Loni otevřela Škoda Auto automatizovaný sklad menších dílů (AKL) v Kvasinách, od letošního července běží podobné − ale větší a propracovanější − zařízení i v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.
"Loni se nám podařilo procesy ve výrobní logistice v závodě Kvasiny podstatně zlepšit. S novým automatickým skladem menších dílů teď zvýšíme na novou úroveň i efektivitu procesů v našem hlavním výrobním závodě. Sklad menších dílů v Mladé Boleslavi je výrazně větší a širší a díky moderní technice v duchu principů Průmyslu 4.0 také optimálně připravený pro budoucí požadavky na výrobu automobilů," uvedl člen představenstva za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus, který nedávno uvedl sklad oficiálně do provozu spolu s vedoucím logistiky značky Jiřím Ceem a zástupcem odborů Milošem Kovářem.
Roboti s očima
Nový automatický sklad nahradil v Mladé Boleslavi 22 pracovních míst, což se v čase nedostatku pracovní síly a zvyšujících se mezd hodí. Stále se ale kolem něj pohybuje i řada lidí. Buď přivážejí a odvážejí náklad na vysokozdvižných vozících, na kontrolní stanici řeší případné chyby, nebo naskladňují přepravky (KLT) na dvou manuálních vstupech. Na dalších dvou vstupních pracovištích pak už ale pracují jiné paže − robotické.
Vyšperkované robotické dvojče
Tyto automatizované vstupy zahrnují tři válečkové dráhy. Robotická ramena přebírají přepravky uložené na kovových paletách ze dvou drah najednou, aby byla dostatečně vytížená, a přesouvají je na dopravníkovou dráhu směřující k zakladačům. Třetí dopravník na vstupu pak slouží pro prázdné palety. Jakmile jejich počet dosáhne určitého počtu, stoh se posune ke kraji a operátor odveze pomocí vozíku.
Robotické rameno umí uchopit přes 20 typů jednotek, jako jsou plastové a kartonové přepravky nebo palety. "Robot obsahuje kameru s jedinečnou funkcí rozpoznání mozaiky přepravek. Udělá si několik fotografií a podle algoritmu detekuje hrany boxů, aby je mohl uchopit na správném místě. Robot pak nehledá jednotlivé boxy, ale ví přesně, kam má najet," upřesňuje David Vostrý, koordinátor projektu AKL ve Škodě Auto.
Na rozdíl od robotických vstupů na těch manuálních pokládají vysokozdvižné vozíky palety na zvedací otočné stoly. Ty pracovníkům usnadňují přesun přepravek z palet na dopravníkové dráhy. Pokud systém po načtení identifikačních dat detekuje, že mají přepravky vyšší hmotnost, vyzve pracovníka, aby k přesunu použil pomocný ruční manipulátor. Manuální vstupy se používají pro materiál dodaný v náhradním balení, nebo pokud se jedná o díly s velmi nízkou obrátkovostí, tudíž jsou na jedné paletě přepravky s různými položkami.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111