Sklady v USA byly před posledními Vánoci tak plné, že se některé firmy rozhodly uložit zboží v narychlo pronajatých nákladních návěsech a přívěsech na venkovních plochách průmyslových areálů, než poleví největší nápor a produkty půjdou na odbyt. V reakci na zvýšení poptávky po tomto způsobu uložení zboží rozjel významný pronajímatel dopravního vybavení Milestone Equipment Holdings nový byznys s "mobilním skladováním", jak informoval server The Wall Street Journal.

Návaly vyvolala hlavní nákupní sezona, kterou přiživilo chystané zvýšení cla na zboží z Číny, kterým se tak prodejci snažily předzásobit. Podle společnosti Milestone začala novou službu využívat řada obchodních i výrobních firem včetně lídra v prodeji vybavení do domácností Home Depot. "Je to jako sklad na kolech. Nyní přemýšlíme o přívěsu i jako o alternativní nemovitosti, nejen jako o přívěsu," uvedla pro WSJ Sarah Johnsonová, která v Milstone vede novou nájemní službu.

Další příčinou vzrůstající poptávky po tomto typu skladování je rekordně nízká míra neobsazenosti amerických skladů, která podle CBRE dosáhla loni 4,3 procenta. Americké sklady jsou plnější, než kdy byly, uvedl David Egan, šéf průmyslového a logistického výzkumu této realitní poradenské společnosti. Mnoho firem proto podle něj využívá alternativní možnosti, jak rozšířit skladovací prostory a překlenout tak nejkrušnější období.

V USA kvůli tomu vznikla i řada služeb typu Airbnb, které s tímto problémem prodejcům pomáhají. Například on-line platforma Flexe propojuje majitele skladovacích prostor s potenciálními nájemníky a umožňuje i krátkodobý podnájem nevyužitých částí už obsazených skladů. Mezi uživatele patří podle serveru WSJ i řetězec Walmart nebo firma Ace Hardware Corp.

Ani po Vánocích zájem o skladování v návěsech v amerických průmyslových zónách příliš nepolevil. Důvodem je reverzní logistika, tedy návrat nevhodných nebo nefungujících dárků k jejich dodavatelům. Manipulace, roztřídění a opětovné zařazení vráceného zboží do skladových zásob totiž vyžaduje více prostoru, který tak ve skladech začal opět scházet. Podle Sarah Johnsonové si kvůli uskladnění zboží ve zpětném toku pronajal jeden z retailových prodejců tisícovku návěsů.

4,4 %

Taková byla podle sdružení IRF míra neobsazenosti průmyslových nemovitostí v České republice na konci čtvrtého čtvrtletí 2018.

České sklady na kolech

Skladování na kolech není neobvyklé ani v Česku, má zde ale jiné příčiny. Například společnost Trailer & Truck Rental se s pronájmem návěsů pro uskladnění zboží v poslední době setkává stále častěji. Podle manažera firmy Jaroslava Pajdy je zájem hlavně o zařízení s možností chlazení, která zákazníci využívají například ke krátkodobému uložení léků nebo elektroniky ve stabilní teplotě. Jde o alternativu k chlazeným skladům, jejichž provoz je finančně náročný.

"Když potřebujete jednorázově chladit prostor kvůli lékům nebo udržovat potraviny v mraženém stavu, tak je výhodnější půjčit si na měsíc návěs než si pronajmout sklad v mrazírnách," říká Jaroslav Pajda. Zároveň ale dodává, že na delší dobu není tento způsob uložení příliš vhodný. Vedle toho se skladování na kolech využívá nejčastěji při stěhování skladů nebo jejich rekonstrukcích, doplnil.

Bez skladu na čas

Pro skladování se návěsy už léta vcelku běžně využívají při zásobování v režimu just-in-time, kdy nedává smysl ukládat na krátkou dobu do regálů materiál, který však kvůli krátkým reakčním lhůtám musí být dostupný v blízkosti finální výroby. Pak je možné si pronajmout služby logistického operátora, který má sklad nedaleko továrny, nebo zvolit právě uložení do návěsů přímo ve výrobním areálu. Právě tento způsob v poslední době narůstá.

