V námořní dopravě trvá dlouhodobý převis nabídky přepravní kapacity nad poptávkou. "Rejdaři se přesto stále přetahují, kdo bude mít více lodí a větší lodě," říká Petr Rožek. "A pro mne naprosto nepochopitelně i nadále staví obrovské megalodě, které mají o pár centů na kontejner lepší efektivitu. Na druhé straně se však námořní doprava dostala do pasti vlastní velikosti, má totiž tak obrovské lodě, které je problém obsloužit, což ekonomii provozu snižuje."
Petr Rožek rovněž upozorňuje, že neroste dostatečně počet přístavů, které by byly schopny stoprocentně obsloužit lodě s kapacitou 20 tisíc TEU. A kde takové přístavy existují, narážejí na omezení dopravní infrastruktury směrem do vnitrozemí. Po příjezdu megalodě s kontejnery pak hrozí ucpání přístavu.
Podobně vidí situaci Petr Kolář. "Řekl bych, že rejdaři se nepoučili. V období před krizí − v roce 2008 − očekávali světlé zítřky s každoročním výrazným nárůstem přepravených objemů. Objednávali si proto kapacitně velké lodě. Jenomže pak přišla krize, kterou někteří dodnes finančně úplně nerozdýchali. Nyní jsme v roce 2019, vidíme signály počínajícího ochlazování a oni z pohledu objednávek (Order Book) nohu z plynu zásadně nesundávají. Myslím, že je to cyklus, který se do určité míry opakuje."
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111