V Česku existuje přes 40 tisíc aktivních e­-shopů a do budoucna se očekává jejich další nárůst - Ilustrační foto.
V Česku existuje přes 40 tisíc aktivních e­-shopů a do budoucna se očekává jejich další nárůst - Ilustrační foto.
autor: HN – Matej Slávik

Další rozmach omezuje hlavně dostupnost pracovní síly a pozemků pro výstavbu distribučních center. Přes uvedené limity je pro výstavbu plánováno více než dva miliony čtverečních metrů nových skladových prostor. Přes jeden milion čtverečních metrů ploch bude umístěno v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji. Právě tyto regiony nejvíce profitují ze zlepšujícího se napojení na německou dálniční síť. „Nejvíce skladových ploch obsazených e-shopy a retailery zůstává v širším okolí Prahy, největší spotřebitelské základně v rámci ČR a zároveň oblasti s nejvyšší koncentrací pracovní síly,“ říká Dušan Drábek z BNP Paribas Real Estate APM ČR.

E-commerce v ČR dále poroste

Tržby e-commerce v ČR by podle sdružení APEK měly letos přesáhnout 130 miliard korun. A lze očekávat ještě větší zrychlení růstu. Zatímco v Německu činila v roce 2017 průměrná útrata v e-shopech 1037 eur za osobu a rok a ve Velké Británii dokonce tři tisíce eur, čeští klienti na internetu učinili za stejné období nákupy za necelých 400 eur.

„E-commerce a retail tvoří až 30 procent veškeré poptávky po skladových nemovitostech a tento sektor je tak hlavním tahounem trhu. Kvůli klesající dostupnosti pracovní síly a stoupajícím nákladům hovoří logistické společnosti i sami operátoři o nezbytné automatizaci, mechanizaci a službách s vyšší přidanou hodnotou,“ vysvětluje Lenka Šindelářová z BNP Paribas Real Estate APM ČR.

O konjunktuře domácích e-shopů svědčí výmluvně například společnost Notino, která z jihomoravského distribučního centra pokrývá poptávku téměř po celé Evropě. V předvánočním období plánuje odbavit 80 tisíc zásilek denně, do pěti let to ale má být 250 tisíc zásilek. „Podle mého názoru je stále největší výzvou rychlost doručení. Tuto bariéru v podobě doby doručení se snažíme stále zmenšovat, a to je i jeden z hlavních důvodů, proč uvažujeme o dalších distribučních centrech. Chceme být co nejblíže k zákazníkům,“ říká ředitel logistiky Notino Tomáš Hofer.

Sílící poptávka zákazníků po nákupech po síti stojí za soustavným nárůstem počtu e-shopů. Podle odhadů by jich mělo být letos přes 40 tisíc, kdy na on-line prodej sází v rámci vícekanálového prodeje i velcí retaileři. Letošní tržby podle kanálů prodeje budou známé až z počátku roku 2019. Výmluvné jsou však už údaje za rok 2017. E-commerce měl na celkových obratech v maloobchodu podíl 10,5 procent, zatímco lídr evropského trhu, Velká Británie, v tom samém období vykázala sedmnáctiprocentní podíl.

Automatizace má své požadavky na sklady

S ohledem na vysoký počet hráčů na zdejším trhu se začíná značně diverzifikovat poptávka po typech skladů i lokalitách. Velmi záleží na tom, jaký trh operátor pokrývá: například distribuční společnost Geis, která získala do svého portfolia německý e-shop Babymarkt, umístila tento sklad u severočeského Chomutova.

„Poroste jistě význam multi-user skladů, pro které se vyplatí instalovat nejnovější technologie pro co nejefektivnější využití plochy jako patrové mezaniny či spádové skladování, ale také zkrácení doby vychystávání a maximální snížení chybovosti,“ říká Pavel Křížek, ředitel logistiky Geis CZ. Již dnes jsou podle něj zcela běžné takové technologie jako automatické dopravníky, prstové vychystávací skenery, pick by voice nebo pick by light technologie pro vychystávání, nemluvě o dalších IT technologiích včetně kvalitního skladového softwaru, které jsou základem dobrého fungování logistiky.

Potřebu zjednodušit procesy v logistice a co nejvíce operací zautomatizovat potvrzuje rovněž Libor Křížka, ředitel logistiky ve firmě HP Tronic, která provozuje značky Datart, Euronics nebo Kasa.cz. „Aktuálně je již k tomu mnoho příležitostí a je možné dosáhnout i zajímavé návratnosti dvou až tří let. Samozřejmě vzhledem prostorovým nárokům a v neposlední řadě i nárokům na nosnost podlah je nejlepší variantou nejdříve jasná představa o technologii a následně budování skladových prostor,“ shrnuje Libor Křížka.

Nové technologie a trend automatizace kladou přitom dodatečné požadavky na skladové prostory, které e-shopy využívají a poptávají. „Kromě lokality, která je klíčová, a měla by vedle dobrého napojení na hlavní zásobované oblasti nabídnout i dostatek pracovní síly a možnosti expanze v případě nárůstu objemů, je nutno vzít v potaz řadu technických požadavků. Patří mezi ně například zvýšená nosnost a kvalita podlah důležitá při využití VNA vozíků či vyšší světlá výška skladu,“ dodává Dušan Drábek.

Autoři: pat