Sílící konkurence na trhu i obrovské náklady na vývoj a výrobu elektrických vozů a zavádění autonomních systémů nutí automobilky navazovat nová obchodní spojenectví. Nejnověji se rozhodly uzavřít alianci německý Volkswagen, největší evropská automobilka, a americká dvojka Ford Motor.

Firmy ale upozornily, že nepočítají s vlastnickým propojením. První společně vyvinutá vozidla by se podle nich mohla objevit na trhu již v roce 2022, uvedla agentura AP. Na provozních výsledcích by se nová výroba měla projevit o rok později.

Ford bude pro obě společnosti projektovat a vyrábět pickupy střední třídy a větší dodávkové vozy pro evropské zákazníky. O vývoj a výrobu městských dodávek se postará VW. Automobily by se mohly vyrábět v závodě Fordu v Turecku, oznámila německá automobilka.

Výhledově rovněž nelze vyloučit, že Němci budou vyrábět v amerických továrnách Fordu. V USA uvažují také o výstavbě továrny Audi, ale zatím o tom nerozhodli, uvedl server Usatoday.com.

„Pro Volkswagen je tato aliance i důležitým opěrným bodem pro posílení konkurenceschopnosti," řekl Herbert Diess, šéf německého koncernu, jehož součástí je také mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.

Dohodnutá spolupráce podle šéfa Fordu Jima Hacketta posílí efektivitu obou podniků a zlepší jejich schopnost čelit náročným úkolům do budoucna. „Poskytne nám to možnost spolupracovat při vytváření nové éry mobility,“ prohlásil Hackett. Žádné snižování pracovních míst v souvislosti s aliancí neočekává, podrobnosti o dopadech na regionální činnost automobilka zveřejní v příštích týdnech.

 

Infografika

 

Ford doufá, že spolupráce s Volkswagenem mu pomůže snáze překonat problémy, s nimiž se potýká v Evropě a jichž v případě „divokého“ odchodu Británie z Evropské unie přibude. „Avšak z Evropy odejít nehodláme, jako to udělal v roce 2017 General Motors,“ říká Hackett.

Alianci bude řídit společný výbor, v jehož čele stanou Diess a Hackett. Výbor bude zahrnovat i další vysoce postavené manažery obou automobilek.

Aliance by měla podle partnera poradenské firmy EY Petra Knapa oběma skupinám pomoci rozprostřít vývojové náklady a dosáhnout snížení jednotkových nákladů zvýšením objemů výroby. „Nižší náklady a obhájení ziskových marží bude pro obě firmy zásadní. V časech, kdy se odvětví pouští do náročných bitev v nových oblastech mobility s technologickými giganty a zároveň čelí poklesu či stagnaci hlavních trhů, jsou nákladové úspory zásadní. Pro Ford šlo možná o jednu z mála cest, jak si před akcionáři obhájit pokračování fungování v Evropě a nenásledovat společnost GM, která z Evropy odešla úplně," řekl Knap ČTK.

“Partnerství uzavřené mezi Volkswagenem a Fordem symbolizuje rozsáhlé změny, které nastávají v celém odvětví. Firmy budou sdílet vyšší náklady spojené s nástupem elektromobility a autonomních řídicích systémů. Tím se podělí také o rizika, neboť dnes nikdo neví, zda se miliardové investice do nových technologií opravdu vyplatí," komentuje Michelle Krebsová, analytička firmy Autotrader. Podle ní lze v dohledné budoucnosti očekávat další podobná partnerství.

Oba výrobce trápí stejné problémy

Volkswagen a Ford uzavřely obchodní spojenectví v době, kdy světový automobilový průmysl čekají po osmiletém boomu horší a nejisté časy. Celosvětový prodej nových osobních a lehkých užitkových aut loni podle údajů LMC Automotive meziročně klesl o půl procenta na necelých 95 milionů vozů.

Jak Volkswagen, tak Ford postihl klesající prodej naftových aut i oslabení na čínském trhu, první v tomto století. Herbert Diess se několikrát nechal slyšet, že o tom, které automobilky v budoucnu přežijí a které zaniknou, se rozhodne právě v Číně. Loni tam šéf VW strávil celkem dvacet dní, letos to bude asi dvakrát více, napsal list Handelsblatt. Podle některých expertů může být stoupající závislost Volkswagenu na Číně nebezpečná.

Nevalně je na tom také automobilový trh v USA, kde prodej nových osobních a lehkých užitkových aut loni stoupl jenom o 0,6 procenta na necelých 17,3 milionu. Letos odbyt klesne na 16,8 milionu a v roce následujícím dál na 16,5 milionu, uvádí v předpovědi zveřejněné na detroitském autosalonu analytická společnost Cox Automotive. „Bude-li zavedeno pětadvacetiprocentní dovozní clo, bude odbyt ještě slabší,“ varuje Jonathan Smoke, hlavní ekonom zmíněné společnosti.

Související