásilky přesměruje na nejbližší fyzickou výdejnu.

Nevýhodou Z-bota je to, že nezahrnuje platební terminál, takže přes něj lze vyzvednou jen předem zaplacené zásilky. Zásilkovna ale v současnosti pracuje na tom, aby bylo možné platit případnou dobírku přímo v její aplikaci. „V tu chvíli nebude nic bránit tomu, aby i zásilky s dobírkou mohly být po zaplacení doběrečného v naší aplikaci vyzvedávány přes Z-Bot,“ uvedl výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák.

Česká logistická firma nedávno spustila službu Mezi námi pro posílání zásilek mezi soukromými osobami. Podle Simony Kijonkové zájem o tuto možnost rychle roste a letos nejspíš překoná plánových milion přeprav v rámci režimu C2C. K tomu by mohl přispět i Z-bot, přes který bude zhruba za dva měsíce možné zásilky i odesílat.

Zásilkovna bude Z-bot využívat pro výdej balíků ve své síti, do budoucna se ale nebrání ani spolupráci s dalšími dopravci.

Z výrobce nábytku do technologických skříní

Dodavatelem technologie Z-bota je estonská firma Cleveron, která začínala v roce 1993 jako výrobce a prodejce nábytku. Majitelé v novém tisíciletí postupně přešli i na online prodej. Kvůli nespokojenosti se službami logistických firem pak založili také vlastní doručovací společnost SmartPost. Ta se věnovala i vývoji balíkomatů, u čehož zůstala poté, co prodala svůj logistický projekt, založený na posílání zásilek právě mezi automatickými výdejními boxy, finskému národnímu poštovnímu operátorovi Itella.

Loni Cleveron spustil vedle balíkomatů i prodej nové generace robotických výdejen, kterou nyní nasadila česká Zásilkovna.

 

externí video: Z-Bot - výdej zásilky
Z-Bot_-_vydej_zasilky.jpg
Autoři: Radek Novotný