V roce 2015 jste zpět odkoupil společnost Mailstep, kterou jste kdysi zakládal, pak prodal švýcarské poště a věnoval se svému koníčku − akrobatickému létání. Proč jste se do byznysu vrátil?

Mailstep jsem si kupoval zpátky proto, že koncern, který firmu vedl, byl v určitou chvíli už neakceschopný a nevěděl pořádně, co s ní má dělat. Navíc tam vznikly nějaké problémy mezi akcionáři. Mailstep skomíral, což mi bylo dost líto, takže jsem se domluvil a odkoupil jej zpátky.

Věděl jsem, že jsme schopní být silní v oblasti vydavatelských domů, a to se potvrdilo. V tuto chvíli pracujeme asi pro 70 až 80 procent vydavatelů v České republice. Zajišťujeme jim finishing časopisů, odbavení předplatného, připojení dárků atd. Do budoucna ale považuji za hlavní směr e-commerce, ať už pro moderní mediální domy, nebo pro klasické e-shopy. A to v celé šíři správy a obsluhy všech druhů zásilek a dodání zboží, přičemž hlavní objem očekávám právě v balíkových zásilkách.

Jakou část obratu Mailstepu nyní tvoří tento sektor?

Časopisy a správa pro vydavatelské domy stále tvoří většinu, ale je to už jen 60 procent a e-commerce 40 procent. Trend je jasný − obrat se přelévá.

Logistika Mailstepu v číslech
  • 16 500 paletových míst
  • 32 000 lokací ve vychystávacích regálech
  • Expediční kapacita je 60 tisíc balíků denně
  • Robotická balicí linka zvládne zpracovat jeden balík za 4 vteřiny

60:40

Časopisy a správa pro vydavatelské domy tvoří asi 60 % obratu Mailstepu a e-commerce už 40 %. Poměr se postupně obrací.

Jak jste se dostali k tomuto byznysu?

Je to pro nás vlastně takový návrat ke kořenům. Kdysi jsme začínali tím, že jsme balili balíkové zásilky − tenkrát to nebylo pro e-shopy, ale říkalo se tomu zásilkový obchod. Pak náš tehdejší největší klient Knižní klub, dnes Euromedia, po nás chtěl rozeslat i listovní zásilky. Chtěli ale zabalit časopis do fólie a tu potisknout přímo adresou. Vybavili jsme se proto touto technologií a nabídli jsme ji i vydavatelským domům. Nejvíc to asi odstartoval časopis Elle.

Hodně jsme se tedy věnovali oblasti časopisů, ale mezitím jsme stále balili a odesílali i balíky pro zásilkové obchody. Největším klientem v tomto segmentu byl od roku 1994 Reader's Digest Výběr, v současnosti se ta společnost jmenuje Tarsago. K našim velkým klientům patří dodnes, ročně pro ně děláme kolem 200 až 250 tisíc balíků.

Umíme tedy skladovat, balit, prostě zajistit logistické potřeby vydavatelům a zásilkovým obchodům, tak jsme si řekli, že takový fullfilment zkusíme nabídnout i menším a středním e-shopům. Dnes jim zajišťujeme kompletní správu zboží včetně třeba zajištění propojení a on-line komunikace přes API do e-shopu. Klient má k dispozici vlastně dvě okna do Mailstepu. V jednom vidí stav zásob, v druhém stav objednávek − nejlépe propojený přímo do jejich systému. Může to být propojené i na call centrum nebo zákaznický servis.

Chcete své služby nabídnout i větším e-shopům?

Ano, nedávno jsme si sedli a zhruba po dvou letech od startu těchto služeb jsme se rozhodli, že stále budeme dělat to samé, jen se nebudeme zaměřovat na menší a střední e-shopy, ale na střední a větší e-shopy.

Změní se kvůli tomu fungování firmy?

Zatím jsme do toho nešli moc marketingově. Jsme takoví zemití domorodci, kteří se soustřeďují na to, aby nám fungoval software a abychom byli nejlépe vybavení po technologické stránce. Nakoupili jsme moderní balicí linku od Xertecu a tím jsme konkurenci hodně uskočili. Díky tomu se dostáváme kapacitně na 60 tisíc balíků denně, které jsme schopni odtud odpravit, čímž jsme udělali velký krok. Zjistili jsme také, že pro úplně malé e-shopy nejsme ten pravý dodavatel, protože je neumíme odlišit od těch větších.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci