Po první světové válce získalo tehdejší Československo jakožto jeden z vítězných států na základě Versailleské mírové smlouvy přístup k moři ve dvou lokalitách − prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Labi a extrateritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Hamburk a prostřednictvím plavby po mezinárodní řece Odře a extrateritoriálního nájmu pozemků ve svobodném pásmu přístavu Štětín. Versailleskou mírovou smlouvou bylo stanoveno, že v přístavech hamburském a štětínském pronajme Německo československému státu na období 99 let prostory, které budou podřízeny obecnému řádu o svobodných pásmech a určeny pro přímý průvoz zboží pocházejícího z tohoto státu anebo určeného do něj.

Na základě nájemní smlouvy podepsané mezi Československou republikou a svobodným a hanzovním městem Hamburk pronajalo město našemu státu plochy v bezcelním pásmu na Hallesches Ufer (Saalehafen) a na Dresdener Ufer (Moldauhafen) podle připojeného plánu ve výměře zaokrouhleně 28 540 metrů čtverečních. Nájem započal dnem, kdy nájemní smlouva vstoupila v platnost, tj. 2. 11. 1929 na 99 let.

Poněvadž trvání nájemní smlouvy bylo podle německého práva omezeno, bylo Československu dáno opční právo na prodloužení nájemní smlouvy, a to nejméně na takovou dobu, aby nájemce mohl asi během 50 let ode dne sjednání nájemní smlouvy umořit investice učiněné na najatém pozemku. K této nájemní smlouvě bylo uzavřeno pět dodatkových protokolů (ty se vztahují zejména k určení výše nájemného), dodatek k dodatkovému protokolu, dohoda k nájemní smlouvě a dva protokoly o zvláštních ujednáních.

99 let

Přístav Hamburk pronajal našemu státu plochu téměř 29 tis. m². Smlouva začala platit 2. 11. 1929 a byla uzavřena na 99 let s opčním právem na dalších 50 let.

Kupní smlouvou z 6. 12. 1929 Hamburk jako spolková země prodal Československé republice pozemek v celkové výměře 13 574 metrů čtverečních s hranicí u přístavu Peuter, kanálu Peuter a na vodní cestě Peuter. Kupní cena činila 210 000 říšských marek. Pozemek se přenechal kupujícímu pro účely vnitrozemské plavby. K jiným účelům nesměl být použit. Kupující přiznal prodávajícímu přednostní kupní právo, které má platnost pro veškerý prodej, tj. prodej pozemku vcelku jakož i jeho částí.

Výběrové řízení bez vítěze

Z důvodu dlouhého období, kdy nebylo do majetku České republiky v Hamburku prakticky vůbec investováno, se tento majetek nachází v žalostném stavu. V části Moldauhafen není možné vyvazovat lodě, protože jediné možné úvaziště (dílenská loď) bylo prodáno.

Dne 23. 10. 2009 ministerstvo dopravy vyhlásilo výběrové řízení na nájemce a podnájemce nemovitého majetku ve vlastnictví či nájmu České republiky ve Spolkové republice Německo ve městě Hamburk.

Účelem tohoto výběrového řízení bylo uzavření smlouvy o nájmu a podnájmu specifikovaného majetku se zájemcem, který předloží nejvhodnější nabídku dle stanovených kritérií a za uvedených podmínek. Výběrové řízení na nájemce "českého území" v hamburském přístavu skončilo ale bez vítěze. Ministerstvu dopravy se totiž nikdo nepřihlásil. Nepomohlo ani posunutí uzávěrky soutěže.

Zrušení bezcelního pásma

Hamburský Senát rozhodl, že požádá spolkovou vládu o zrušení bezcelního pásma. Tím skončila několikaletá intenzivní diskuse o budoucnosti bezcelního přístavu. Rozhodnutí vycházelo z širokého konsenzu dosaženého s obchodní komorou Hamburk a sdruženími pro přístavní hospodářství. Příslušné firmy tak musí v dnešní bezcelní zóně dodržovat od 1. ledna 2013 celní předpisy týkající se námořních celních přístavů tak, jak je tomu i ve zbývající části hamburského přístavu, v Rotterdamu, Antverpách či jiných evropských přístavech.

Smlouva uzavřená v roce 1881 v rámci procesu přijetí regulí celní unie a připojení Hamburku k německé říši předpokládala oplocený "bezcelní přístav" ležící mimo celní území Německa, který byl svému účelu předán v roce 1888. Jako vyrovnání za postoupení suverenity německé říši získal Hamburk 40 milionů zlatých marek, které byly použity k výstavbě skladištního města (Speicherstadt).

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.