Logistické centrum společnosti Dachser v Portu, které slouží především jako cross-dock pro sběrnou službu a jen menší část se využívá ke skladování zboží, má hned na vstupu nákladu dvě specifika. Zatímco příjem bývá v podobných provozech většinou na jedné z delších stran haly a expedice naproti, místní hala má vrata na třech stranách. Díky automatickému systému přesunu nákladu logistickým centrem totiž zvládá zpracovat "inbound" na kratší straně haly a "outbound" tak může odcházet po obou dlouhých stranách. Na jedné se expeduje na vnitrostátní trasy, na druhé na mezinárodní trasy. Tudíž zde firma zvládá odbavení více zásilek než v případě klasického cross-docku. Loni jich bylo 513 tisíc.

Pomocí automatického systému se mezi příjmem a expedicí přepravuje veškerý paletizovaný náklad, atypické zásilky se musí převážet na vozíku. Přepravní systém, který tu označují jako karuselový, je poměrně jednoduchý, ale velice účinný. Skládá se z elektrické dráhy zabudované v zemi, klasických ručních paletových vozíků vylepšených o elektrický pohon, měřicí brány a ovládacího panelu.

Logistické centrum Dachser EL Porto (2017)
  • Obrat 24,7 mil. eur
  • 100 zaměstnanců
  • Odbaveno 513 000 zásilek…
  • … s hmotností 110 000 tun
  • 50 rozvozových nákladních vozů
  • Hlavní hub pro mezinárodní zásilky Dachseru do/z Portugalska
  • Plocha 10 000 m²

Proces funguje tak, že pracovník po příjmu zboží přesune paletu na vozík a ten "usadí" na elektrifikovanou dráhu. Po ní pak náklad směřuje dál do skladu. Nejprve ale další pracovník naskenuje čárový kód na nákladu, který se tak v informačním systému propojí s manipulačním vozíkem. Ten je označený pomocí RFID tagu.

Od té chvíle se vozík s paletou pohybuje bez zásahu člověka. Nejprve prochází bránou, která náklad zváží a změří kvůli určení přepravného. Za ní pokračuje po dráze, než jej výhybka přesune na odstavnou "větev". Zde si náklad opět převezme pracovník a manuálně jej přesune na žlutě vyznačené expediční pole, kde čeká na naložení do vozu.

Etikety s čárovými kódy jsou nalepené na různých částech palet, takže by bylo složité zautomatizovat i skenování nákladu na vstupu, říká Rodrigo Figueiredo, manažer obchodního oddělení European Logistics Iberia společnosti Dachser. Pokud na pozici skenování palet není zrovna žádný pracovník, vozíky proudí po smyčce stále dokola. Ve chvíli, kdy je operátor začne opět skenovat, zase odjíždějí ze smyčky po větvích k nakládacím bránám. Pokud se větev naplní, systém o tom pošle pracovníkovi informaci a do této odstavné dráhy už se další náklad neodesílá.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.