jarvis_5c7905c0498e5e3b1dc59a80.jpeg
Lukáš Baudyš (vlevo) a Michal Ondomiši
autor: Lukáš Oujeský

Dřív měla Alza jednoho ředitele logistiky, teď dva. Proč? A jak máte rozdělené funkce?

Michal Ondomiši (MO): V tuto chvíli to není rozdělené teritoriálně ani provozně, jsme rovnocenní partneři. Víc hlav víc ví.

Lukáš Baudyš (LB): Logistika je naše absolutně největší oddělení. Časem to nejspíš vykrystalizuje tak, že se obsah práce rozdělí, ale nebude to teritoriálně. Navíc u nás nejsou dva ředitelé nic výjimečného. Máme dva šéfy IT i dva ředitele marketingu.

Jak dnes vypadá logistická síť Alzy, jakou funkci plní jednotlivé sklady v Česku a na Slovensku?

LB: V Česku máme nyní tři logistická centra. Nejstarší je v Horních Počernicích, další je v Úžicích a před poslední sezonou jsme otevřeli třetí logistické centrum ve Zdibech. Tyto sklady se starají o zásobování Čech a o export. Čtvrté logistické centrum v Senci zásobuje celé Slovensko, Moravu a Rakousko s Maďarskem.

Všechny produkty rozdělujeme do tří základních velikostních skupin a tomu jsme přizpůsobili i české sklady. V Počernicích, kde máme řadu moderních technologií, se skladují nejmenší produkty. V Úžicích, kde je důležitá práce manipulační techniky, se skladují velké a nadrozměrné věci. A v novém skladu ve Zdibech jsou středně velké produkty. Zde využíváme také řadu moderních technologií.

Jak přistupujete k vícečetným objednávkám, kdy jsou jednotlivé kusy uložené v různých skladech? Konsolidujete je nějak?

MO: Záleží na zakázce, je to různé případ od případu. Jsou zakázky, které konsolidujeme až u dopravce, který to doručí jako jednu ucelenou zakázku. Také jsou případy, kdy zakázku zkonsolidujeme na jednom z našich logistických center.

Michal Ondomiši
Michal Ondomiši
Foto: Lukáš Oujeský

Vystudoval ČVUT v Praze. Působil jako vedoucí logistiky v Elit CZ a poté manažer kontraktní logistiky firmy Dachser. Od roku 2016 byl vedoucím logistického centra Alzy v Praze a nyní je jedním ze dvou jejích logistických ředitelů.

Na čem záleží, který přístup zvolíte?

MO: Záleží to na typu dopravce, jestli umí zásilky konsolidovat.

Proč nespolupracujete jen s dopravci, kteří to umí?

MO: Je to kvůli diverzifikaci. Víte, jak to s kapacitami na trhu vypadá. Není možné se spolehnout jen na jednoho nebo dva dopravce. Vždycky se snažíme portfolio diverzifikovat, abychom − speciálně v sezoně − byli schopní všechno včas odeslat.

Váš starý sklad v Holešovicích má zajímavou polohu nedaleko centra Prahy. Jakou roli hraje dnes ve vaší síti?

LB: V Holešovicích jsme měli první sklad, odkud se síť dál rozrůstala. Dnes je to naše prodejní vlajková loď, jejíž součástí je stále i sklad. Dokonce si dělá svůj vlastní příjem, takže někteří dodavatelé zavážejí přímo do Prahy 7, aby se procesy zrychlily.

MO: Vyjíždějí odtud i kurýři přímo k zákazníkům. Pokud zboží není v logistickém centru, máme dohodu s některými dopravci, že vyzvedávají zásilky i v Praze 7. Plus odtud vyjíždí kurýr s expresními dodávkami, které nabízíme zákazníkům do 90 a do 240 minut.

V posledních letech se hodně mluví o narůstající urbanizaci a potřebě zřizovat minidepa ve městech pro zásobování jejich center. Plánujete podobný menší sklad, jako máte v Holešovicích, i v jiných městech?

MO: Při popisu naší sítě ještě nepadla informace, že má tři úrovně. Mezi logistickými centry a prodejnami jsou hierarchicky ještě takzvané regionální centrály. Mají mnohem širší skladovou zásobu než naše běžné prodejny, aby byly schopné uspokojit zákazníka velice rychle. Mezi ně patří právě Praha 7, Ostrava, Bratislava a také Budapešť. Ostrava je unikátní v tom, že je přímo v obchodním centru a přibližně polovinu z těchto prostor tvoří sklad.

