Ilustrační foto
Ilustrační foto
autor: CMA CGM

Z podnikání v nákladní dopravě obvykle neplynou příliš vysoké marže. Silniční byznys navíc komplikuje nedostatek řidičů a také minimální možnost automatizace, díky které by šlo problémy na trhu práce překonat snadněji. Naopak širší logistický servis bývá výnosnější a automatizace se v něm prosazuje mnohem rychleji. Poslední roky se proto dopravci u nás i ve světě snaží rozšířit nabídku svých služeb právě tímto směrem.

Platí to i pro největší světové rejdaře, kteří už nechtějí spoléhat na nestabilní ceny v námořní dopravě, a raději usilují o to, aby kontrolovali větší část globálních dodavatelských řetězců. Soren Skou, šéf skupiny AP Moller-Maersk, uvedl už před dvěma lety, že budoucností firmy je proměna z námořní společnosti na „globálního integrátora kontejnerové logistiky“. Největší světový rejdař Maersk Line bude také více využívat přepravní a skladovací služby sesterské firmy Damco, s kterou se na začátku letošního roku spojil.

Podle Klause Ruda Sejlinga, šéfa oddělení globální logistiky a služeb Maersk, zákazníci nyní požadují zjednodušení složitých dodavatelských řetězců. Firma proto koupila americkou společnost Vandegrift, která se zaměřuje na celní služby. Díky akvizici rejdař ztrojnásobí své celní operace.

Další z velkých námořních kontejnerových dopravců CMA CGM loni koupil 25procentní podíl ve významné logistické společnosti Ceva, na podzim jej zvýšil na 33 procent a nyní usiluje o plnou kontrolu, která by mu umožnila další expanzi v oblasti logistických služeb na souši. Ceva přitom loni odmítla nabídku na převzetí od konkurenční dánské společnosti DSV.

„Naším přáním je stát na dvou nohách – jednou má být námořní doprava, druhou logistika,“ uvedl podle agentury Reuters finanční ředitel CMA CGM Michel Sirat, který předpokládá, že do Cevy investuje v přepočtu kolem 34 miliard korun.

Nová neželezniční strategie

Logistickou firmu s nabídkou komplexních služeb se chce stát také polský národní železniční dopravce PKP Cargo, který mimo jiné vlastní i původně českou společnost AWT.

V rámci své strategie si dal nyní za cíl stát se lídrem na trhu nákladní železniční přepravy ve střední a východní Evropě a získat dominantní postavení na trasách Nové hedvábné stezky na území Evropské unie. Zároveň chce ale upouštět od image společnosti jako železničního dopravce, který pouze přijímá a realizuje objednávky na vlakové přepravy nákladů.

„Proto bude důležité usilovat o to, aby se PKP Cargo stala specializovaným logistickým operátorem, který poskytuje komplexní služby, zejména v intermodálním sektoru, tedy obsluhuje přepravy od dveří ke dveřím,“ vysvětluje Czesław Warsewicz, předseda představenstva firmy.

Ze silnice do skladů a bazarů

Úmysl soustředit se vedle nákladní přepravy více na skladování a logistické služby potvrdila v rozhovorech v poslední době i řada českých silničních dopravců, jako jsou například společnosti Šmídl nebo O.K. Trans.

Na nabídku netradičních logistických služeb se nyní zaměřuje dopravce specializovaný na transport hotových vozů Hödlmayr Logistics Czech Republic. Ten nově nabízí i tzv. remarketing, respektive servis kolem dalšího prodeje ojetých vozidel, který zahrnuje například převzetí vozů, finanční operace, čištění vozidel, zrušení jejich registrace, opravy nebo dodání kupujícímu.

„Jsme za naše zákazníky schopni udělat všechny nezbytné kroky potřebné k přeprodeji vozidla,“ uvádí Eva Kaňovská, ředitelka české pobočky Hödlmayr, a dodává: „Důležitým prodejním kanálem jsou zejména specializované internetové servery." Podle mluvčí společnosti Genty Allushi je tento program zaměřen především na provozovatele vozových parků, jako jsou půjčovny, dovozci a pojišťovny.

Za první čtyři měsíce po zavedení tohoto programu prošlo rukama pracovníků společnosti Hödlmayr 250 automobilů. Pro letošní rok pak představitelé firmy počítají, že celkový obrat v tomto segmentu vzroste na 1150 vozidel.

Logistická firma Gefco se zaměřuje na postprodukční úpravy vozidel.

Další významná firma, která se orientuje na logistiku automobilů, Gefco, zase rozšiřuje služby v oblasti postprodukčních úprav. Ročně přemění zhruba 30 000 osobních a dalších 1000 užitkových vozů. U aut, která právě sjela z výrobní linky, realizuje jak designové změny, tak i úpravy technického charakteru. „Personalizace vozů je celosvětovým trendem a její obliba stále stoupá,“ popisuje Miloš Mrázek, FVL manažer společnosti Gefco. „Zatímco u osobních vozů jsou často realizovány právě vizuální úpravy, u užitkových vozů jsou to změny technického charakteru, které prodlužují užitnou dobu vozidel,“ upřesňuje.

Takto Gefco například nedávno připravilo pro českou poštovní společnost 460 vozů Peugeot Boxer a Expert. Ve své kolínské pobočce do nich instalovala dřevěné podlahy, boční výdřevy nákladního prostoru a do přístrojové desky zavedla zásuvky pod stálým napětím. Navíc byl do vozů Peugeot Expert instalován zámek řadicí páky, protiskluzový nášlap k bezpečnému přístupu do nákladového prostoru a na auta přišla fólie s novou barvou a firemní označení. 

Autoři: Radek Novotný