Nadrozměrné přepravy představují relativně malý, ale přitom velmi důležitý sektor v oblasti dopravy. Jejich přínos se oceňuje ve všech zemích s rozvinutým průmyslem, protože nadrozměrné přepravy se obvykle týkají velkých strojírenských výrobků. Z továrních hal je výrobek třeba přepravit k zákazníkovi, jenže opravdu velké výrobky není možné prostě naložit na kamion či na železniční vagon a poslat je do světa. Dopravní prostředek s nimi nemůže běžným způsobem na dráhu ani na silnici − nejenže takový náklad porušuje všemožné předpisy, ale kvůli velkým rozměrům či značné hmotnosti by se vedle něj už jiné vozidlo často ani nevešlo. Zde přicházejí na řadu specializované firmy, které dokážou připravit, zorganizovat a zajistit vše potřebné, aby se nadměrný náklad dostal na místo určení a nepoškodil nic kolem sebe.

Nadrozměrná doprava je široký pojem, týká se víceméně všech oblastí průmyslu, ať už je to stavebnictví, strojírenství, energetika, petrochemie, zpracovatelský průmysl, nebo zemědělství. V současné době se jedná převážně o energetické celky, jako jsou turbíny, generátory či transformátory, kolony pro petrochemický průmysl, velké nádrže pro potravinářské a chemické účely, pláště mlýnů pro zpracovatelský průmysl atd.

"Přepravní možnosti nadrozměrné a těžké dopravy jsou velice omezené," říká Jaroslav Nosräti, předseda rady Českého sdružení těžkých a nadrozměrných dopravců (ČESTAND). "Železnice jízdním profilem neumožňuje provádět nadrozměrné přepravy, v rámci záruk na nové koridory je pak problém i s přepravou těžkých nákladů. S vodními cestami byl problém skoro po celý loňský rok a mnoho nákladů, které byly do říčních přístavů dopraveny po silnici, se muselo odvézt zpět k výrobci k demontáži a následnému převozu k zákazníkovi silniční dopravou. Některé z nich stále ještě v přístavu čekají, neboť silnice mají pro přepravu z hlediska hmotnosti značná omezení. Dopravci tak nejsou schopni ani v rámci kombinované přepravy garantovat výrobcům termín dodání zboží zákazníkovi. Výrobci pak nejsou schopni účastnit se výběrových řízení na termínované dodávky jejich zboží. Je to začarovaný kruh, v němž chřadne náš těžký průmysl."

120 tun

Stodvacetitunový turbogenerátor směřoval z Plzně do Austrálie a příjemce na něj velmi spěchal. Proto jej přepravilo největší nákladní letadlo světa, Antonov An-225 Mrija.

Přímé propojení dopravce a výrobce

"Těžkým a nadrozměrným dopravcům se podařilo v rámci našeho profesního sdružení prosadit alespoň záměr 'Udržitelnost přepravních tras'. Tento záměr by měl do budoucna zabránit zhoršování stavu přepravních možností po silnici. Nikdo však neřeší současný katastrofální stav logistických možností nás, těžkých a nadrozměrných dopravců, potažmo těžkého průmyslu. Dlouhodobě se snažíme jako oborové sdružení na tuto problematiku poukazovat, bohužel odezva z odpovědných ministerstev je téměř nulová," dodává Jaroslav Nosräti.

"Již dlouhou dobu udržujeme tzv. páteřní silniční trasy pro nadměrnou a nadrozměrnou přepravu. Na těchto trasách dbáme na to, aby nevznikaly nové překážky, jako jsou okružní křižovatky s nepojížděným prstencem a ostrůvkem, snížené profily apod.," upozornila Lenka Rezková, tisková mluvčí ministerstva dopravy.

"Na druhou stranu je třeba říci, že zavádění těchto opatření u vlastníků/správců silnic II. a III. třídy (kraje) a místních komunikací (obce) bohužel není zcela v možnostech ministerstva dopravy," dodala Rezková.

Organizace přepravy nebývá snadná

U přepravní a logistické společnosti DB Schenker se nadrozměrnými a speciálními přepravami zabývá specializované oddělení. Tyto zásilky putují do celého světa a každým rokem se jich uskuteční několik desítek.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.