jarvis_5cd92ade498ec24572927b5e.jpeg
Škoda Auto získala první místo v kategorii „Top logistický projekt“ za zavedení autonomního robota pro přepravu dílů ve svém závodě ve Vrchlabí.
autor: Radek Vebr

1. Škoda Auto

Společnost Škoda Auto získala první místo v kategorii Top logistický projekt za zavedení autonomního robota Omron pro přepravu dílů mezi obráběcími centry a měřicím střediskem ve svém závodě ve Vrchlabí. Robot je navržen tak, aby se dal připojit k pojízdným vozíkům a mohl je samostatně přesouvat. Pomocí technologie Natural Feature Navigation autonomně hledá cestu napříč závodem, aniž by bylo na pracovišti potřeba provádět další úpravy.

Robot umí projet vraty a také rozpoznat osoby, vysokozdvižné vozíky i jiné objekty v cestě a vyhnout se jim. Dokáže se orientovat a pohybovat ve vysoce dynamickém prostředí, které se musí alespoň z 60 procent shodovat s původní naskenovanou trasou.

Také je možné kombinovat provoz více robotů najednou, kdy síťové zařízení přiděluje úkoly tomu nejvhodnějšímu. Nabíjení robota probíhá pomocí dokovací stanice, na kterou si sám najíždí.

40 %

Nový autonomní robot v závodě Škoda Auto ve Vrchlabí se dokáže orientovat v prostoru, i když se okolního prostředí změní až 40 procent.

250 tis.

Až tolik kusů textilu dokáže nyní logistické centrum Adleru vyexpedovat za den.

Zprovoznění robota na nové trase funguje tak, že se pomocí kabelu a joysticku provede místem a přitom si naskenuje prostředí. Díky tomu vygeneruje mapu, která mu poté slouží k navigaci. Změna trasy v této mapě je pak otázkou několika minut, maximálně hodiny.

"Využití robota se samonaváděním na principu AI, i přes menší úsporu těžké lidské práce v uvedeném závodě, ukazuje trend logistických řešení levelu 4.0," okomentoval tento projekt Petr Rožek, jeden z porotců a výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

2. Adler Czech

V květnu 2018 dodavatel reklamního textilu Adler Czech oficiálně zahájil provoz nově vybudované druhé etapy logistického centra v Ostravě. Stejně jako v rámci první etapy i nyní bylo součástí projektu nasazení řady moderních technologií v hodnotě desítek milionů korun.

O soutěži Impuls Logistika

Nástup automatizace, digitalizace a změny způsobu řízení se týká i logistiky. V Česku je zatím tento proces na začátku. Měsíčník Logistika a vydavatelství Economia proto vyhlásily cenu Impuls Logistika, která mediálně podporuje nástup inovativních projektů a produktů v tomto oboru.

Soutěž měla letos čtyři kategorie: top logistický projekt, služba, hardwarový produkt a softwarový produkt. Porota složená z akademiků, odborných novinářů a lidí z branže při hodnocení zohledňuje zejména inovativnost myšlenky, využití nových postupů nebo zařízení v praxi a celkové přínosy projektu pro firmu.

Generálním partnerem soutěže je realitně-poradenská společnost 108 Agency. Mediálními partnery akce jsou Hospodářské noviny, Ekonom a Logistika a odbornými partnery Logistická akademie, katedra logistiky VŠE v Praze, Svaz spedice a logistiky ČR, Vysoká škola logistiky v Přerově a Dopravní fakulta Univerzity Jana Pernera v Pardubicích.

Požadavek na skladovou technologii spočíval v tom, aby zaměstnance řídil a úkoloval počítač. Firma k tomu využívá systém WMS, přičemž jakýkoliv pohyb zboží ve skladu řídí, sleduje a eviduje pět počítačových systémů, které programují vlastní odborníci firmy. Řízení přepravek na dopravníkové lince zabezpečuje RFID technologie. Zboží se vyskladňuje jak ze spádových regálů, tak s využitím Kardex shuttle systému pomocí technologie pick-to-light. Díky tomuto systému technologií může i v rámci skladové kapacity 25 milionů kusů textilu proběhnout expedice každého z nich během několika minut.

Společnost dbá také na ekologické zajištění energetické soběstačnosti objektu, která spočívá v propojení teplovzdušných fukarů s kondenzačními kogeneračními jednotkami, k nimž letos přibude solární elektrárna.

"Adler u mne zvítězil díky komplexnosti projektu, který řeší nejen logistické technologie, ale také vytápění, výrobu elektřiny apod.," uvedl doc. Libor Švadlenka, člen poroty a děkan Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice.

3. HOPI

Logistická společnost HOPI se rozhodla zmodernizovat a zefektivnit vyskladnění různých druhů jogurtů na jednu paletu a ve spolupráci se sesterskou společností Hollandia zrealizovala projekt robotizovaného mixovacího pracoviště. Firmy tak reagovali na fakt, že zákazníci kvůli zmenšování prodejen a lepšímu využití regálového prostoru začali požadovat zasílání kartónů s produkty o více příchutích.

Za pomoci robotů značky Fanuc tak v logistickém centru HOPI vznikla linka, která umožňuje hodinový výkon 12 až 15 palet automaticky namixovaných různých druhů jogurtů. Zároveň je možné měnit typ kartónů vkládaných na začátku stoje a způsob uchopování produktů za pomoci chapadel umožňuje i kombinování různých velikostí mixovaného zboží.

Top logistický projekt

1. Škoda Auto – za zavedení autonomní přepravy dílů v závodě ve Vrchlabí

2. Adler Czech – za druhou etapu technologicky vyspělého logistického centra

3. HOPI – za robotickou linku pro automatické vytváření mixovaných palet

4. Stoklasa textilní galanterie – za stavbu řízeného skladu a zavedení nových technologií

5. Bosch Diesel – za nasazení automatických vozíků pro zásobování výroby

Obsluhující pracovník na začátku linky vybere určitý program, který byl vytvořen podle požadavků zákazníka. Jeden robot vybírá požadované příchutě jogurtů, druhý mixuje a třetí robot umísťuje produkty v kartónech na připravenou paletu, která se automaticky zabalí.

Celková investice do projektu byla 16 milionů korun s návratností pět let. Celý stroj nyní obsluhuje pouze jeden pracovník a jeden manipulant odebírá palety mixovaného zboží, zatímco manuální proces vyžadoval 10 až 15 pracovníků na směnu po sedm dní v týdnu.

"Projekt přináší úspory osobních nákladů, snížení chybovosti, vyšší konkurenceschopnost a pružnou reakci na zákaznické požadavky," zhodnotil realizaci prof. Václav Cempírek, prezident České logistické asociace a prorektor Vysoké školy logistiky.

Top logistická služba
Centrum pro zpracování a logistiku mořských ryb a plodů CEE Fish Hub
Foto: HOPI

1. HOPI – za centrum pro zpracování a logistiku mořských ryb a plodů CEE Fish Hub

2. Balíkobot – za rozšíření možností expediční služby Balíkobot.cz

3. DPD – za Return My Parcel Portal usnadňující zpětnou balíkovou přepravu ze zahraničí

4. Still – za mobilní myčku manipulačních vozíků

5. C.S. Cargo a.s. a Linde Material Handling – za přepravu specifické manipulační techniky

4. Stoklasa textilní galanterie

Firma Stoklasa textilní galanterie, která prodává své zboží prostřednictvím kamenných obchodů a e-shopu do 40 zemí, chtěla nabídnout zákazníkům lepší a rychlejší servis. Největším problémem skladového hospodářství byla existence tří různých skladů na místech vzdálených od sebe až 15 km. Firma se proto zrealizovala projekt centralizace skladů a zavedení nových technologií v Bolaticích, do kterého investovala 100 milionů korun.

Rozhodla se pro komplexní řešení s využitím vysokých paletových regálů s úzkými uličkami, systémových vozíků, třípatrového vychystávacího mezaninu, výtahů, válečkových drah a systému WMS.

Klíčové bylo zavedení přesné specifikací zboží; mimo jiné proto, že drtivá většina artiklů se prodává v barevných variantách a navíc různých velikostech balení. Nově zavedený řízený sklad udržuje zásobu na jednotlivých vychystávacích pozicích a na základě obrátky ji průběžně doplňuje. Zboží je ve vychystávací zóně rozděleno podle ABC analýzy.

Z třípatrového mezaninu putuje zboží pomocí válečkové dráhy a výtahů na oddělení balení a expedice. V mezaninu je 17 vychystávacích zón. Při vychystávání objednávky obsluha spáruje danou objednávku s bednou s RFID čipem. Tato bedna si tedy v sobě nese informaci, které zboží do ní patří a podle toho odbočuje, a nebo neodbočuje na ostatní vychystávací zóny. Zboží se tak postupně doplňuje do bedny, až je objednávka kompletní.

Top logistický produkt – software
Řešení ARQ pro kontrolu kvality pomocí rozšířené reality
Foto: video repro Aimtec

1. Aimtec – za řešení ARQ pro kontrolu kvality pomocí rozšířené reality

2. Kühne + Nagel – za samoobslužný zákaznický portál pro nákladní přepravu myKN

3. Gebrüder Weiss – za automatizovaný reporting kvality poskytovaných služeb CR+

"Jde o systém s chytrou analýzou a flexibilní alokací zboží výrazně šetřící náklady na interní dopravu a manipulaci," uvedl Jaroslav Bazala, člen poroty a prezident Logistické Akademie.

5. Bosch Diesel

Po nasazení automatických tahačů s laserovou navigací pro zásobování výroby realizoval jihlavský závod Bosch Diesel další podobný projekt, tentokrát s využitím vysokozdvižných stohovacích vozíků, tzv. stackerů. Firma nasadila tyto stroje v automatické verzi s laserovou navigací pro transport paletových jednotek s materiálem ze skladu do výroby a následně prázdných obalů zpět do skladu.

Původně se gitterboxy převážely na paletových vozech zapřažených za tahačem. Veškerá manipulace kolem vytváření souprav byla manuální, navíc musel logistický vláček objet celou výrobní halu, protože se nemohl kvůli své délce otočit.

Top logistický produkt – hardware
Autonomní mobilní robot MiR500 s nosností až 500 kilogramů
Foto: MiR

1. Mobile Industrial Robots  – za autonomního mobilního robota MiR500 s nosností až 500 kilogramů

2. Jungheinrich – za první sériově vyráběný retrak s plně integrovanou li-ion baterií – ETV 216i

3. Orbit Merret – za IoT zařízení OMT 1010 pro on-line dohled a sledování zásilek

Nyní se postup kompletně proměnil. Nejprve pracovník retraku vyskladní paletovou jednotku podle objednávky výroby, označí jí skladovou etiketou a připraví ji na definované místo − řetězový dopravník. Od tohoto bodu probíhá zbytek procesu automaticky. Bezpilotní stacker dostane přes WLAN informaci o připravené paletě, poté kamera umístěná u řetězového dopravníku "naskenuje" ze skladové etikety gitterboxu 2D kód s cílovým místem ve výrobě a tato informace se také odešle do automatického vozíku. Ten pak odebere paletovou jednotku z dopravníku a samostatně ji odveze po určené trase na definované místo ve výrobní hale. Zde ji odloží a na cestě zpět odebere prázdné obaly, které po návratu do skladu odloží na zde určeném místě.

Pokud stroj, který pohánějí li-ion baterie, nemá připravenou paletu, odjede automaticky na definované místo, kde se sám připojí k nabíječce. Firma plánuje, že tento projekt rozšíří i na další místa ve výrobě.

Další zajímavé projekty

Mezi další zajímavé projekty, které společnosti přihlásily do soutěže Impuls Logistika, patří například optimalizace pohybu kamionů v areálu huti ArcelorMittal Ostrava s využitím automatického vážení, nebo parkovací a vyvolávací systém, který díky detektorům obsazenosti parkovacích míst a průjezdovým detektorům zvýšil plynulost odbavení kamionů v areálu společnosti CS-Beton.

Dalším inovativním projektem pak byl nový expediční systém ve skladu společnosti Queens. Tento multikanálový obchod se streetwarem nyní díky novému systému zvládne připravit zásilky od zpracování objednávky i za čtyři minuty, přičemž chybovost klesla o 70 procent.

Autoři: Radek Novotný