Balíkové služby a e-shopy hledají alternativní způsoby doručení.
Balíkové služby a e-shopy hledají alternativní způsoby doručení.
autor: Deliv

Extrémní růst prodejů před Vánoci donutil online prodejce i doručovatele balíků vymýšlet nové způsoby, jak dostat zboží ke konečným zákazníkům rychleji a efektivněji. Využívají pro to i neobvyklé lokality, jako jsou staré továrny nebo nevyužívaná parkoviště, na nichž staví stany či odstavují přívěsy plné objednaného zboží, informoval zpravodajský server The Wall Street Journal.

Garáže v obchodních centrech, menší nebytové prostory nebo třeba kontejnery využívají k výdeji zásilek či závěrečné fázi doručení i balíkové služby ve velkých evropských městech, jako je Paříž, Londýn nebo Berlín. Firmy také testovali doručování do vozů zákazníků.

E-commerce firmy tak bojují proti nedostatku skladovacích a distribučních ploch ve velkých městech, kde zároveň žije nejvíc online zákazníků. Sklady, které bývají v období předvánoční nákupní horečky plné, stojí obvykle na okrajích dopravnou přetížených aglomerací. Firmy se snaží pomocí provizorních logistických dep umístěných v širších centrech měst vylepšit poslední a nenáročnější fázi celého dodavatelského řetězce – tzv. poslední míli.

Zároveň jde o součást konkurenčního boje mezi největšími obchodníky v USA, jako jsou Amazon, Walmart nebo Target, kteří nabízejí rychlé doručení bez dalších poplatků stále většímu počtu zákazníků.

Nejméně ve třech velkých městech tak Amazon zajišťuje doručování prostřednictvím velkých stanů na prázdných pozemcích. Firma do těchto distribučních bodů přepravuje zásilky, které zde přebírají kurýři a doručují je konečným zákazníkům. Mnozí z doručovatelů přitom pracují v rámci služby Amazon Flex, což je mobilní aplikace podobná té od firmy Uber. Tito kurýři využívají vlastní vozy a pracují, když se jim to zrovna hodí, popisuje deník WSJ.

Amazon také uvedl, že provozuje kolem stovky podobných „doručovacích stanic“ a řadu z nich využívá i mimo hlavní prodejní sezónu. V oblasti Thousand Oaks nedaleko Los Angeles například zásilky Amazonu čekají na kurýry uzavřené v návěsech odstavených na oploceném parkovišti.

Realitní společnost JLL zase proměnila 350 tisíc metrů čtverečních parkovacích ploch pod slavným parkem Millenium v Chicagu na logistické prostory určené pro doručování zásilek. Podle Grega Mattera z JLL se poptávka po parkování snížila, přitom garáže jsou vhodné i pro větší nákladní auta, takže tato proměna dávala smysl. Navíc by se „logistické“ garáže mohly v budoucnu využívat i pro zásobování kamenných obchodů v centru.

Online obchodníci hledají logistické plochy i v New Yorku. Podle serveru WSJ tu proto vznikla řada projektů, kdy se staré nevyužívané sklady a továrny přestavují na nová logistická centra. V oblasti také vzniká několik vícepodlažních skladovacích budov. Cílem je co nejlépe využít průmyslové plochy, jejich nájem je kolem New Yorku velice drahý.

Do hry vstupují také různé start-upy. Například služby jako Flexe, Flowspace či Warehouse Exchange nabízejí nájemcům skladů zprostředkování podnájmů nevyužitých části dalším společnostem. Firmy jako Deliv, Shipsi nebo Darkstore zase nabízejí služby zaměřené na rychlé doručování ve městech.

V Praze nabízí Košík.cz doručování late night.Novinky v doručování balíků spouštějí i české firmy, i když zatím nejsou tak odvážné jako v USA. Například online supermarket Košík.cz bude zásilky rozvážet poslední dny před Vánoci v Praze a středních Čechách až do půlnoci a e-shop Czc.cz bude vydávat zboží na počkání přímo ve svém hlavním skladu v Rudné u Prahy.

Autoři: Radek Novotný