Výroba v mohelnické továrně společnosti Siemens se v posledních letech proměnila ze sériové na zakázkovou. Za rok tu vznikne až 65 tisíc různých variant elektromotorů, a to ve velmi slušném tempu. Z montážních linek každý den sjíždí až 4000 strojů, přičemž stejné bývají průměrně jen každé tři kusy. A některé elektromotory se mají dostat k zákazníkovi i za dva dny od vyjasnění objednávky. To s sebou nese velké požadavky na řízení toku materiálu od dodavatelů přes sklady a výrobu až po expedici. Bez digitalizace a automatizace by taková rychlost výroby a variabilita finálních výrobků nebyla možná (blíže viz samostatný infobox).

Továrna v Mohelnici je v tomto ohledu sice na špičce, podobný přístup ale není v Česku výjimkou. Zavádění technologií v logistice, zejména těch digitálních, nabralo v posledních letech v tuzemsku na obrátkách. Pomocí softwarových nástrojů lze provádět vše od sledování stavu zásob přes objednání nákladní přepravy po celém světě až třeba po sledování polohy zboží nebo řízení manipulačních vozíků ve skladu. Programy se stále více poskytují v cloudu a zahrnují i webové nebo mobilní aplikace. Celý dodavatelský řetězec tak lze s jistou nadsázkou řídit z mobilu. Vývojáři se už ale poohlížejí i po další generaci digitálních prostředků, které pracují s umělou inteligencí nebo internetem věcí.

"Co se týče nasazování technologií, v poslední době je pro nás nejlepší čas," potvrzuje trendy Tomáš Pelikán, specialista oddělení SmartFactory Logistics společnosti Bossard Group. Právě moderní technologie byly hlavním tématem jednoho z bloků konference Zóna Logistika.

Základem je digitál

Stranou automatizace logistiky nezůstávají ani stroje, které se v Česku v posledních letech prosazují rychleji i díky tomu, že je zde minimální nezaměstnanost a firmy se snaží chybějící pracovníky nahradit. Většina odborníků se však shoduje, že informační technologie jsou dostupnější a jsou základem pro zpravidla delší a nákladnější projekty zavádění robotů. I proto je výhodnější začít s nasazováním technologií a modernizací firmy u softwarových nástrojů.

"Hardware je fajn, ale je mnohem zajímavější to, co není vidět, co je za tím. Je to hodně o IT, integraci systémů a o tom, jak jimi plují informace," říká Jan Burian, vedoucí skupiny Supply Chain and Operations společnosti EY.

Burian radí firmám, jak přistoupit k modernizaci výroby, a v rámci své práce navštěvuje i podniky, které realizovaly technologicky zajímavé projekty. "Nejvíc 'sexy' byl digitální důl ve Finsku," říká. Doly hluboko pod zemí tam jsou pokryté bezdrátovou sítí a stroje jsou napojené na informační systém, který je kontroluje. Pokud potřebují třeba vyměnit nějaký díl, systém pošle signál do továren a skladů, které se o dodávku postarají.

Technologie internetu věcí se prosazuje i v Česku, i když zatím spíše v jednodušších variantách než ve zmíněném finském případu. Například společnost Bossard realizovala takový projekt v brněnské továrně firmy ABB. Po detailní analýze veškerých toků spojovacího materiálu a stanovení úzkých míst zde navrhla automatizované doplňování pomocí chytrých bedýnek.

Tyto tzv. SmartBins mají pod sebou elektronickou váhu, která je bezdrátově propojitelná a přenáší do systému údaje o hmotnosti boxu s materiálem. "Když si pro materiál v boxu nastavíte limitní množství a váha zjistí, že se dostala pod tento limit, dokáže odeslat impulz," popisuje Tomáš Pelikán. Impulz pak může směrovat objednávku buď na dodavatele materiálu, nebo na jiné interní pracoviště. Může mít formu e-mailu nebo i FTP propojení, takže se objednávka objeví rovnou v systému dodavatele, který ji pak doručí (blíže v samostatném infoboxu).

Až se zlepší infrastruktura a internet věcí se rozvine naplno, způsobí to v logistice nejspíš skutečnou revoluci. Zařízení propojená pomocí různých senzorů a bezdrátového přenosu dat si budou umět sama objednat například servis, regály zase nové zboží a automatické vozíky si budou bez zásahu člověka předávat náklad.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.