Lukáš Baudyš
Lukáš Baudyš
Foto: Lukáš Oujeský

Vystudoval Vyšší odbornou a střední průmyslovou školu dopravní v Praze v Masné ulici. Pracoval ve společnosti Sconto, nejprve jako manažer prodeje, poté jako manažer obchodního domu. V Alze působí od roku 2016 – nejdříve vedl logistické centrum v Senci, od ledna je jedním ze dvou ředitelů logistiky.

Umělá inteligence pro predikci zásob

Narůstá výrazně počet položek ve vašich skladech?

LB: To je téma spíš pro kolegy z oddělení nákupu, ale ano, v logistice značně cítíme nárůst počtu položek. Má to několik vlivů. Existují určité nákupní trendy. Také rozšiřujeme sortiment na celé Alze a navíc jsou různé sezonní výkyvy, které hodně ovlivní množství položek. Jde například o hračky před Vánoci nebo teď bude narůstat zahrádkářský segment.

V současnosti nabízíme asi 200 tisíc druhů produktů, na skladě jich máme asi 130 tisíc. Nabízíme totiž i velké portfolio audio/video produktů jako elektronické knihy apod.

Kromě toho provozujete i tzv. dropshipment, tedy přímé dodávky zboží od velkoobchodníků. O jaké zboží se jedná?

MO: Dropshipment může být sortiment, který nemá vysokou prodejnost, ale i rozměrné zboží, u něhož by skladování v logistickém centru nebylo šikovné. Typicky jsou to pneumatiky nebo třeba zahradní domky. Na webu je pak většinou uvedeno doručení do týdne či dvou. Může to ale být i aktuální nedostupností produktu na trh.

Využíváte nějaký systém pro automatické plánování zásob zboží a předpověď poptávky? Co všechno umí?

LB: Využíváme vlastní systém, což je velká výhoda, protože si můžeme s pomocí našeho IT oddělení kdykoliv naprogramovat, aby fungoval, jak potřebujeme. Nákupčí dostanou od softwaru navrženou objednávku, která zohledňuje celou škálu parametrů, ať je to prodejnost, aktuální skladové zásoby, plánované marketingové akce atd. Systém nákupčím dokonce rozděluje, kolik kusů daného produktu mají rozdělit mezi různá logistická centra a regionální centrály.

MO: Pracuje to samozřejmě i se skladovou obrátkou, máme plánované skladové zásoby a tomu se přizpůsobuje skladba výrobků. Cílem je nemít na skladě žádné ležáky a mít je k dispozici u dodavatele.

Na tiskové konferenci padla informace, že vaše IT systémy umí pomocí umělé inteligence identifikovat položky, které se budou víc reklamovat. Jak to funguje?

MO: Není to tak úplně přesné, ale jde o dvě věci, které spolu souvisejí − často reklamované výrobky a hodnocení produktů zákazníky na základě jejich zkušenosti. Umělou inteligenci používáme právě v souvislosti s tímto hodnocením. U často reklamovaných produktů ale máme jasná čísla a pak jednáme s dodavateli, proč má produkt vyšší počet poruch, než je obvyklé.

Zákazníci na webu vidí u řady produktů spolehlivost udanou v procentech a také udělené hvězdičky − těmi zboží hodnotí sami nakupující. Co se týče umělé inteligence, momentálně ji testujeme pro predikci poptávky po daném zboží a také doporučuje, kolik kusů máme nakoupit na sklad, aby zákazníci byli spokojení s rychlostí dodání.

Na regionální centrály pětkrát denně

Ze slovenského skladu zásobujete i Maďarsko a Rakousko. Neplánujete nový sklad přímo tam?

LB: Interně zvažujeme všechny alternativy. Zatím jdeme cestou zvýšení kapacit seneckého skladu. Ale pokud se Maďarsko bude rozvíjet jako dosud, tak si zaslouží i své vlastní distribuční centrum.

Před dvěma roky jste v souvislosti s rozšířením doručování i do dalších evropských zemí plánovali nový, vysoce automatizovaný sklad. Nyní hovoříte o větší expanzi do Německa a Rakouska. Oprášíte tedy tento plán?

