Škoda rozšířila své centrum náhradních dílů.
Škoda rozšířila své centrum náhradních dílů.
autor: Škoda Auto

Škoda Parts Center je významným pilířem poprodejní logistiky podniku. Celková plocha areálu vzrostla po rozšíření o 60 tisíc na celkových 180 tisíc metrů čtverečních. Samotné skladovací plochy nyní zabírají více než 105 tisíc metrů čtverečních, což odpovídá ploše přibližně třinácti fotbalových hřišť. Sklad denně přijímá zhruba 28 tisíc objednaných položek a pro zákazníky ve více než sto zemích světa představuje důležitou součást globální distribuční sítě originálních náhradních dílů Škoda i dalších značek koncernu Volkswagen. Aktivní sortiment zahrnuje kolem 140 tisíc položek, expedici dílů zajišťuje zhruba 550 zaměstnanců.

Škoda Auto zajišťuje prodej a distribuci náhradních dílů od roku 1992, kdy tuto činnost převzala od státního podniku Mototechna. Nejdříve se zásilky distribuovaly přímo z areálu výrobního závodu, ale brzy bylo zřejmé, že je pro další rozvoj značky nezbytné vybudovat zcela nový sklad a distribuční centrum. V roce 1998 byl otevřen nedaleko Mladé Boleslavi nový sklad s terminálem pro příjem a expedici zboží a administrativní budovou. Sklad byl postupně několikrát rozšiřován, naposledy v letošním roce. Výsledkem je současných více než 105 tisíc metrů čtverečních, jež jsou k dispozici pro skladování Škoda Originálních dílů a příslušenství.

Na příjmu ve skladu se v jednotlivých halách denně schází díly od celkem 1944 dodavatelů z České republiky a dalších 44 zemí. Kapacita příjmových pracovišť pracujících v třísměnném provozu činí zhruba 200 odbavených nákladních vozů s paletami plnými materiálu denně. Transport z oblasti příjmu do jednotlivých skladů a dále až na expedici zajišťuje 142 elektrických vozíků, které každý den přepraví tisíce přepravních jednotek. Tok veškerého materiálu je řízen systémy SAP a ITM, které pomocí skenování čárového kódu v kombinaci s mobilními terminály zajistí, že každá paleta dorazí na správné místo určení ve správném množství a ve správný čas. Takto monitorován je každý krok od příjmu, přes zaskladnění, vychystání až po expedici k zákazníkovi.

infografika: Centrum náhradních dílů Škoda Auto v číslech

Plně automatický výškový sklad – zatímco v klasických paletových nebo regálových skladech manipuluje s díly obsluha vozíků, ve výškovém skladu je proces zaskladňování a vyskladňování plně automatický. V každé z jedenácti uliček pracuje automatický regálový zakladač, který se orientuje podle laserových paprsků. Všech jedenáct uliček regálů o výšce 42 metrů pojme dohromady celkem 40 tisíc palet. Za hodinu lze naskladnit či vyskladnit přes 200 palet. Následný proces vychystání jednotlivých zakázek má na starosti dvanáct operátorů pracujících ve třech směnách. Při práci jim pomáhá systém pick by light („vezmi ze světlem označené palety“) a každá položka je potvrzována naskenováním čárového kódu.

Palety s materiálem jsou uskladněny na systémových podlážkách. Palet je celkem čtrnáct různých druhů. Každá paleta, která se vrátí do Škoda Parts Center a je určena pro výškový sklad, prochází automatickou 3D kontrolou, která prověřuje její rozměry a hmotnost. Tolerance je nastavena na 16 milimetrů, pokud se od ní paleta v důsledku nějakého poškození nebo zkroucení odchýlí, je vyřazena ze systému.

Expedované náhradní díly putují k odběratelům po silnicích, kolejích, vodě i vzduchem. Nejvzdálenějším místem, kam se zakázky s díly dopravují, je Nový Zéland.

Autoři: pat, rn