K čemu slouží tato továrna společnosti Ikea Components v Malackách?

Hlavním procesem je tu balení, takže tento provoz nazýváme balicí a distribuční jednotkou koncernu. Naší úlohou je dodávat komponenty firmám, které vyrábějí pro Ikeu nábytek. Tyto komponenty sami nevyrábíme, ale nakupujeme je od dodavatelů, uložíme je v našem obrovském skladu, pak zabalíme do balíčků a následně je distribuujeme našim zákazníkům, což jsou výrobci, respektive dodavatelé nábytku do Ikey.

Jsou to ty známé balíčky s různými šroubky, maticemi a inbusy, které bývají přiložené v bednách s rozloženým nábytkem?

Přesně tak. Jsou ve formě krabičky nebo plastového balíčku. Z 90 procent se přikládají k nábytku.

Kolik má Ikea na světě takovýchto závodů?

Jsou jen dva, respektive tři. Tento v Malackách vznikl v roce 2000 a druhý je v Číně v Šanghaji. Naše čínská jednotka vznikla v roce 2002 a v Šanghaji jsme od roku 2012. Navíc máme ještě centrálu ve Švédsku, kde máme globální funkce a také například vývoj komponentů.

95 %

V dlouhodobém horizontu chceme 95 procent našich objemů balit automaticky.

Ve zdejší průmyslové zóně jsou ještě dvě továrny Ikea Industry. Do nich také dodáváte nábytkové komponenty?

Všechny tři závody v této průmyslové zóně patří do stejného koncernu, ale my máme obchodní vztah jen s jedním z těchto výrobních podniků. Je to de facto náš zákazník, respektive jeden z dodavatelů nábytku do obchodních domů Ikea, v tomto případě koupelnového nábytku. Ta druhá výrobní továrna produkuje dřevotřískové desky.

Jaký podíl nábytku si Ikea vyrábí sama a jaký podíl odebírá od dodavatelů?

Ikea má celkově kolem tisíce dodavatelů, i tak si vyrábí poměrně velkou část objemů ve vlastních pobočkách Ikea Industry, kterých je necelých 50. Nemůžu ale říct přesnější číslo našeho podílu.

Frantisek Štora

Studoval matematiku a geografii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. Krátce učil na gymnáziu, následně přišel do společnosti Ikea Components, která v roce 2000 otevírala nový provoz v Malackách. Začínal zde jako plánovač výroby, v roce 2004 odešel do vznikající pobočky v Číně, kde působil jako ředitel. V roce 2015 se vrátil do Malacek, kde také zastává pozici generálního ředitele.

"Vždycky jsem si říkal, že chci studovat, co mě baví, a matematika mě velmi bavila. Také mě baví cestování, což bylo spojené s geografií. Potom jsem si ale chtěl najít zaměstnání, kde člověk vidí, co je za ním. Chtěl jsem jít do výrobního sektoru. Jsem z Malacek, tak jsem se dostal do tohoto závodu Ikea Components. Nakonec tedy nedělám to, co jsem vystudoval, ale baví mě to. Každý den řešíme něco jiného, takže se těch 18 let vůbec nenudím," říká František Štora.

Kam dodáváte komponenty?

Do Evropy a Severní Ameriky, nějaké zákazníky máme i v Jižní Americe.

Vysoká přidaná hodnota mezičlánku

Vy vlastně přebalujete komponenty od externích dodavatelů a posíláte je jiným externím dodavatelům, a sice hotového zboží. Jste tedy mezičlánkem mezi "externisty". Proč vlastně vznikla firma Ikea Components?

Vytváříme velmi silnou přidanou hodnotu. Základem Ikea konceptu je ploché balení; tím je firma známá. Díky tomu, že si zákazník nábytek montuje sám, máme nízké náklady na logistiku a můžeme mu nabídnout nízkou cenu našich výrobků. A aby náš zákazník montáž skutečně zvládl, je nutné zabezpečit 100procentní kvalitu přidaných komponentů.

Ikea se rozhodla už v roce 1986, že v rámci koncernu založí firmu Ikea Components s cílem zabezpečit vysokou kvalitu komponent a pochopitelně také proto, abychom mohli sloučit objemy a tím nakupovat levněji. Předtím si nákup komponent zajišťovali všichni výrobci našeho nábytku včetně těch malých samostatně. Kvalita ani cena ale tehdy nebyly pod kontrolou.

Naše úloha je tedy nejen zajišťovat vysokou kvalitu a nízkou cenu komponent, ale i schopnost dodávat načas a zajistit vysokou dostupnost dílů.

Dá se tedy říct, že jste jakoby interní logistická firma v rámci koncernu Ikea?

Ano, i tak se to dá říct. Samozřejmě v rámci koncernu jsou i další logistické firmy, které se věnují skladování a dodávkám výrobků.

Logistiku si řídíte sami, nebo využíváte outsourcing logistických služeb?

Většina pracovníků jsou naši kmenoví zaměstnanci, asi 10 procent jsou agenturní pracovníci. Jinak máme i externí balicí střediska, a v těchto případech se vlastně jedná o outsourcing. Některé z těchto společností jsou logističtí provideři, jiní se soustřeďují vyloženě na copacking. Částečně vozí balíčky k nám, částečně přímo k výrobcům nábytku.

Jedním z trendů v oblasti dodavatelských řetězců je dosledovatelnost výrobků. Jaký význam hraje pro vaši továrnu, případně pro celý koncern?

Pro koncern Ikea je dosledovatelnost velice důležitá, protože musíme být schopní kvůli reklamacím, bezpečnosti a materiálovým rizikům ve velmi krátké době vystopovat, odkud zboží došlo. A když to přeneseme na jednotku Components, pro nás je dosledovatelnost super důležitá. Díky našim IT systémům tak dokážeme přesně zjistit, odkud pochází každý šroubek nebo dřevěný kolík a s kterou objednávkou přišel.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatit Logistiku
Jste předplatitel tištěného titulu? Proveďte aktivaci