LB: Další automatizace závisí hlavně na typu skladovaného produktu. Například v Úžicích, kde máme pračky nebo lednice, pomůže spíš nastavení procesů. Krásný příklad automatizace je ale náš sklad v Senci, který funguje úplně sám, řídí si svoji zásobu, sám se inventarizuje, sám se přeskladňuje. Má kapacitu kolem 25 tisíc přepravek a jeden jeřáb dokáže za hodinu naskladnit 130 přepravek a 130 jich vyskladnit. V tomto skladu jezdí dva jeřáby. Je to jeden z hlavních pilířů naší automatizace. Loni jsme pak na sklady zavedli automatické štítkovačky a páskovačky. V rámci možností se snažíme automatizovat co nejvíc kroků.

Logistika Alzy v číslech
  • 3 logistická centra v ČR, 1 v SR, 4 regionální prodejní centrály s miniskladem
  • Sklad v Horních Počernicích – malé zboží – 80 tis. položek, plocha 23 tis. m²
  • Sklad v Úžicích – velké zboží – 25 tis. m²
  • Sklad ve Zdibech – středně velké zboží – 40 tis. m²
  • Sklad v Senci – 32 tis. m²
  • Automatický zakladačový sklad (SMC) – rychlost 3,5 m/s, 450 vychystání/hod.
  • 73 AlzaBoxů v ČR, 15 v SR a 6 v Maďarsku
  • Přes AlzaBoxy doručeno přes 0,5 mil. zásilek v hodnotě téměř 1 mld. Kč
  • Na e-shopu 200 tis. položek, z toho na skladu 130 tis. položek, zbytek audio/video a dropshipment

Jedná se o podobný výškový zakladačový systém, jaký máte v Počernicích?

LB: Ano, je to mladší a modernější sourozenec zařízení od SSI Schäfer.

MO: Ještě k tomu skladu, který měl sloužit pro export na západ − jelikož jsme loni u Prahy otevřeli třetí logistické centrum, nemáme teď akutní potřebu dalších skladových kapacit. Určitě to někdy přijde, ale není to otázka letošního ani příštího roku.

LB: Navíc sklad v Senci je pro zákazníky v Maďarsku a ve Vídni rychle dostupný. Na tamní pobočky jezdíme dvakrát denně a balíkoví operátoři tam zásilky doručují ve stejném režimu jako v Česku a na Slovensku − večer si je vyzvednou a druhý den je zavážejí.

Zavážíte všechny prodejny dvakrát denně?

LB: Některé. Teď jsme se bavili o Budapešti nebo Vídni, dvakrát denně zavážíme i většinu menších výdejen v Česku a na Slovensku, ale regionální centrály, jako je Praha 7 a Bratislava, zavážíme pětkrát denně.

MO: A na ostatní pražské pobočky jezdíme třikrát denně.

jarvis_5c790609498e5e3b1dc59ac9.jpeg
Alza v Praze provozuje tři tzv. prodejny budoucnosti. Jsou otevřené nonstop a zákazník si tu zboží objednává samostatně nebo s pomocí videooperátora. Část sortimentu je hned k dispozici ve výdejních schránkách.
Foto: Alza

A balíkomaty?

MO: Pražské a bratislavské zavážíme dvakrát denně a regionální jednou přes noc.

Před pár lety jste zavedli vlastní doručovací flotilu AlzaExpres. Využíváte ji i k rozvozu na prodejny?

MO: Obsluhuje jen koncové zákazníky. Funguje regionálně − v oblastech Praha a Středočeský kraj, Ostravsko, bratislavský region, nově zvažujeme i zavedení v Budapešti. Ostatní distribuce je outsourcovaná.

Teď se hodně otevírá téma recyklace obalů a šetrného přístupu k přírodě. Jak k této otázce přistupujete?

MO: Snažíme se v maximální míře recyklovat a třídit. Kde je to možné, znovu používáme obalový materiál, takže minimalizujeme i potřebu druhotného zpracování. Teď zkoumáme i různé varianty biologicky odbouratelných obalových materiálů, ale ne vždycky mají vlastnosti a cenu, které očekáváme. Snažíme se ale v této oblasti nepropást dobu a novinky monitorujeme.

