DAF předal svoje první nákladní vozidlo s čistě elektrickým pohonem.
DAF předal svoje první nákladní vozidlo s čistě elektrickým pohonem.
autor: DAF

Obchodní řetězec Jumbo převzal lehký tahač DAF CF Electric, který je výsledkem společného vývoje autovýrobce se společností VDL. Firma Jumbo jej bude využívat k zásobování svých supermarketů na jihu Nizozemska.

„Silniční nákladní doprava se bude výrazně transformovat. Zdá se, že elektrická vozidla mají nejlepší pozici stát se běžnými prostředky pro zásobování v městských oblastech. Nebude to dnes ani příští rok, ale rozhodně je to již nedaleká budoucnost,“ uvedl prezident společnosti DAF Trucks Harry Wolters.

„Naším cílem je využívat elektrická vozidla k zásobování 45 procent našich obchodů. Věříme, že do roku 2020 snížíme emise CO2 produkované vozidly společnosti Jumbo o 50 procent oproti roku 2008,“ řekl generální ředitel společnosti Jumbo Frits van Eerd.

Model DAF CF Electric bude zajišťovat rozvážku zboží v okruhu zatím jen přibližně 50 kilometrů. Stanice pro nabíjení akumulátorů nákladního vozidla byla instalována v distribučním centru společnosti Jumbo ve Veghelu.

DAF CF Electric je tahač s konfigurací 4×2, vyvinutý pro silniční přepravu nákladů o celkové hmotnosti soupravy až 37 tun v městských oblastech, kde se standardně využívají návěsy s jednou nebo dvěma nápravami. Základem poháněcí soustavy je elektromotor o výkonu 210 kW napájený lithium-iontovým akumulátorem s celkovou kapacitou 170 kWh. Model DAF CF Electric má dojezd přibližně 100 kilometrů, takže je vhodný pro velkoobjemovou městskou a příměstskou rozvážku nákladů. Akumulátor disponuje funkcí rychlého nabíjení, za 30 minut dosáhne stavu 80 procent své kapacity. Pro úplné nabití stačí 1,5 hodiny.

Volvo, Daimler nebo Tesla

Také další výrobci vyvíjejí tahače na elektřinu. Automobilka Volvo Trucks zveřejnila „zahalené“ snímky nového elektrického nákladního vozu. Kamion plánuje již příští rok předvést v Kalifornii, uvedl americký web TechCrunch.

Automobilka Volvo Trucks přebuduje svůj dosavadní dieselový model VNR a doplní ho elektromotorem. Elektrický kamion využije stejnou technologii pohonných jednotek jako nynější model Volvo FE Electric a od roku 2020 se bude vyrábět pro severoamerický automobilový trh.

„Volvo VNR Electric bude ideální pro vnitroměstskou a regionální distribuci či rozvážku zboží na kratší vzdálenost. V této oblasti budou mít elektrokamiony zpočátku největší dopad," řekl Johan Agebrand, marketingový ředitel Volvo Truck North America.

Německá automobilka Daimler Trucks North America zase v červenci uvedla, že začne testovat 20 plně elektrických poháněných nákladních vozů. Také americká automobilka Tesla, která představila prototyp Tesla Semi loni v listopadu, začala na začátku tohoto roku testovat své prototypy v Kalifornii a Nevadě. Ředitel společnosti Elon Musk uvedl, že výrobu těžkého nákladního automobilu Tesla Semi zahájí v roce 2019. V Kalifornii chce své elektronické nákladní vozy určené pro logistickou firmu UPS testovat také společnost Thor Trucks.

Autoři: rn, vm