První změny ve vedení SŽDC se udály už v úvodu roku, kdy z funkce generálního ředitele odstoupil Pavel Surý, který v čele organizace působil od roku 2014. Novým šéfem správy železnic byl jmenován dosavadní náměstek pro provozuschopnost dráhy Jiří Svoboda.

Surý svůj krok odůvodnil osobními důvody, krátce poté se přesunul na pozici oblastního ředitele SŽDC v Plzni. I na této pozici ovšem za nedlouho skončil. Svoboda po svém nástupu do funkce provedl řadu organizačních změn, zrušen byl například úsek správy majetku včetně pozice náměstka, kterou do té doby vykonával Tomáš Drmola. Celkem po změnách skončila v organizaci více než stovka řídicích pracovníků organizace.

Další personální změny na železnici pokračovaly v létě a zasáhly největšího tuzemského dopravce. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nejprve prosadil změny v dozorčí radě Českých drah, v jejímž čele nahradil poslance Milana Ferance (ANO) univerzitní profesor Petr Moos.

Nově složená dozorčí rada následně odvolala tehdejšího předsedu představenstva podniku Pavla Krtka a nahradila ho Miroslavem Kupcem. Z představenstva společnosti byli odvoláni i další členové, jejichž nástupce bude společnost hledat i v příštím roce.

Změny pokračovaly i ve vedení některých dceřiných firem Českých drah. Ťok si od změn slibuje zrychlení liberalizace dopravy na železnici.

Mnoho diskusí vyvolal tendr na nový mýtný systém po roce 2019. V něm uspělo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliard korun za desetiletý provoz systému. Česko-slovenské sdružení tak vystřídá rakouskou společnost Kapsch, která provozovala mýto v Česku od roku 2007.

Dosavadní mikrovlnná technologie bude nahrazena satelitním systémem. Průběh mýtného tendru dlouho zkoumal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který řešil námitky Kapsche. Úřad i přes prvotní zrušení tendru nakonec stížnosti Kapsche zamítl. I přesto se dá očekávat, že spor okolo mýta bude pokračovat i v příštím roce, Kapsch je totiž odhodlán své námitky uplatňovat i u soudu nebo Evropské komise.

K nejvýraznějším tématům letošního roku patří i slevy na jízdném ve veřejné dopravě. Studenti do 26 let a senioři nad 65 let mohou díky vládnímu nařízení cestovat od září ve vlacích a autobusech se 75procentní slevou. Stát kvůli tomu vyčlení na kompenzace slev zhruba šest miliard korun ročně, přesné náklady se ovšem teprve vyčíslí. Po prvních měsících platnosti slev dopravci hlásí růst cestujících v jednotkách procent.

Závěr roku se v dopravě nesl v duchu problémů na dálnici D1, kde kvůli různým důvodům vznikaly několikakilometrové kolony. Potíže vznikaly zejména u opravovaného úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se práce kvůli zpoždění protáhly i do prosince. Stát v reakci na to vyhodil ze stavby zhotovitele, jejichž nástupce bude hledat v příštím roce.

Také se hovoří o možném zákazu jízdy kamionů v nejkrajnějším levém pruhu na českých dálnicích. To navrhuje skupina téměř padesáti poslanců. Zákaz by mohl začít platit už v prvním čtvrtletí příštího roku, pokud se vládním poslancům podaří přesvědčit ty opoziční. Sdružení dopravců proti návrhu brojí, na Slovensku si podobný zákaz tamní vláda i autoklub pochvalují.

Související