jarvis_5c6c681f498e4c328e82398f.jpeg
Razantní snížení emisí u nákladních aut, se kterým unie nyní přichází, kritizuje Evropské sdružení výrobců automobilů.
autor: ČTK

Těžké vozy se na produkci oxidu uhličitého ze silniční dopravy podílejí asi čtvrtinou. Téměř 70 procent těchto emisí přitom způsobují kamiony. Evropská unie dosud žádné limity na emise u nákladních vozů nemá, na rozdíl od zemí jako Čína, Japonsko, USA či Kanada.

"Schválením vůbec prvních emisních standardů pro nákladní automobily jsme udělali další krok k dosažení našich cílů, ke snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030," uvedl v úterý komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Canete.

Už v roce 2015 uzavřely státy Evropské unie takzvanou Pařížskou dohodu o klimatu. Podle ní mají snižovat emise tak, aby se v roce 2030 dostaly o 40 procent níže oproti roku 1990. Doprava ale zůstává jediným odvětvím, kde produkce oxidu uhličitého rok od roku navzdory dohodě roste.

15 procent

je číslo, o které budou muset výrobci snížit emise nákladních aut do roku 2025. Do roku 2030 půjde o dalších 15 procent.

Razantní snížení emisí u nákladních aut, se kterým unie nyní přichází, kritizuje Evropské sdružení výrobců automobilů. To lobbovalo za mírnější regulaci, když navrhovalo jen poloviční tempo.

Výrobci nákladních aut podle něj mají mnohem menší možnosti omezit produkci oxidu oproti automobilkám, které vyrábějí osobní vozy. "Omezení znamená, že budeme muset začít hromadně prodávat nákladní vozy poháněné alternativním palivem," říká tajemník sdružení Erik Jonnaert.

Upozorňuje také na to, že v Evropě je jen málo míst, kde by se mohly kamiony s elektrickým pohonem dobíjet. Nedostatek je podle něj také čerpacích stanic na zemní plyn, do kterých mohou zajet nákladní vozy.

Dohodnuté omezení je podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP nepříznivou zprávou pro tuzemský autoprůmysl. Česko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem autobusů na světě a také zůstává tradičním výrobcem některých nákladních vozů.

"Podle nás jsou tyto cíle velmi ambiciózní a nerespektují vývojové a produkční cykly," reagovalo v úterý sdružení na dohodu Evropského parlamentu a Rady EU.

Na snižování emisí se už delší dobu připravují výrobci osobních automobilů. Ti musí do roku 2030 množství škodlivin u svých aut postupně snížit o 37,5 procenta. První etapa snižování pro ně odstartuje už koncem příštího roku.

Automobilky proto ve velkém investují do elektromobility. Právě vozy s elektrickým motorem jim mohou zajistit, že přísné požadavky splní. Pokud limity překročí, budou platit vysoké pokuty. Těm se nevyhnou ani výrobci nákladních vozů.

Autoři: Adam Váchal