Způsob pohonu manipulační techniky rozhoduje o možnostech jejího nasazení i o hospodárnosti provozu. V uzavřených prostorách logistických hal a zčásti i na volných plochách se stále častěji uplatňuje především elektrifikace vozíků. Elektrický pohon má oproti spalovacím motorům řadu výhod − je levnější, na místě provozu neprodukuje škodlivé emise, elektromotory jsou okamžitě připravené ke startu a vytvářejí jen nízkou úroveň hluku. Jejich nevýhodou je však méně efektivní skladování energie. Trakční akumulátory bylo dosud třeba pravidelně dobíjet nebo vyměňovat, a to v rychlém provozu moderní logistiky představuje problém.

Tradiční akumulátorovou technologií používanou v manipulační technice představují olověné baterie. Jsou relativně levné a jejich značná hmotnost představuje třeba u vysokozdvižných vozíků někdy výhodu, neboť slouží jako protizávaží. Jenže olověná baterie vyžaduje pravidelné a spíše dlouhodobé nabíjení ve větraných místnostech, které techniku na příliš dlouhou dobu vyřadí z práce. Rychlá výměna za nabitý akumulátor není vždy snadná a při manipulaci je těžké olovo v bateriích překážkou. A samotné olovo je také toxické, což představuje zátěž pro životní prostředí i možné ohrožení zdraví při práci.

Nová technologie s řadou výhod

Stále více se proto nejen v manipulační technice k napájení elektromotorů používají baterie lithium-iontové. Komerčně se vyrábějí od počátku 90. let minulého století, ale jejich širšímu nasazení v elektrické trakci dlouho bránila vysoká cena, která přes všechny nevýhody olověné akumulátorové technologie představovala pro li-ion baterie zásadní nevýhodu. Zprvu se tak tyto baterie uplatňovaly především v menším provedení, například pro napájení elektronických přístrojů, jako jsou třeba mobilní telefony a podobně. Výhodou "lionek" je nejen větší energetická hustota, díky čemuž dokážou skladovat více energie, ale především možnost nepravidelného, častého a třeba jen krátkodobého dobíjení, které jim na rozdíl od olověných baterií neškodí. To této technologii otevírá dveře pro nasazení v manipulační technice.

2022

Dachser ve svých skladech a logistických centrech po celé Evropě skončí s olověnými akumulátory a nejpozději do roku 2022 je chce plně nahradit lithium-iontovou technologií.

15 %

Jungheinrich dodal v roce 2018 v České republice více než 15 procent všech elektrických vozíků s technologií li-ion.

Dnes již cena li-ion baterií klesla a jejich výroba se výrazně rozšířila i v souvislosti s rozvojem elektricky poháněných automobilů. Stále častěji proto nacházejí místo v manipulační technice a méně výhodné olověné akumulátory z ní postupně vytlačují. A nejenže nahrazují akumulátory olověné, ale postupně si probojovávají místo i tam, kde dříve vládly spalovací motory. Přinášejí řadu výhod, mezi které patří vysoký výkon, rychlé nabíjení, bezúdržbovost a dlouhá životnost.

Lithium-iontové baterie v logistických skladech výrazně zjednodušily složité plány používání bateriových vozíků, výměny baterií a jejich dobíjení v akumulátorových stanicích. Nabíjení li-ion baterií nevyžaduje zvláštní nabíjecí prostory. Vozík s lithium-iontovým akumulátorem lze efektivně dobíjet i v krátkých přestávkách během denní práce, aniž by hrozilo poškození baterie či snížení její kapacity. Na rozdíl od olověných akumulátorů, které jsou právě na dodržování kompletních nabíjecích cyklů velmi citlivé. Uživatelé manipulační techniky s "lionkami" tak výměnu baterií během provozu neřeší a některé nové typy vozíků s ní ani nepočítají.

Skončit s výměnou baterií umožňují také rychlé dobíjecí časy, které jsou pro li-ion články charakteristické. Podle typu lze dosáhnout 50procentního dobití již během 30 až 80 minut.

Li-ion pro těžkou váhu

"Lithiová technologie si razí cestu v manipulační technice poměrně rychle," říká Martin Koudelka ze společnosti Jungheinrich (ČR). "V České republice jsme v roce 2018 dodali 15 procent všech elektrických vozíků s touto technologií. Spalovací vozíky si v ČR dlouhodobě drží podíl zhruba 18 procent."

jarvis_5c7932fd498e5e3b1dc640df.jpeg
Nabíjení li-ion baterií ve skladu společnosti Dachser.
Foto: Dachser
Klikli jste na článek, který patří do předplatitelské sekce IHNED.cz
Chcete si přečíst celý článek?