Největší čínský e-shop Alibaba v první etapě své expanze do Evropy investuje nejméně 75 milionů eur (v přepočtu přes 1,9 miliardy korun).
Největší čínský e-shop Alibaba v první etapě své expanze do Evropy investuje nejméně 75 milionů eur (v přepočtu přes 1,9 miliardy korun).
autor: Reuters

Nejbohatší Číňan Jack Ma si předsevzal, že od základu změní světový obchod. Zakladatel a šéf největšího čínského e-shopu Alibaba proto vytvořil a zavedl novou globální platformu. Tu mohli zprvu bezplatně využívat čínští spotřebitelé, poté ji exportoval do jihovýchodní Asie a Afriky a nyní přichází na řadu Evropa. V ní se tržby e-shopů v letech 2013−2018 zhruba zdvojnásobily a loni dosáhly 602 miliard eur.

Jack Ma o expanzi do Evropy dlouho mlčel. První plány zveřejnil loni v létě, oznámil, že svoji elektronickou světovou obchodní platformu (anglicky eWTP) hodlá zavést zprvu v Belgii. Nyní list Handelsblatt informoval o detailech − součástí předběžné dohody s belgickou vládou je ujednání, že celní odbavení čínského zboží bude probíhat elektronicky. Tedy podstatně rychleji než nyní.

Dodávky levného čínského zboží, po němž je v Evropě stále větší poptávka, se v dohledné budoucnosti urychlí i díky obřímu logistickému centru, které se staví v belgickém Lutychu − nedaleko jeho letiště − na ploše 220 tisíc čtverečních metrů. Alibaba v první etapě výstavby investuje nejméně 75 milionů eur (v přepočtu přes 1,9 miliardy korun).

602 miliard

eur jsou odhadované tržby evropských e-shopů v roce 2018.

Jack Ma zdůrazňuje, že nové centrum bude sloužit hlavně menším evropským firmám vyvážejícím do Číny a dalších zemí mimo Evropskou unii. Ale podle expertů mu jde v prvé řadě o vývozní expanzi své vlasti, kde je členem komunistické strany a veřejně ujišťuje, že "je připraven obětovat pro stranu a lid cokoli".

"Projekt v Lutychu zapadá do mnohem rozsáhlejších plánů Alibaby, který chce ovládnout světový digitální obchod. Jakmile platforma vznikne, stane se nepochybně zajímavou pro čínské firmy vyvážející do Evropy," míní Olaf Rotax, šéf německé firmy dgroup, radící klientům při zavádění digitalizace.

Je to teprve začátek. Alibaba kontroluje v Číně zhruba 80 procent tamního internetového obchodu, který dosahuje ročního obratu kolem 526 miliard eur. Firma hodlá v následujících pěti letech do své obchodní ofenzivy v zahraničí investovat přes 13 miliard eur (v přepočtu asi 338 miliard korun). Logistické centrum nedaleko Lutychu nebude v Evropě jediné. Firma plánuje další v Bulharsku.

Jack Ma si podle Rotaxe svůj "útok na Evropu" dobře promyslel. V konkurenčním souboji s americkým Amazonem a dalšími hráči spoléhá i na spolupráci s poskytovatelem logistických služeb Cainiao, jenž je součástí Alibaba Group. Pro svoji expanzi využije také firmu Alipay − největšího čínského poskytovatele bezkontaktních plateb přes mobil. Jejích služeb v současné době využívá přes půl miliardy lidí. Loni vstoupila rovněž do Česka.

Alibaba hodlá svoji pozici v Evropě posilovat také převzetím menších internetových obchodníků. Jeho kořistí se mohou stát například německé e-shopy Zalando nebo Lesara.

Podle Jana Vetyšky, šéfa tuzemské Asociace pro elektronickou komerci, je podstatné, jak přesně bude vstup Alibaby na evropský trh vypadat: "Jedna věc jsou sklady, další ale například cílení na konkrétní trhy, jako je ten český. Dost pochybuji o tom, že by Alibaba v Evropě hodlal třeba vytvořit různé jazykové verze svého webu." Také zatím není jasné, zda bude evropský byznys Alibaby stále řízen přímo z Číny, nebo zda firma založí v Evropě oficiální pobočku. "Pokud ano, pak by se samozřejmě jednalo o velkou konkurenci pro místní e-shopy. Alibaba by pak ale musel dodržovat evropské spotřebitelské zákony a normy," upozorňuje Vetyška.

Plánovaná čínská ofenziva v evropském internetovém obchodu se dotkne také Česka, kde podniká přes 43 tisíc e-shopů a zkušenosti s nimi má devět lidí z deseti. Češi přes internet v roce 2017 nakoupili zboží za 115 miliard korun a loni podle předběžného odhadu asi za 135 miliard korun.

Zájem českých kupujících o levné čínské zboží stoupá, i když se na jeho dodání čeká i několik týdnů. Celkový počet zásilek ze zahraničí, které přijímá Česká pošta, loni podle odhadu Generálního ředitelství cel stoupl na 27 milionů ve srovnání s 15,7 milionu v roce 2017. "Počet zásilek roste. Na konci srpna jsme měli úplně stejný objem zboží jako za celý rok 2017," říká Martina Kaňková, mluvčí GŘ cel.

Z celkového počtu zásilek v hodnotě do 22 eur, které jsou osvobozeny od všech poplatků, připadalo v roce 2017 na ty z Číny asi 60 procent. Přesnější údaje za uplynulý rok zatím nejsou k dispozici.