Práce řidiče kamionu se v posledních letech výrazně proměnila. Samotné ovládání těžkého vozidla už není o mnoho obtížnější než u osobního auta. Jízda se soupravou po silnici však stále vyžaduje od řidiče speciální schopnosti a zkušenosti. Výrobci se snaží učinit řízení vozidel jednodušším a bezpečnějším a vybavují je řadou nových prvků s pokročilými technologiemi, které nejen přispívají k bezpečnosti a snadnějšímu řízení, ale také snižují nároky na servis a zvyšují efektivitu provozu.

Pokročilé technologie v kabině dnešního kamionu lze rozdělit do tří oblastí. První jsou nové systémy směřující k autonomním funkcím vozidla, druhá oblast jsou digitalizace a konektivita a do třetí oblasti patří alternativní paliva a pohony.

Do oblasti vybavení směřujícího k autonomnímu provozu vozidel patří dnešní asistenční systémy, které ulehčují práci řidiče a zajišťují za něj různé funkce. Jedná se především o bezpečnostní systémy sledující jízdu v jízdním pruhu i okolí vozidla, mrtvé úhly a překážky v nich. Tyto systémy dnes dokážou vozidlo zabrzdit nebo zastavit před pohybující se či stojící překážkou nebo chodcem. Nově k nim přibývají ještě pokročilejší systémy aktivního řízení, které už jsou schopné vozidlo na silnici řídit téměř aktivně.

Druhou oblastí je takzvaná konektivita, tedy propojení, které se týká palubních přístrojů a ovládání vozidla a také jeho komunikace se servisem a s logistickými uzly. Propojení se servisem umožňuje minimální prostoje vozu, dokáže jej sledovat v reálném čase, plánovat údržbu a hlídat opotřebení, aby nedošlo k neočekávaným poruchám a výpadkům. Logistické propojení sleduje polohu vozidla, umí plánovat jeho maximální využití a komunikovat o přepravních úkolech.

Třetí ze zmíněných technologických oblastí jsou alternativní pohony a paliva. Na trhu se již dnes nabízí řada možností od různých rostlinných a syntetických paliv, stlačeného nebo zkapalněného plynu až po hybridní a elektrické pohony a palivové články. Situace se vyvíjí tak, že využívání jednotlivých druhů paliv a pohonů bude přecházet od téměř stoprocentního používání fosilních paliv k alternativním pohonům podle toho, o jaký typ půjde. Například elektrický nebo hybridní pohon je vhodné do města, plyn na místní, technologickou nebo vnitrostátní přepravu a podobně. Svou roli bude hrát i dostupnost daného druhu paliva v oblasti, kde se vozidla využívají.

Novinky z Mercedesu

"V nové generaci nákladních vozidel Mercedes-Benz Actros najdeme řadu novinek právě z oblasti asistenčních systémů a konektivity," říká David Chleboun z Mercedes-Benz Trucks Česká republika. "Na trh přichází například systém MirrorCam, který nahrazuje běžná vnější zpětná zrcátka kamerami a displeji uvnitř vozidla. Oproti klasickým zpětným zrcátkům umožňuje různé nové funkce, jako je například průběžné sledování konce návěsu, hlídání mrtvého úhlu nebo sledování blížících se vozidel. Úplně nový je také elektronický systém vozidla, který lze poznat především podle nové přístrojové desky. K dispozici jsou tři varianty kokpitu − od tradičního s běžnými palubními přístroji po dvě multimediální verze, kde běžné přístroje, spínače a ovladače nahrazují dva displeje LCD. První slouží k zobrazování informací o jízdě. Druhý multifunkční displej umožňuje nejen ovládání různých funkcí vozidla, například klimatizace nebo rádia, ale může obsahovat i vestavěnou speciální navigaci pro nákladní vozidla a v neposlední řadě umožňuje nahrávání aplikací podobně jako smartphone."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci