Rychlodobíjecí stojany umožňují většině elektromobilů dobít 80 procent kapacity baterií za zhruba dvacet až třicet minut.

První veřejná dobíjecí stanice ČEZ u restaurace McDonald’s začala fungovat v roce 2012 u pobočky na Evropské třídě v Praze. Loni byla v rámci obnovy instalací nahrazena dvojicí rychlodobíjecích stanic. Během loňského roku odebraly elektromobily na rychlodobíjecích stanicích u restaurací celkem 33 635 kWh elektřiny. Nejvytíženějšími lokalitami byly stanice na pražské Evropské třídě, kde baterie elektromobilů naplnilo 6101 kWh, respektive 5834 kWh. V závěsu se umístila dvojice dobíjecích stanic na 66. kilometru dálnice D1 v Lokti s hodnotami 4590 kWh a 3623 kWh odebrané elektřiny.

V České republice je aktuálně registrováno více než 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, vloni dalších 725 elektrických aut a letos do konce března zatím 154 elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupně se zmenšují největší bariéry, jako jsou omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury i nízká zákaznická zkušenost. Naopak vzniká řada podpůrných opatření – bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD a podobně. To vše by mělo přinést rychlé dosažení dvacetiprocentního podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

Související