LB: Zboží na pobočky vozíme ve vratných obalech, které nám dopravci přivážejí zpět. Navíc využíváme všechny krabice z příjmu, které nejsou příliš poškozené, a balíme do nich objednávky. Takže se může běžně stát, že když si objednáte například komponenty k počítači, zásilka vám přijde třeba v krabičce od plenek.

Zatím malý dojezd

Jaké podíly u vás mají jednotlivé druhy doručení, které nabízíte?

MO: Během roku si přijde zhruba polovina lidí vyzvednout zboží osobně a polovina si ho nechá dovézt. Čím blíž Štědrému dnu, tím se osobní odběr zvyšuje. Před Vánoci je to i přes 80 procent. Zájem o odběrná místa roste obecně, ať už na prodejnách, v AlzaBoxech, nebo nabízíme odběrná místa jiných poskytovatelů. Lidé nechtějí sedět doma a čekat, až kurýr přijede. I u zásilek, které posíláme přes Českou poštu, převažuje "balík na poštu" v poměru 80 : 20 oproti "balíku do ruky".

Kolik zásilek jste už doručili prostřednictvím AlzaBoxů?

LB: AlzaBoxy odbavily více než půl milionu dokladů a protekla jimi téměř miliarda korun. I když přes ně nelze doručit velké zboží, jejich oblíbenost extrémně narůstá a zákazníci už využívají kapacitu boxů téměř na maximum. Jedním z našich cílů je proto zvýšit počet AlzaBoxů v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.

Mimochodem, i na nich testujeme umělou inteligenci. Konkrétně na Praze 4 testujeme s Microsoftem unikátní "face recognition", kdy je AlzaBox schopen zákazníkům vydat zakázku, aniž by se přihlašovali.

Dotkli jsme se už vaší vlastní dopravy AlzaExpres. Kolik vozů aktuálně máte?

MO: Nejvíc jich jezdí v regionu Praha a Středočeský kraj, kde je nyní přes dvacet aut. V sezoně jejich počet rozšiřujeme. Část z nich rozváží menší zásilky, část i nadrozměrné zboží. K tomu nabízíme i zapojení nových spotřebičů a odvoz starých. V Ostravě jezdí tři auta, v Bratislavě čtyři a v Budapešti se to připravuje.

388

Nejvíce objednávek za den zvládla Alza 17. 12. 2018. Bylo jich 108 648 v hodnotě 240 mil. Kč.

10,3 mil.

Loni firma vyřídila 10,3 mil. objednávek, v roce 2017 to bylo 7,9 mil.

109 tis.

Nejvíce objednávek za jednu minutu zvládl e-shop 17. 12. 2018 mezi 11:49 a 11:50.

Testovali jste i elektrododávky. Jezdí už naostro?

LB: Zatím jsme stále ve fázi hledání toho, co bude pro naše potřeby nejvhodnější. Testovali jsme StreetScooter, pak Voltii. Aktuálně naše oddělení expanze vyjednává s dalším dealerem.

Jaký byl problém u testovaných elektrovozů?

LB: Hlavně dojezd. Stále ale i vysoká cena.

Předpokládal bych, že po Praze dodávka zase tolik kilometrů nenajezdí, takže to baterie vydrží.

LB: Auta jsou v Praze v provozu skoro od rána do večera, mezitím se musí někde odstavit a nabít. Nebo alespoň vyměnit baterii, což se ale promítá do ceny. Kdybychom měli menší objemy, možná by testované vozy stačily, ale na naše množství zásilek zatím jejich baterie nemají dostatečnou výdrž.

MO: Auta AlzaExpresu vyrážejí dvakrát až třikrát denně a najedou 400 až 500 km denně. Většinou nejezdí jen po centru, ale i dál od Prahy. Máme i vozy na CNG, které mají dojezd kolem 350 kilometrů, takže i tam narážíme na to, že musí často tankovat.

infografika: Infografika: Testujeme umělou inteligenci pro řízení zásob

Dnes existují i rychlonabíječky.

MO: Ano, ale zatím jich moc není, takže bychom museli trasu plánovat tak, aby se auta stihla vrátit.

Sdílená doprava

Loni jste podle Hospodářských novin zvažovali využití sdílené ekonomiky, respektive zavedení platformy typu Uber na rozvoz zboží. Jak se tento plán vyvíjí?

