jarvis_5c6d8fae498e4c328e8b8e01.jpeg
„Doteď jste si mohl vyzvednout v Zásilkovně zboží koupené z internetového obchodu. Nyní budete moci přes Zásilkovnu cokoliv poslat komukoliv,“ říká majitelka společnosti Simona Kijonková.
autor: HN – Josef Horázný

Na českém trhu s doručováním balíků se schyluje ke střetu. Do oblasti, kde v současnosti dominuje Česká pošta, na jaře vstoupí nový silný hráč, společnost Zásilkovna.

"Doteď jste si mohl vyzvednout v Zásilkovně zboží koupené z internetového obchodu. Nyní budete moci přes Zásilkovnu cokoliv poslat komukoliv," říká majitelka společnosti Simona Kijonková.

Příchod této firmy může znamenat výraznou změnu poměrů. Kijonková rozvíjí svůj byznys rychlým tempem − v Česku i v zahraničí. V současnosti společnost působí již ve dvanácti zemích a plánuje další expanzi. Podle aktuálních výsledků v roce 2018 meziročně téměř zdvojnásobila obrat své skupiny, jejíž je Zásilkovna klíčovou součástí, na 790 milionů korun. A pro letošní rok opět plánuje téměř dvojnásobný růst.

100 milionů

Celkem podle odhadů loni putovalo Českem asi sto milionů zásilek. Na Zásilkovnu připadlo 11,2 milionu, na Českou poštu více než 40 milionů.

 

Zásilkovna má v současnosti v Česku asi patnáct set výdejních míst. Jsou to převážně malé obchody, které s firmou spolupracují jako franšízy. V průběhu letošního roku však má počet míst narůst na tři tisíce. Tedy přibližně na stejný počet, jako má Česká pošta poboček. "Cílem je dostat se na úroveň pošty a nabídnout zákazníkům alternativu," říká Kijonková.

Česká pošta a Zásilkovna jsou nyní v zemi dvě největší společnosti v přepravě balíků. Loni doručila Zásilkovna 11,2 milionu balíků. Česká pošta přes čtyřicet milionů, přesné číslo "vzhledem ke konkurenci na balíkovém trhu" neuvádí. Celkem podle odhadů loni putovalo zemí asi sto milionů zásilek. Dalšími hráči trhu jsou třeba společnosti PPL, DPD nebo In Time.

Konkurenční výhodou Zásilkovny je fakt, že jde v podstatě o technologickou firmu, která klade velký důraz na programování a digitální postupy. Například výdej balíků prostřednictvím kódu zavedla před osmi lety, Česká pošta na stejný způsob výdeje přešla až minulý rok. Digitální má být i nová služba s balíky pro fyzické osoby. "Žádné vyplňování papírů," tvrdí Kijonková.

Další zbraní má být agresivní cenová politika. Doručování prý bude levnější než u pošty, ale přesné částky zatím firma nesdělila. Česká pošta si nyní účtuje za balík doručený na poštu od 108 korun za dvoukilový až po 239 korun za třicetikilový.

I to se však bude měnit. Jak uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík, státní podnik přichází od března s novým výpočtem ceny balíku. "Přecházíme z hmotnostních kategorií na rozměrové. Cena balíků se nebude počítat podle jejich váhy, ale podle délky nejdelší strany balíku," uvedl Vitík. Základní cena balíku s nejdelší stranou do 35 centimetrů bude podle ceníku na webu pošty za 89 korun, do půl metru za 119 korun.

Souboj Zásilkovny a České pošty o balíky má větší náboj, než by se na první pohled zdálo. Simona Kijonková tvrdí, že vždy chtěla s poštou spolupracovat na partnerské úrovni a několikrát se snažila s vedením státního podniku diskutovat o možnostech.

Na jednom společném projektu se dokonce dohodly. Zásilkovna sváží pro poštu balíky od malých e-shopů, obsluhuje takzvanou první míli. Za tuto službu pošta inkasuje provizi. I tato spolupráce však drhne. "Česká pošta loni výrazně zvýšila cenové podmínky. Řekla, že jsme pro ně konkurence," tvrdí Kijonková. V důsledku toho přestala tuto službu nabízet na Slovensku. "V Česku to necháváme na internetových obchodech. Menší zatím nemají jiné alternativy," dodává majitelka s tím, že vyšší náklady samozřejmě platí e-shopy, respektive zákazníci v ceně zboží.