"V rámci autodopravy zaměřené na automobilový průmysl se čím dál více prosazuje styl just-in-time, kdy jsou díly potřebné pro výrobu dodávány přímo z návěsů na výrobní linku bez mezistupně skladování," uvedl Lukáš Mráz, ředitel společnosti Pro Resale, která se zabývá prodejem dopravní techniky a nedávno do svého portfolia přidala právě i pronájem. Skladování dílů v návěsech na tzv. yardu využívá například automobilka TPCA, přičemž službu zajišťuje logistická společnost Yusen.

Díly, které dodavatelé zasílají do výroby, se vozí v návěsech k výrobnímu závodu. Na parkovištích v areálu se pak od tahačů odpojí a namísto nich si tahač zapojí jiný připravený návěs s prázdnými obaly, které jedou zpět k dodavatelům.

"Takových návěsů mohou být v oběhu desítky až stovky, podle rozsahu jednotlivých projektů. Na parkovišti čekající návěsy s díly pak vlastně tvoří skladovou zásobu, která se udržuje v úrovni několika výrobních hodin až dní tak, aby byly díly vždy k dispozici," popisuje Hynek Staněk, senior manažer kontraktní logistiky společnosti Yusen Logistics (Czech).

Čekající návěsy s díly se pak podle plánu odvážejí z parkoviště k vykládce do výroby, kde se následně naloží prázdné obaly a návěs se odveze zpět na parkoviště. K tomu se využívá posunovací (shunt) tahač, díky kterému zcela odpadá manipulace s podpěrnými nohami návěsu a zrychluje se zapojení hadic a kabelů. V porovnání s běžným tahačem je tak při této manipulaci rychlejší a efektivnější.

Jako "bonus" Yusen vyvinul tzv. Shunt Management System, který podle předem připraveného plánu a rychlosti výroby řídí pohyby návěsů mezi parkovištěm, vykládkou dílů a nakládkou obalů. Zároveň dynamicky a efektivně přiděluje řidičům a tahačům úkoly. Využívá k tomu sledování polohy tahače pomocí GPS.

"Výhody využití skladu na kolech jsou jednak v úspoře investice do výstavby skladu a dále v eliminaci násobné manipulace s paletami. Při využití standardního skladu by se nejprve paleta musela vyložit z návěsu, uložit do skladu a pak odvézt do výroby. V procesu skladu na kolech se paleta vykládá z návěsu a rovnou putuje do výroby," popisuje Hynek Staněk.

Výhody z tohoto systému plynou i dopravci, jehož řidič může prakticky okamžitě převzít jiný návěs a pokračuje v jízdě. Na rozdíl od vykládek u logistických center, kde zmíněný způsob nefunguje a nevyužívají se ani časová okna, může řidič čekat i mnoho hodin a firmě se jeho neefektivní práce zbytečně prodražuje.

Nejlépe lze směrování toku zboží přes skladování v návěsech na yardu využít na velké projekty, jako jsou automobilky nebo velká distribuční centra, říká Hynek Staněk s tím, že nevýhodné to naopak může být pro projekty menšího rozsahu nebo tam, kde není možné kompletně řídit objednávky, anebo jsou časté změny v objednávkách těsně před dodáním.

Dlouhá nakládka

Návěsy, výměnné nástavby, kontejnery a další logistické jednotky pak využívají výrobci nejen z autoprůmyslu i pro delší nakládku. Stojí přistavené u rampy, a místo aby se hotové produkty uskladňovaly v regálech nebo blokových skladech na zemi, průběžně se rovnou nakládají. I tím se šetří prostor a lidské zdroje.

Samozřejmě platí, že se tento systém hodí jen pro některé provozy. Mimo jiné jde o to, aby měla budova dostatek ramp, a také je třeba myslet dopředu na to, aby se při průběžné nakládce zboží co nejlépe vytížil nákladní prostor.

