EasyJet se během 23 let svého fungování zařadil mezi největší letecké dopravce Evropy. Firma, která vyrostla na fenoménu nízkonákladového provozu, je populární i v Česku, kde se předloni stala s 1,2 miliony přepravených cestujících pátým největším dopravcem na pražském Letišti Václav Havla.

Hlavní základnu má ale na londýnském letišti Gatwick, kde před dvěma lety proběhla reorganizace provozu a EasyJet musel přesunout všechny aktivity na severní terminál. Nebyla to jediná proměna. "Naše infrastruktura byla zahlcená a bylo jasné, že na Gatwicku potřebujeme změnit procesy pozemních operací," vzpomíná Alberto Santamarta, ředitel pozemních operací pro Spojené království a Evropu společnosti EasyJet. Od listopadu 2017 tak dopravce začal spolupracovat s novým operátorem pozemních operací.

Tím se stala trochu překvapivě společnost DHL Supply Chain, pro niž šlo o nový typ služby. I když ne tak úplně nový. Jiná − expresní − divize DHL je jedním z největších nákladních dopravců na světě, tudíž má značné zkušenosti s odbavením zásilek ve svých letadlech, a na projektu pozemních operací pro EasyJet s divizí kontraktní logistiky aktivně spolupracovala. "Přeprava expresních a balíkových zásilek je podobně jako u přepravy osob velice citlivá na dodržování časových termínů, způsob uvažování je tak shodný," uvedl Martin Willmor, generální ředitel DHL Supply Chain pro Spojené království a Irsko.

Na další letiště

"Jsme moc spokojeni s tím, jak se vyvíjí partnerství se společností DHL na londýnském letišti Gatwick. Tým provedl přínosné změny, které zvýšily spokojenost našich zákazníků a zvýšily naši dochvilnost," říká Alberto Santamarta.

DHL se tak zřejmě popasovalo s novou rolí, která zahrnuje mimo jiné odbavení až 200 letadel denně, velice dobře. Po prvním roce hlásí šestiprocentní zpřesnění operací a nový kontrakt s EasyJetem. Od letošního února bude zodpovědná za řízení pozemních operací i na letištích v Manchesteru a Bristolu.

Spolupráce v číslech
  • Délka kontraktu – 5 let
  • Ročně 60 700 letů
  • 6,1 mil. kabinových zavazadel
  • 3,9 mil. kufrů
  • 9 mil. cestujících
  • Přes 900 pracovníků
  • 480 kusů vybavení pro pozemní operace

61 tis.

Pětiletý kontrakt na Gatwicku zahrnuje ročně operace pro 60 700 letů.

Bude tam zajišťovat − podobně jako na Gatwicku − klíčové zákaznické služby a logistické operace, včetně příletů cestujících a odbavení zavazadel, třídění zavazadel, odbavení u nástupní brány, nakládání do letadla a vykládání z letadla. Celkem se bude jednat zhruba o 700 letů týdně z Bristolu, kde je EasyJet největším dopravcem, a 500 letů z Manchesteru, kde je druhý největší.

V zákulisí

O spokojenosti obou firem se spoluprací vypovídá i to, že na Gatwicku nedávno uspořádaly pro evropské novináře prohlídku provozu pod názvem "Behind the Scenes".

DHL zajišťuje pro EasyJet na druhém největším londýnském letišti prakticky vše kolem zavazadel a cestujících. V rámci pětiletého kontraktu se má logistická firma postarat ročně o více než 60 tisíc letů, 6,1 milionu kabinových zavazadel, 3,9 milionu kufrů a 9 milionů cestujících. Na to si musela pořídit 480 kusů různého vybavení pro zajištění pozemních operací a najmout téměř tisícovku zaměstnanců, většina ale přešla od bývalého zaměstnavatele.

Spolupráci obou firem charakterizuje důraz na pozitivní zákaznickou zkušenost, která je patrná především u odbavení. To zajišťují automatické technologie. Cestující procházejí přes stanice s biometrickými skenery, kde přiloží ke čtečce svůj pas a senzory porovnají data se skutečnou vizáží pasažéra. Pokud je stroj spokojený, pustí pasažéra dál. Také odbavení zavazadel probíhá automaticky, a to pomocí dopravníkové dráhy a zařízení se skenerem a tiskárnou štítků.

I tak se ale mezi cestujícími pohybují lidé, kteří jim pomáhají s odbavením nebo radí v případě problémů. Rovněž tento servis má na starosti personál DHL, který nosí na uniformách i logo EasyJetu.

Odbavení, při kterém se tvoří na většině letišť dlouhé fronty, tak funguje plynule, přičemž průměrný čas zde strávený se snížil pod pět minut. A v budoucnu by mohlo být ještě kratší. Vizí je totiž odbavení absolutně bez letenek, jen prostřednictvím přihlášení do aplikace a kamery na mobilu.

Logistika kufrů

Jednou ze skutečně logistických služeb, které DHL na Gatwicku zajišťuje, je manipulace se zavazadly, jejich třídění a nakládání do letadel. Každý kufr nebo batoh, který se má přepravovat v nákladním prostoru, dostane etiketu s čárovým kódem. Po automatickém odbavení směřují zavazadla po dopravníkovém pásu k překladišti. Zde se přesouvají na speciální dráhu, která má místo pásu jakési kolébky, na něž se ukládají jednotlivé kusy. Díky skenování kódů třídicí systém pozná, kdy má kterou kolébku zhoupnout tak, aby z ní zavazadla padala rovnou na skluzavku, jež odpovídá určité destinaci. Po ní sjíždí zavazadla k operátorům, kteří odlepují z etiket na kufrech čárové kódy, jež přilepují na papír se seznamem nákladu. Pak ručně překládají zavazadla na vozíky, jež tahač následně odváží na letištní plochu k naložení do letadel.

Harmonogram letů je sice vcelku stabilní, často ale dochází k drobným změnám, jako je rušení některých letů, zpoždění nebo ad hoc přesuny časů kvůli servisu letadel. Třídicí systém se proto nastavuje každý den.

Kromě haly pro třídění zavazadel provozuje DHL na druhé straně Gatwicku také konsolidační hub s plochou 4400 metrů čtverečních, kde shromažďuje zboží, které směřuje do obchodů v letištních halách. V hubu vše prochází kontrolou a identifikací. Část zboží se ukládá do skladu, většina se ale rovnou konsoliduje a převáží se na doručovacích vozech do prodejen.

Ztráty a nálezy

DHL na Gatwicku také provozuje kontrolní centrum, které organizuje a hlídá všechny procesy související s přesunem letadel EasyJet, nakládáním zavazadel a nastupováním cestujících. Jeho informační systém je on-line propojený se softwarem letiště pro sledování pohybu letadel a nyní začíná využívat i datovou analýzu a strojové učení pro predikci vývoje poptávky po leteckých službách a tím i plánování kapacit pro pozemní operace.

Další, nemálo podstatnou součástí spolupráce mezi leteckým dopravcem a logistickou firmou je servis kolem zpožděných, ztracených nebo poškozených zavazadel. Jen v letadlech totiž cestující zapomenou kolem 2000 předmětů za měsíc. Součástí zajištění pozemních operací pro letecké dopravce je tak řada služeb s vyšší přidanou hodnotou, a tím i možností vyšší marže. Podle jednoho z manažerů DHL se bude do budoucna jednat o strategický byznys, který chce firma i nadále rozvíjet.

Článek vyšel v časopisu Logistika 12/2018.

Související