Liftago chce pro převážení zásilek využít svou stávající síť řidičů. Podle společnosti proto nehrozí navýšení už tak hustého provozu ve velkých městech. Pro Liftago aktivně jezdí kolem 1500 řidičů. „S dalším technologickým rozvojem platformy bude řidič moci během dne rozvážet v kufru zásilky, mezitím nabírat pasažéry na blízkých místech a prakticky nejezdit na prázdno. Kromě větší efektivity jsou to pro něj samozřejmě i vyšší výdělky a pro město nižší zatížení automobily," uvedl šéf Liftaga Ondřej Krátký.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku tak Liftago začne převážet zásilky z e-shopů, které spolupracují se Zásilkovnou. Konkrétně se bude jednat o balíky, u kterých si nakupující zvolí expresní doručení. Služba bude nejdříve dostupná v Praze včetně okrajových zón, jako jsou Říčany, letiště nebo Kladno, dále pak v Brně a v Ostravě.

Služba bude fungovat jako prémiová a cena za ní tak bude o něco vyšší, uvedla majitelka Zásilkovny Simona Kijonková. Expresní využívání je podle ní ovšem stále častěji vyhledávaná služba, věří proto, že zájem o ní bude.

Zásilkovna letos plánuje spuštění i dalších projektů. Nedávno Kijonková uvedla, že chce konkurovat České poště při doručování balíků od soukromých osob.

Liftago chce své kurýrní aktivity postupně rozšiřovat i o další společnosti. „Ve všech případech se bude jednat o hráče na poli e-commerce či městské logistiky, které momentální stav zásilkových sítí brzdí v rozvoji. V mnoha případech jsme zjistili, že kapacita našich řidičů je mnohem větší než standardních rozvozových služeb," dodal Krátký.

Další alternativní doručení

I další české firmy uvažují o spuštění alternativních způsobů doručování. Tlačí je k tomu nedostatečné kapacity rozvážkových společností, kteří zejména před Vánoci mají problém sehnat dostatek řidičů.

Využití sdílené ekonomiky, respektive zavedení platformy na rozvoz balíků, která by propojovala soukromé řidiče s poptávkou po doručení, zvažuje například Alza. „Máme za sebou už nějaké fáze příprav sdílené dopravy. Je to aktuální a živý projekt, kdy se snažíme nastavit, jak by to mohlo u nás fungovat po procesní stránce,“ uvedl v rozhovoru Lukáš Baudyš, ředitel logistiky největšího českého e-shopu.

Ten také na Slovensku testuje rozvoz zboží pomocí nákladních elektrokol. Novou službu Alza spustila loni na podzim v centru Bratislavy, letos chce přidat ještě další místa ve slovenské metropoli a uvažuje i o rozšíření do Prahy. Výhodou nákladních kol je zejména snadné doručování v dopravní špičce v centrech měst a šetrnost vůči životnímu prostředí.

rozvoz elektrokolemV současné době má Alza na Slovensku ve své flotile tři nákladní elektrokola, která zvládnou i větší zásilky. Zatím největší perličkou testovacího provozu byl převoz 65palcové televize, 12 monitorů nebo sušáku na prádlo.

Nákladní kola pro rozvoz objemnějších zásilek v centru zavedla v Praze už v roce 2009 kurýrní služba Messenger.

Další z firem, které uvažují o využití běžných řidičů při doručování, je PPL. Koncem loňského roku to uvedl tehdejší ředitel společnosti Petr Chvátal.

Inspirací jsou platformy pro sdílenou přepravu osob, jako je Uber nebo Taxify, které prostřednictví aplikace propojují řidiče, respektive amatérské i profesionální taxikáře se zákazníky. Americká firma také nabízí pod značkou Uber Eats rozvážku jídla a prostřednictvím aplikace Freight i nákladní přepravu.

Na automatické propojení menších dopravců a zákazníků, kteří potřebují odvézt náklad, přes online aplikaci se soustředí také český start-up Shipvio. Server CzechCrunch nedávno informoval, že tato spediční platforma získala investici od firmy Logio a podnikatele Karla Janečka, která jí má umožnit expanzi do zemí východní Evropy a do Saúdské Arábie.

Dalším příkladem využití internetových nástrojů je služba Flex, kterou ve Spojených státech zavedl e-shop Amazon. Díky ní zapojuje do rozvozu svých zásilek malé dopravce i běžné řidiče, kteří si chtějí přivydělat.

Citylogistika bude jedním z hlavních témat konference Zóna Logistika.

Související