O tom, že je skladování na kolech v současnosti žádaný systém, svědčí i zájem odborníků o jeho vylepšení. Na německých univerzitách se zabývají například tím, jak efektivně nastavit přistavování nákladních jednotek k výrobnímu centru, pokud se nakládají díly, které se zpracovávají v různém čase.

E-shopy v novém

Byť je i v Česku rekordně nízká neobsazenost průmyslových nemovitostí (sdružení IRF uvádí 4,4 procenta), firmy v tuzemsku zatím příliš nevyužívají krátkodobé skladování v návěsech k tomu, aby vykryly nedostatek prostor během předvánoční špičky.

To vyplývá i z miniankety mezi e-shopy. "Možnost skladování v přívěsech ve venkovních prostorech nevyužíváme a neuvažujeme o tom vzhledem k tomu, že elektronika patří mezi choulostivější druhy zboží. Kromě toho by bylo problematické i zajištění bezpečnosti a pojištění," uvedl například Václav Bejček, vedoucí logistiky CZC.cz.

Skladové plochy zatím nejsou ve střední Evropě tak drahé jako na Západě. Navíc velké české on-line obchody v posledních letech přesunuly svou logistiku do nových distribučních center, takže v současnosti mají vesměs ploch dostatek.

Také se do procesů stále častěji zapojuje automatizace. Například manažerka komunikace Kasa.cz Andrea Jankovcová uvedla, že e-shop dočasné skladování zboží v návěsech nevyužívá, protože nedávno otevřel logistické centrum v Jirnech u Prahy, které disponuje dostatečnou kapacitou 30 000 metrů čtverečních a díky moderním technologiím umožňuje vyexpedovat až 150 000 kusů zboží denně.

Obchodní ředitel firmy Fraikin Ivo Ščuka ale připomněl jiný způsob skladování na kolech. Jde o výměnné nástavby, které využívají sběrné a balíkové služby pro uložení nákladu na několik hodin nebo dnů, než se zásilky zkonsolidují před další přepravou. Tento způsob je rozvinutý zejména v USA, kde se výměnné nástavby různých parametrů využívají i pro řadu dalších typů logistických služeb.

Skladovací stany

Pro flexibilní skladování se využívají i jiné způsoby, které se také příliš nehodí do škatulky "nemovitosti", a sice lehké montované haly. Firmy jako Llentab, Unihal nebo Femont nabízejí sklady o rozloze od 250 do mnoha tisíc metrů čtverečních v izolovaných i neizolovaných, a dokonce i chladírenských halách, které lze rychle smontovat i rozmontovat a případně i přesunout jinam. To vše lze provést i v zimě nebo za deště. Od poptávky po realizaci přitom může celý proces trvat jen 15 týdnů.

Opravdu flexibilním řešením skladování jsou pak stany. Další nárůst prodejů po internetu donutil loni před Vánoci e-shopy v USA, aby k tomuto způsobu přistoupily. Jak uvedl server The Wall Street Journal, bojovaly tak proti nedostatku skladovacích a distribučních ploch ve velkých městech.

Sklady, které bývají v období předvánoční nákupní horečky plné, stojí obvykle na okrajích dopravou přetížených aglomerací. Firmy se tak v rámci tvrdého konkurenčního boje snaží pomocí provizorních logistických dep v širších centrech měst vylepšit poslední a nejnáročnější fázi celého dodavatelského řetězce − tzv. poslední míli.

Nejméně ve třech velkých městech loni zajišťoval doručování prostřednictvím velkých stanů na prázdných pozemcích Amazon. Firma do těchto distribučních bodů přepravovala zásilky, které zde přebírali kurýři a doručovali je konečným zákazníkům.

Amazon také uvedl, že provozuje kolem stovky podobných "doručovacích stanic" a řadu z nich využívá i mimo hlavní prodejní sezonu. V oblasti Thousand Oaks nedaleko Los Angeles zase čekají zásilky Amazonu na kurýry uzavřené v návěsech odstavených na oploceném parkovišti.

Článek vyšel v březnovém čísle časopisu Logistika.

Související