E-shop Košík začal prodávat část zboží na váhu a téměř bez obalu - jen do papírového sáčku.
E-shop Košík začal prodávat část zboží na váhu a téměř bez obalu - jen do papírového sáčku.
autor: František Brož

Od první poloviny roku 2019 budou obaly používané v současné době u výrobků a příslušenství společnosti Samsung – od mobilních telefonů a tabletů až po domácí spotřebiče – nahrazeny ekologicky udržitelnými materiály, mezi něž patří recyklované plasty, bioplasty či papír.

Jihokorejský výrobce se tak přidává k řadě firem, které mění svoji obalovou strategii. Patří k nim také třeba obchodní řetězec Kaufland, který se zavázal do roku 2025 snížit množství plastového odpadu nejméně o 20 procent. V současné době redukuje obaly produktů a omezuje igelitové fólie. Například sortiment nákupních tašek se v minulém roce rozšířil o látkovou tašku z bio bavlny.

Český e-shop s potravinami Košík.cz zase navázal spolupráci se společností MIWA, která prosazuje bezobalové hospodářství. V rámci první etapy je možné objednávat ze 60 druhů sypkých surovin na váhu do recyklovaných sáčků.

Téměř bez obalu je možné koupit například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny. Nabídka se bude postupně navyšovat na základě zákaznických požadavků. V e-shopu stačí zadat požadované množství, suroviny na váhu pak s dalšími položkami dorazí v jednodruhovém papírovém sáčku s polepkou, splňujícím FSC certifikaci.

Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá specializovanou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku v pražských Horních Počernicích. Systém, jehož vývoj trval několik měsíců, byl navržen tak, aby bylo možné ho okamžitě integrovat do stávající logistiky Košíku. S jeho spuštěním zároveň začaly práce na druhé fázi projektu, která zhodnotí zkušenosti zákazníků s bezobalovými nákupy a jíž se budou na základě vzájemného memoranda účastnit vývojáři z technologické firmy MIWA zaměřené na systémy distribuce a prodeje nebaleného zboží.
Dalším příkladem z Česka je největší e-shop Alza. Ten loni zahájil prodej řady výrobků pod vlastní značkou, která nyní zahrnuje 49 položek. Výrobky se prodávají v ekologickém a plně recyklovatelném balení s potiskem na bázi sójových bobů.

Telefony v udržitelném balení

Zmíněný Samsung nahradí u mobilních telefonů, tabletů a nositelné elektroniky plastový materiál používaný k balení tvarovanou buničinou a u příslušenství budou plastové obalové sáčky nahrazeny ekologickými materiály. Samsung také změní design nabíječek telefonů, u nichž nahradí lesklý povrch matným, takže nebude nutné nadále používat plastovou ochrannou fólii, což také přispěje k nižší spotřebě plastů.

Samsungs Ecofriendly Packaging Policy

Plastové obaly používané k ochraně povrchu domácích spotřebičů, jako jsou televizory, chladničky, klimatizace a pračky, jakož i ostatních kuchyňských spotřebičů budou také nahrazeny obaly obsahujícími recyklované materiály a bioplasty, které jsou vyrobeny z plastových odpadů a materiálů nepocházejících z fosilních paliv, jako je škrob nebo cukrová třtina.

Pokud jde o papír, Samsung bude do roku 2020 používat na obaly a příručky pouze vláknité materiály certifikované globálními environmentálními organizacemi, jako jsou Forest Stewardship Council, Programme for the Endorsement of Forest Certification Scheme a Sustainable Forestry Initiative.

„Samsung Electronics přistupuje k řešení ekologických problémů dnešní společnosti, která se potýká s vyčerpáváním přírodních zdrojů a nadměrným množstvím plastových odpadů,“ uvedl Gyeong-bin Jeon, vedoucí Globálního centra spokojenosti zákazníků společnosti Samsung.

Nevyhazovat drogistické obaly

Další obchodní gigant, Procter & Gamble (P&G), zahájila spolupráci s provozovatelem platformy Loop firmou TerraCycle. Obě společnosti chtějí naučit zákazníky nevyhazovat obaly od drogistického zboží.

Projekt funguje tak, že lidé mají místo vyhazování použitých obalů od pracích prášků a ústních vod dávat do speciálních kontejnerů. TerraCycle je vyzvedne, vydezinfikuje a znovu naplní. Systém má připomínat doručování mléka ve sklenicích, což byl systém populární především ve Spojených státech v minulém století.

P&G tak nyní přidává k již existující platformě Loop 11 svých značek včetně Pantene, Tide, Cascade, Crest, Ariel, Febreze, Oral-B, Gillette, Venus, Pampers a Always. Pro některé výrobky zachová firma stávající obaly, pro některé musí vyrobit nové. Model bude testovat od poloviny letošního roku v Paříži a New Yorku. S Prahou se zatím v projektu nepočítá.

Autoři: rn