LB: Máme za sebou už nějaké fáze příprav sdílené dopravy. Je to stále aktuální a živý projekt, kdy se snažíme nastavit, jak by to mohlo u nás fungovat po procesní stránce.

Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk mluvil na vaší výroční tiskové konferenci o tom, že budete letos zkvalitňovat a automatizovat logistiku a také přidávat nové druhy dopravy včetně nekonvenčních. Plánujete i nějaké další novinky?

LB: Obecně se dát říct, že hledáme všechny dostupné a vhodné varianty, jak můžeme zboží k zákazníkům dostat co nejrychleji. Jsou většinou spojené s ekologií a potřebou být zákazníkům blíž. Například loni jsme v Bratislavě spustili unikátní projekt AlzaExpresu, kdy zásilky v centru rozvážejí kurýři na elektrokolech. Zatím máme dvě, jedno jezdí standardně, druhé ve špičkách. Někdy i způsob dodání zboží může ve finále rozhodnout o tom, jestli si jej zákazník koupí u nás, nebo někde jinde.

Budou vaše nákladní elektrokola doručovat i v Praze?

LB: Uvidíme, kde všude to nasadíme. Nejdřív ale vyhodnotíme slovenský projekt.

Firma v číslech
  • 25 let na trhu
  • Loni obrat cca 25 mld. Kč bez DPH, tj. meziročně +19 %
  • 38 kamenných poboček v ČR, 13 v SR
  • Na největší pobočce v Holešovicích loni nakoupilo 500 tis. zákazníků Showroom v Budapešti na ploše 5000 m²
  • 3 tzv. prodejny budoucnosti
  • Doručuje zboží do 11 zemí

Vedle vlastního rozvozu spolupracujete s mnoha dopravci. Jen u rozvozu rozměrných zásilek máte šest možností. Není to zbytečně moc?

MO: Je to dost, ale někdy naopak málo. Je to dané tím, že ne všichni dopravci jsou schopni pokrýt všechny regiony a všechny služby. Někteří třeba nenabízejí donášku až do bytu, ale jen za první dveře. Dopravci také mají různou kapacitu.

LB: Pro zákazníka to ale funguje tak, že když si objednává zboží, systém mu navrhne nejvhodnější dopravu. Kalkuluje s požadavky zákazníka, definicemi jednotlivých dopravců a jejich kapacitami. Pokud třeba některý dopravce nemá dost řidičů, umíme v systému nastavit, že mu v daném regionu nebudou přidělovány naše přepravy. Je to podobné jako se skladovými plochami. Musíme mít takovou skladovou plochu i šíři dopravců, abychom zvládli všechny sezonní nárůsty.

Loni jste začali doručovat i do velkých schránek umístěných přímo u zákazníků, třeba na zahradě. Jak máte ošetřený vstup na soukromý pozemek?

MO: Je to na individuální dohodě s jednotlivými příjemci, kdy tento HomeBox funguje vlastně jako soukromý AlzaBox. Aktuálně máme v pilotním testu desítky HomeBoxů a doručili jsme do nich stovky objednávek. Jsou zatím jen v regionech, kde funguje AlzaExpres.

Jak u vás nyní funguje předávání informací o času doručení?

LB: Zákazník je informovaný e-mailem a SMS ve chvíli, kdy předáme zásilku dopravci. Pokud jde balík na pobočku, dostane zákazník údaj, že už je tam balík uložen a jak dlouho tam zůstane. Dopravce pak má na svých trackovacích stránkách i informace o tom, kterým bodem řetězce zásilka prošla.

Uvažujete o tom, že byste tyto údaje převedli i na své stránky?

LB: To je jedno z nejaktuálnějších témat, která teď řešíme. Je to běh na trochu delší trať, protože potřebujeme spolupracovat s IT odděleními jednotlivých dopravců. Potřebujeme od nich dostávat on-line data o tom, kde přesně se balíček nachází. Všechny tyto informace bychom chtěli mít na jednom našem místě a v přesnější podobě.

Jak velké časové okno byste si představovali?

LB: To je individuální podle typu produktu. Může to být až s přesností na jednu hodinu. Myslím si ale, že pro zákazníka je důležité, aby dostal minimálně informaci o dvouhodinovém časovém oknu. A my bychom pak chtěli dostat zpětnou informaci, že si zákazník zásilku převzal. Tím bychom mohli měřit kvalitu dopravců.

Autoři: Radek Novotný